Testen

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 29 september 2022
  • Mercedes-Benz
  • 11.199 weergaven
3,5
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bijzonder laag verbruik!
  • Ruim interieur
  • Optioneel 7 plaatsen
  • Hoge prijs
  • Wat stevige ophanging
  • Laadsnelheid beperkt tot 100 kW
  • enkele afwerkingsdetails

Als we het hebben over het compromis dat auto's bieden tussen hun binnenruimte en buitenafmetingen, is het concept van de monovolume nog niet overtroffen. Maar deze EQB zou wel eens de tweede beste oplossing kunnen zijn! Met zijn rechttoe rechtaan ontwerp lijkt hij op een doos op wielen waar een motorcompartiment aan vast geplakt is. Maar dat hoekige uiterlijk heeft wel een zekere charme. Het is immers trendy SUV! En zijn vorm bezorgt hem niet alleen zijn looks.

Tot 7 passagiers! 

Met een lengte van 4,69 m en een wielbasis van 2,83 m biedt hij een zeer royale binnenruimte voor de passagiers op de tweede rij. De bagageruimte kan je vergroten van 495 tot 1.710 liter door de zetels neer te klappen! Met andere woorden, er is niet veel dat niet past op zijn zo goed als vlakke laadvloer... En hij biedt nog een groot voordeel: de EQB is één van de weinige elektrische auto's die tot 7 inzittenden kan vervoeren! Een belangrijk voordeel voor grote gezinnen.

Efficiënt en gebruiksvriendelijk, maar niet perfect... 

Eenmaal aan het stuur vinden we het uitstekende Mercedes-dashboard, ook al is het een systeem van de vorige generatie. Met beide handen aan het stuur, één duim op het linker touchpad en de andere op het rechter, bedien je bijna alles in de auto zonder dat je je ogen van de weg hoeft te halen. De paar resterende functies, zoals de airconditioning, bedien je via fysieke knoppen. Kortom, weinig op aan te merken als je eenmaal in de SUV zit. Alleen sommige kunststoffen op het lagere gedeelte van het dashboard lijken niet altijd de Duitse ster waardig.

Een rijgedrag zonder verrassingen

Eenmaal in beweging gedraagt de EQB 250 zich precies zoals je zou verwachten. De peddels op het stuurwiel gebruik je om de energierecuperatie te doseren. Heel praktisch. Het is alleen jammer dat volledig 'one-pedal-driving' niet mogelijk is. Dankzij zijn 190 pk sterke elektromotor die alleen de voorwielen aandrijft, rijdt hij vlot mee met het verkeer. Toch is het geen sprintbom, zoals blijkt uit zijn 0 naar 100-tijd van 9,2 seconden en zijn topsnelheid van 160 km/u. Vergeet niet dat hij 2.010 kg weegt! Gelukkig heeft Mercedes bij het afstellen van de ophanging een goed compromis gevonden tussen flexibiliteit en koetswerkbeheersing. Hoewel hij duidelijk gericht is op een soepele rijbeleving, hadden we een iets zachtere demping in deze familie-SUV op prijs gesteld. Maar met een batterij verborgen onder de vloer is het moeilijk om wonderen te doen.


Verbruikt hij alleen stroom? 

Deze 250-versie heeft een batterij met een capaciteit van 66,5 kWh. Daarmee kan hij een theoretisch bereik tot 469 km claimen. Mooi, maar ook weer niet indrukwekkend. Het is de praktijk, eenmaal op de weg, dat hij verrast met een gemiddeld verbruik van slechts 13,9 kWh/100 km! Genoeg om de door Mercedes aangekondigde autonomie met ongeveer tien kilometer te overtreffen! Het moet gezegd dat deze EQB niet gebaseerd is op hetzelfde platform als de GLB. Zijn speciaal voor een elektrische aandrijving ontwikkelde EVA-architectuur doet hem uitblinken met een zeer laag gemiddeld verbruik! Het enige nadeel van het elektrische gedeelte is het maximale snellaadvermogen van 100 kW. Gelukkig is de batterij niet al te groot en is het mogelijk om de batterij in 32 minuten van 10 naar 80 % bij te laden.

Stevige prijs… 

Met zijn specifieke architectuur, 7-zits uitvoering en een ster op de neus is deze EQB niet goedkoop... De prijzen beginnen bij €60.137, terwijl het exemplaar in deze test met slechts een paar opties toch €66.374,55 kost. De twee extra zetels die in de koffer verstopt zitten, kosten € 1.004. Er is geen twijfel mogelijk, hij is duur! Helaas kan je hem zulke prijzen moeilijk verwijten. Het is immers het enige voertuig in zijn categorie met 7 zitplaatsen! De Tesla Model Y is in Europa niet leverbaar met 7-zitter en de twee andere SUV's die dat wel kunnen, zijn de Model X en de EQS SUV, die beide meer dan € 100.000 kosten!


Ons verdict 

De EQB 250 is een auto zonder verrassingen, toch wat het weggedrag betreft. Hij is eerder comfortabel, al mist hij wat souplesse, al geldt dat voor de meeste elektrische modellen. Maar eens je zijn deur opentrekt, beginnen de verrassingen! De interieurruimte is indrukwekkend, in die mate dat hij optioneel zelfs 7 passagiers kan vervoeren! Een troef die hem een bijna unieke positionering bezorgt op de markt van de elektrische voertuigen. En dankzij zijn architectuur die op maat gemaakt is van zijn elektrische aandrijving kan hij een uitpakken met een bijzonder laag verbruik, ondanks zijn eerder hoekige koetswerk. Jammer genoeg rekent Mercedes stevig door voor deze uitstekende prestatie...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische Mercedes? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km