Testen

Test: Mercedes EQE 350+, een mini-EQS!

De 100% elektrische Duitse berline deelt niet enkel zijn stijl met het vlaggenschip van het merk met de ster...

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 05 januari 2023
  • Mercedes-Benz
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Rijbereik 
  • Comfort
  • Technologische bagage
  • Ruimte achterin
  • Totaalprijs inclusief opties
  • Koffervolume beperkt tot 430 liter

De S-Klasse is de benchmark in het gamma van auto's met een verbrandingsauto bij Mercedes. Sommige van zijn technologieën en designelementen zijn terug te vinden in de C-Klasse. Bij de elektrische modellen is het de EQS die dienst doet als vlaggenschip. En het verband tussen die laatste en het EQE is nog duidelijker dan bij de benzines en diesels van het merk! In een oogopslag zou je ze bijna met elkaar kunnen verwarren! Het moet gezegd dat hun neuzen maar weinig verschillen vertonen. Zo loopt de lichtsignatuur van de EQE niet over de hele breedte van het voertuig en, als je (heel) goed oplet, zie je ook dat de EQE een bijzondere bumper heeft. Achteraan is het grootste verschil de kofferklep, waarbij bij de kleinste van de twee Duitsers de achterruit niet mee opent. Hun afmeting blijft echter de beste manier om ze te onderscheiden, want met 'slechts' 4,95 meter lengte blijft de EQE net onder de 5 meter-grens. En de link tussen de twee modellen wordt nog duidelijker eens je instapt...



Rijdend paleis! 

Laten we meteen met de deur in huis vallen: het is aangenaam toeven in deze EQE! Het moet gezegd dat met een wielbasis van 3,12 meter, slechts 9 cm minder dan de EQS, er aan ruimte geen gebrek is! Eender waar je plaats neemt, de binnenruimte is royaal! Maar het blijft natuurlijk achter het stuur dat je het best zit. Helaas had onze testauto niet het hyperscreen met zijn 1,41 meter aan schermen. Wel was hij voorzien van een 12,3 duim groot scherm voor de neus van de bestuurder en een 12,8 duim groot centraal paneel met het uitstekende MBUX-systeem. Responsief, compleet en ultra-geconnecteerd, er valt maar weinig op aan te merken. De bediening van de klimaatcontrole is ook digitaal geworden, maar de instellingen daarvan zijn slim geïntegreerd onderaan het scherm en alles blijft voortdurend weergegeven. Voeg bij al deze technologie nog de materialen en de onberispelijke afwerking, en je waant je in een echt rijdend paleis! 

Probleemloos tot 659 km afhaspelen

De 350+ is de versie met het beste rijbereik in de EQE-reeks. Hij kan tot 659 km afleggen op één laadbeurt! Dat heeft hij te danken aan een batterij met een capaciteit van niet minder dan 90,6 kWh die effectief gebruikt kan worden. Deze batterij voedt een enkele 215 kW (292 pk) sterke elektromotor met een koppel van 565 Nm, die zich op de achteras bevindt. Hierdoor kan de EQE in slechts 6,4 seconden de 100 km/u bereiken en biedt hij een topsnelheid van 210 km/u! Opladen gaat ook snel: met zijn maximale gelijkstroomlaadvermogen van 170 kW kan hij in een half uur van 10 tot 80% bijladen. Dat betekent dat de kilometers malen met deze auto geen probleem is.  



Luxueuze marshmallow

Ondanks een vermogen van bijna 300 pk en een explosieve acceleratie is de EQE geen sportwagen, zelfs niet in de dynamischer ogende AMG-trim van onze testwagen. Zijn ding is comfort! En hij kan rekenen op een aantal voorzieningen om de reis voor zijn passagiers zo aangenaam mogelijk te maken, te beginnen met de optionele luchtvering van ons testexemplaar! Daardoor voelt de Duitse berline aan als een echte luxueuze marshmallow! De ophanging is zacht en absorbeert alle oneffenheden van de weg alsof ze niet bestaan. Dit alles in volledige stilte dankzij de afwezigheid van motorgeluid en een uitstekende geluidsisolatie. 



Hij doet (praktisch) alles zelf!

De Duitser kan rekenen op een aantal serieuze technologische troeven om zijn bestuurder te begeleiden tijdens de langste snelwegritten. Met de Distronic Plus-functie aangevinkt in de optielijst rijdt de EQE praktisch vanzelf! Hij volgt zijn voorligger, blijft in het midden van de rijstrook en kan op de snelweg zelfs vanzelf van rijstrook wisselen! Zodra de functie is geactiveerd, start een simpele tik op de richtingaanwijzer het manoeuvre. Als de auto geen obstakels detecteert, verloopt de beweging heel natuurlijk en soepel. De bestuurder hoeft enkel maar zijn handen aan het stuur te houden. Echt een pluspunt tijdens lange reizen! 



Duur, maar niet zo duur...

De prijs van de EQE begint bij € 68.002 voor de 300-versie die iets minder krachtig is dan het exemplaar in deze test, maar nog steeds een rijbereik biedt van meer dan 600 km. Voor de 350+ met zijn 659 km rijbereik per laadbeurt moet je minimaal € 78.650 betalen. De auto in deze test moet met zijn vele geavanceerde opties echter € 100.623,60 kosten. Ja, in absolute cijfers is dat veel geld. Maar uiteindelijk is het niet veel meer dan wat de concurrentie vraagt, die op veel vlakken, waaronder het verafgoodde rijbereik, niet kan tippen aan deze EQE. 

Ons verdict 

De EQE deelt als kleine broer niet enkel zijn look met de EQS. Deze meer 'compacte' berline beschikt ook over heel wat andere kwaliteiten van de grote elektrische limousine, zoals zijn onberispelijke materialen en afwerkingen, zijn comfort, maar vooral ook zijn geavanceerde technologieën en zijn recordrijbereik! Kwaliteiten die jammer genoeg niet gratis zijn... Maar zoals vaak bij Mercedes, geldt ook hier dat hoewel zijn prijs eerder elitair is, dat zo is omwille van goede redenen...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km