Testen

Mercedes-AMG E43: het gat dichtrijden!

Voor wie de woeste E63 met zijn machtige V8 van het goede teveel is, biedt Mercedes-AMG een kalmere versie aan van de E-Klasse, die wordt aangedreven door een V6 met meer dan 400 pk. Volstaat dat om je kippenvel te geven?

  • Piette François
  • 27 februari 2017
  • Mercedes-Benz
2,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beschikbare uitrusting
  • Evenwichtig en veilig rijgedrag
  • Romige en soepele v6
  • Royaal comfort
  • Forse prijs
  • Gewicht
  • Standaarduitrusting
  • Verbruik

Het is de trend van de dag. De constructeurs hebben duidelijk begrepen dat tussen de klassieke versies en de oppermachtige topvariant van een model een groot gat gaapt dat op een interessante manier kan worden gevuld. Audi heeft zijn S-versies en BMW zijn “M Performance”-lijn om tegemoet te komen aan een cliënteel dat wel forse prestaties wil, maar toch niet bereid is om af te rekenen met de prijs, het imago en… de woeste aard van de meest sportieve varianten. Voor het eerst in zijn geschiedenis biedt de E-Klasse daarom een tussenmodel met deze E43 AMG.

Succesrecept

Om klanten te verleiden heeft Mercedes zijn model stevig opgevoerd, met heel wat spierkracht onder de motorkap, maar hij kreeg ook vierwielaandrijving om er de wilde kantjes af te vijlen. Het geheel is aangekleed met een licht suggestief koetswerk dat echter de val vermijdt van de excessen van een overdreven bodybuilding. Geen overontwikkelde biceps hier of uitlaatpijpen van het formaat ‘bazooka’. Discretie is belangrijker.

Enkele cijfers

De E-Klasse is niet bepaald een ranke ballerina, maar deze nieuwe motor garandeert hem prestaties van de bovenste plank. Uit een cilinderinhoud van drie liter haalt hij 401 pk bij 6.000 o/m en een op zijn zachtst gezegd overvloedig koppel van 520 Nm tussen 2.500 en 5.000 o/m. Het geheel wordt via een negentrapsautomaat over de vier wielen verdeeld om zo naar 100 km/h te kunnen sprinten in 4,6 seconden en wat later een elektronisch begrensde topsnelheid aan te tikken van 250 km/h. Daarmee zet hij de prestaties van een E220 d in de schaduw, maar wordt hij door de E63 AMG met zijn 612 pk nog steeds verslonden. De pikorde wordt dus gerespecteerd.

En aan het stuur?

Laat ons maar meteen met de deur in huis vallen: van sensaties is hier niet echt sprake. Dit model is vooral bedoeld om de Duitse Autobahn met hoge snelheid en in alle comfort te verslinden eerder dan te worden opgejaagd op kleine kronkelbaantjes. Bij het starten wordt de V6 discreet wakker en stabiliseert hij zich op een bescheiden stationairloop zolang het stop-startsysteem hem niet het zwijgen oplegt. De acceleraties zijn stevig en energierijk, maar nooit brutaal of piekerig. Qua muziek laten de vier uitlaatpijpen een discreet maar bijzonder aangenaam gehuil horen, dat tussen 2.500 en 3.000 o/m een roffelende bijklank krijgt. Het heeft geen zin om de rode zone op te zoeken: de V6 gaat er niet krachtiger van zingen, en eens hij de 6.000 o/m passeert, gooit hij de handdoek in de ring.

Sportwagentemperament?

Niet echt. De E43 AMG verslindt lange afstanden in alle rust en lijkt onverstoorbaar stabiel. De dynamische prestaties worden afgevlakt door het hoge gewicht en door de vierwielaandrijving die niet de zijstappen toelaat van een zuivere achterwielaandrijver. Deze Mercedes is daarom niet onevenwichtig, verre van, maar hij lijkt zich niet op zijn plek te voelen op kleine plattelandswegeltjes, ondanks een schokdemping die koetswerkbewegingen perfect intoomt. Het stuur is direct en precies, maar geeft te weinig feedback om echt te kunnen overtuigen. Maar op de snelweg komt hij helemaal in zijn element!

Is hij dan comfortabel?

Ja, overduidelijk. AMG of niet, deze E-Klasse is in de eerste plaats een Mercedes. Hij is gebouwd voor lange afstanden, die hij met veel waardigheid verslindt. De passagiers worden verwend door een uitgebreide uitrusting… uit de optielijst! De schokdemping behoedt de inzittenden steeds perfect voor oneffenheden. En de geluiddemping, die laat enkel wat gegrom van de biturbo-V6 doordringen.

Uitrusting/Prijs

Het is niet zo ingewikkeld: alles mogelijk met de optielijst! Met een basisprijs van 79.497 euro lijkt het trouwens wat misplaatst om nog geld te vragen voor een dodehoekwaarschuwing, een spoorassistent, een adaptieve snelheidsregelaar met filefunctie, een parkeerhulp, verwarmde voorstoelen,… Als bewijs geldt dat onze testauto voor meer dan 40.000 euro aan opties meezeulde!

Aan de pomp moet de biturbo-V6 een vracht van meer dan 1,8 ton leeg verzetten. Om maar te zeggen dat hij een flinke dosis Super lust: reken op ongeveer 12 l/100 km bij een normale rijstijl, waarbij je af en toe eens profiteert van het potentieel van de motor. Met een lichte gasvoet kan je in de buurt van de 10 l/100 km komen.

Conclusie

De kloof die gaapte tussen de krankzinnige E63 AMG en de rest van het gamma is voortaan gedicht, en wel met erg veel verfijning, dankuwel. Deze E43 AMG kan niet uitpakken met de onversneden sportiviteit van zijn ontketende grote broer met V8, maar hij biedt een opmerkelijke synthese tussen dynamiek en comfort. Lange trips worden aan boord van deze auto een waar plezier. Maar zowel om hem te kopen als om zijn dorst te lessen vraagt deze Mercedes een enorm budget!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km