Testen

Test: Mercedes EQE 350+, een mini-EQS!

De 100% elektrische Duitse berline deelt niet enkel zijn stijl met het vlaggenschip van het merk met de ster...

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 05 januari 2023
  • Mercedes-Benz
  • 5.802 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Rijbereik 
  • Comfort
  • Technologische bagage
  • Ruimte achterin
  • Totaalprijs inclusief opties
  • Koffervolume beperkt tot 430 liter

De S-Klasse is de benchmark in het gamma van auto's met een verbrandingsauto bij Mercedes. Sommige van zijn technologieën en designelementen zijn terug te vinden in de C-Klasse. Bij de elektrische modellen is het de EQS die dienst doet als vlaggenschip. En het verband tussen die laatste en het EQE is nog duidelijker dan bij de benzines en diesels van het merk! In een oogopslag zou je ze bijna met elkaar kunnen verwarren! Het moet gezegd dat hun neuzen maar weinig verschillen vertonen. Zo loopt de lichtsignatuur van de EQE niet over de hele breedte van het voertuig en, als je (heel) goed oplet, zie je ook dat de EQE een bijzondere bumper heeft. Achteraan is het grootste verschil de kofferklep, waarbij bij de kleinste van de twee Duitsers de achterruit niet mee opent. Hun afmeting blijft echter de beste manier om ze te onderscheiden, want met 'slechts' 4,95 meter lengte blijft de EQE net onder de 5 meter-grens. En de link tussen de twee modellen wordt nog duidelijker eens je instapt...



Rijdend paleis! 

Laten we meteen met de deur in huis vallen: het is aangenaam toeven in deze EQE! Het moet gezegd dat met een wielbasis van 3,12 meter, slechts 9 cm minder dan de EQS, er aan ruimte geen gebrek is! Eender waar je plaats neemt, de binnenruimte is royaal! Maar het blijft natuurlijk achter het stuur dat je het best zit. Helaas had onze testauto niet het hyperscreen met zijn 1,41 meter aan schermen. Wel was hij voorzien van een 12,3 duim groot scherm voor de neus van de bestuurder en een 12,8 duim groot centraal paneel met het uitstekende MBUX-systeem. Responsief, compleet en ultra-geconnecteerd, er valt maar weinig op aan te merken. De bediening van de klimaatcontrole is ook digitaal geworden, maar de instellingen daarvan zijn slim geïntegreerd onderaan het scherm en alles blijft voortdurend weergegeven. Voeg bij al deze technologie nog de materialen en de onberispelijke afwerking, en je waant je in een echt rijdend paleis! 

Probleemloos tot 659 km afhaspelen

De 350+ is de versie met het beste rijbereik in de EQE-reeks. Hij kan tot 659 km afleggen op één laadbeurt! Dat heeft hij te danken aan een batterij met een capaciteit van niet minder dan 90,6 kWh die effectief gebruikt kan worden. Deze batterij voedt een enkele 215 kW (292 pk) sterke elektromotor met een koppel van 565 Nm, die zich op de achteras bevindt. Hierdoor kan de EQE in slechts 6,4 seconden de 100 km/u bereiken en biedt hij een topsnelheid van 210 km/u! Opladen gaat ook snel: met zijn maximale gelijkstroomlaadvermogen van 170 kW kan hij in een half uur van 10 tot 80% bijladen. Dat betekent dat de kilometers malen met deze auto geen probleem is.  



Luxueuze marshmallow

Ondanks een vermogen van bijna 300 pk en een explosieve acceleratie is de EQE geen sportwagen, zelfs niet in de dynamischer ogende AMG-trim van onze testwagen. Zijn ding is comfort! En hij kan rekenen op een aantal voorzieningen om de reis voor zijn passagiers zo aangenaam mogelijk te maken, te beginnen met de optionele luchtvering van ons testexemplaar! Daardoor voelt de Duitse berline aan als een echte luxueuze marshmallow! De ophanging is zacht en absorbeert alle oneffenheden van de weg alsof ze niet bestaan. Dit alles in volledige stilte dankzij de afwezigheid van motorgeluid en een uitstekende geluidsisolatie. 



Hij doet (praktisch) alles zelf!

De Duitser kan rekenen op een aantal serieuze technologische troeven om zijn bestuurder te begeleiden tijdens de langste snelwegritten. Met de Distronic Plus-functie aangevinkt in de optielijst rijdt de EQE praktisch vanzelf! Hij volgt zijn voorligger, blijft in het midden van de rijstrook en kan op de snelweg zelfs vanzelf van rijstrook wisselen! Zodra de functie is geactiveerd, start een simpele tik op de richtingaanwijzer het manoeuvre. Als de auto geen obstakels detecteert, verloopt de beweging heel natuurlijk en soepel. De bestuurder hoeft enkel maar zijn handen aan het stuur te houden. Echt een pluspunt tijdens lange reizen! 



Duur, maar niet zo duur...

De prijs van de EQE begint bij € 68.002 voor de 300-versie die iets minder krachtig is dan het exemplaar in deze test, maar nog steeds een rijbereik biedt van meer dan 600 km. Voor de 350+ met zijn 659 km rijbereik per laadbeurt moet je minimaal € 78.650 betalen. De auto in deze test moet met zijn vele geavanceerde opties echter € 100.623,60 kosten. Ja, in absolute cijfers is dat veel geld. Maar uiteindelijk is het niet veel meer dan wat de concurrentie vraagt, die op veel vlakken, waaronder het verafgoodde rijbereik, niet kan tippen aan deze EQE. 

Ons verdict 

De EQE deelt als kleine broer niet enkel zijn look met de EQS. Deze meer 'compacte' berline beschikt ook over heel wat andere kwaliteiten van de grote elektrische limousine, zoals zijn onberispelijke materialen en afwerkingen, zijn comfort, maar vooral ook zijn geavanceerde technologieën en zijn recordrijbereik! Kwaliteiten die jammer genoeg niet gratis zijn... Maar zoals vaak bij Mercedes, geldt ook hier dat hoewel zijn prijs eerder elitair is, dat zo is omwille van goede redenen...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Een krachtige aandrijving, een luxueus en ruim interieur en compleet geruisloos, zijn dat de ingrediënten voor een ware VIP-ervaring? Wij konden afgelopen week de EQV 300 testen en onderzochten of dit model geschikt is voor iemand die zoekt naar een luxueuze en polyvalente MPV.

3,7 /5 Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

De brave RAV4 trekt zijn sporttenue aan voor zijn nieuwe GR Sport-uitvoering. Naast de uiterlijke aanpassingen krijgt de Japanse hybride SUV ook een strakkere ophanging. Tijd om na te gaan of dat het stuurgevoel scherper heeft gemaakt.

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan en Toyota hebben een andere visie op hybride aandrijvingen. Maar hoe doet de nieuwe e-Power in de Qashqai het in vergelijking met het beproefde systeem van de Corolla Cross?

3,7 /5 Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Alpine breidt zijn A110-gamma naar boven toe uit met een nieuwe versie, één met de ‘R’ van radicaal. En dan vooral radicaal lichter, dankzij het intensief gebruik van koolstofvezel! De apotheose in afwachting van de grote sprong naar… elektrische modellen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km