Testen

Mercedes GLC 250d: terug in de pas

Vroeger was er de GLK. Een messcherp getekende SUV, met een smoel die je uit de duizend herkent. Om hem te vervangen, loopt Mercedes weer in de pas. De hoeken werden afgerond en de GLC blijkt veel dichter aan te leunen bij de C-Klasse.

  • Piette François
  • 02 maart 2016
  • Mercedes-Benz
2,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Indrukwekkend rijcomfort
  • Meer ruimte
  • Uitrusting op topniveau
  • Zachte automaat
  • Zuinige en vinnige motor
  • Gevoelloze besturing
  • Niet zo sportief
  • Stevig eindbedrag op factuur
  • Stijl te gewoon?

De GLC is niet alleen minder arrogant en barok dan zijn voorganger, maar ook gevoelig langer, met een lengte van 4,66 meter. Hij komt over als een C-Klasse die verhoogd is. Technisch gesproken beschikt de GLC over alle geavanceerde uitrusting van de C-Klasse, waardoor het één van de best ‘bewapende’ modellen van de markt is.

Welkom aan boord

De directe link tussen de C-Klasse en de GLC (vandaar zijn naam trouwens) blijkt ook in het interieur. Daar zien we de boordplank van de berline uit Stuttgart, net als het multimediasysteem. De presentatie en de afwerking zijn absoluut boven alle kritiek verheven. Het ziet er allemaal netjes en onberispelijk uit.

Ruimte? Jawohl!

De extra lengte van dit model tegenover zijn voorganger zorgt ervoor dat er gemakkelijk twee volwassenen achterin kunnen zitten. Zowel voor de benen, de ellebogen als de hoofden is er veel plaats. Ook de bagageruimte profiteert van het extra volume, met in totaal 580 liter. Voor dagelijks gebruik is dat meer dan voldoende, zeker omdat de achterbank elektrisch neergeklapt kan worden.

Rijhulpsystemen

Mercedes hecht veel belang aan actieve veiligheid en de bijhorende rijhulpsystemen en heeft op dat vlak zeker niet beknibbeld. De GLC neemt de hele reeks rijhulpsystemen van de C-Klasse over, van de adaptieve snelheidsregelaar over het head-upscherm in kleuren tot een assistentiesysteem in files. Ook het vermelden waard, zijn de stabilisatie voor zijwind, de waarschuwing voor kruisend verkeer wanneer je achteruitrijdt en het handenvrije parkeersysteem.

Onder de motorkap

Onze 250d gebruikt de alom bekende 2.1 turbodiesel van Mercedes, in zijn krachtigste versie, namelijk met 204 pk en 500 Nm. Het geheel wordt gekoppeld aan een automaat met negen versnellingen en vierwielaandrijving. Deze aandrijfgroep heeft geen gebrek aan vinnigheid, ongeacht de gekozen versnelling of het toerental. Met zo’n motor onder de kap had zelfs een vierversnellingsbak volstaan. Meer is niet altijd beter. De 9G-Tronic is misschien niet de levendigste van de hoop, maar hij werkt bijzonder zacht.

Volledig comfort

Je hebt het al begrepen: de GLC heeft niet het karakter van een C63 AMG. Hij stelt vooral het rijcomfort voorop. Met de optionele pneumatische ophanging vliegt de GLC over putten en andere sporen in de weg, vlakt hij kasseien uit en biedt hij het dempingscomfort van een vliegend tapijt. Of toch bijna. De geluiddemping blijft niet achter, want deze keer is Mercedes erin geslaagd om de dieselmotor het zwijgen op te leggen. Ook rij- en windgeluiden worden opmerkelijk goed gedempt.

Je hebt het al begrepen, in het interieur moet je zeker geen schrik hebben voor lange afstanden. Vooral omdat Mercedes een hele reeks snufjes voorzien heeft om de reis aangenamer te maken. Een plezier voor jouw oren (de geluidsinstallatie), voor jouw temperatuurgevoelige partner (de klimaatregeling) of voor jouw kinderen en geeks. Wat dat laatste betreft: het multimediasysteem kan bediend worden met de stem, met een touchpad of met een draaiknop. Geen twijfel mogelijk, die laatste keuze is zeker de meest intuïtieve.

Niet echt sportief

Ondanks zijn vinnige motor, is de GLC niet echt sportief. Hij zet van nature niet aan tot een ‘aanvallende’ rijstijl en wanneer de bestuurder de zaken te veel forceert, maakt het chassis zijn limieten duidelijk. De feedback van de besturing is helaas iets te kunstmatig. Maar vergis je niet: de GLC blijft veilig en gezond rijden in alle omstandigheden. Met een soepele rijstijl vind je de gulden middenweg.

Prijs en kosten

Nu wordt het minder leuk. Bij de diesels vind je helemaal niets voor minder dan 46.585 euro (GLC 220d) en de hier geteste 250d kost 48.158 euro. Ja, zo veel. En dan heb je nog geen opties gekozen. Die zijn heel talrijk, aantrekkelijk en … duur. Kortom, je krijgt dit mooie speeltje niet zomaar cadeau.

Aan de pomp maakt de Mercedes een en ander goed. Hij is altijd zuinig, ondanks zijn hoge profiel en vierwielaandrijving. Onze testwagen verbruikte gemiddeld maar 6,8 l/100 km, met een soepele maar toch dynamische rijstijl. Een zeer mooi resultaat.

Conclusie

De GLC is veel minder atypisch dan zijn voorganger en rijdt een bijna foutloos parcours. Natuurlijk krijg je grijze haren van de factuur of word je bij de aankoop gepluimd. Maar wil je een comfortabele SUV met beperkte afmetingen, dan vind je niet beter dan dit.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km