Testen

Mercedes GLE 350 CDI Coupé: kolos in een zondagskostuum

Met een lengte van 4,9 meter en een breedte van 2 meter is de GLE 350 CDI Coupé een indrukwekkende wagen! Maar deze uit de kluiten gewassen presentatie was ook nodig om de concurrentie aan te kunnen gaan met de wagen die quasi een monopoliepositie heeft, de BMW X6.

  • Piette François
  • 20 januari 2016
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Beschikbare uitrusting
  • Geweldige wegligging
  • Schitterend comfort
  • Soepele en krachtige v6
  • Hoogte laaddrempel koffer
  • Je rijdt niet onopgemerkt voorbij
  • Prijskaartje, inclusief opties
  • Toegang voorste zitplaatsen voor grote mensen

De kans is klein dat je zo’n kolos in het straatbeeld niét hebt opgemerkt. De AMG-kit waarmee hij is aangekleed, zet zijn karaktertrekken nog eens extra in de verf. Sterker nog, met de GLE 350 CDI Coupé ben je altijd ‘gezien’. Zijn nieuwe koetswerk lijkt bovendien te suggereren dat het om een volledig nieuw model gaat, maar de waarheid is toch iets complexer.

DNA
Je hoeft geen Einstein te zijn om te weten dat de GLE Coupé bijzonder nauw verwant is aan de GLE. En de GLE, nu wordt het wat ingewikkeld, is dan weer geen volledig nieuwe SUV van Mercedes. Die laatste is immers nog steeds een gefacelifte versie waaronder grotendeels de basis van de oude M-Klasse (of de ML voor de connaisseurs) schuilgaat.

In de praktijk
Dit hele verhaal heeft eigenlijk weinig belang. De GLE Coupé is een nieuwe telg in de Mercedes-familie en hij kreeg alle zorg en aandacht die een wagen van dit niveau met het befaamde sterrenlogo verdient. Een open deur? Misschien wel, maar als je eenmaal de schitterende afwerking hebt gezien, weet je voldoende. Toegegeven, ook de rol van de opties die je kiest, is van groot belang bij deze wagen en hoever je daarin gaat, hangt dan weer af van de gezondheid van je bankrekening. Ook dat hoeft niet te verbazen.

Interieur
Verwacht je niet aan zeven zitplaatsen binnen. De BMW X6 stelt zich ook tevreden met vijf plaatsen. Binnenin worden de passagiers van de Mercedes getrakteerd op een erg comfortabel interieur. Let wel, het gaat nog steeds om een coupé. De grootsten onder ons zullen dus zeker het hoofd voldoende moeten buigen als ze de wagen willen verlaten. In de koffer is er aan ruimte dan weer geen gebrek, want daar beschik je over een volume van 650 liter. Dat is prima. De laaddrempel is dan weer te hoog, zeker voor de kleinere mensen onder ons.

Domineren
Als je achter het stuur zit, dan heb je het gevoel om de omstandigheden te controleren en te domineren. De hoge zitpositie, de fraai gewelfde motorkap waarover je uitkijkt en de gretige V6 diesel die onder je rechtervoet klaar zit, geeft je een bijzonder gevoel om ‘in control’ te zijn. Wie achter het stuur van deze GLE zit, lijkt over de weg te vliegen. De vering filtert alle hobbels in onze wegen weg en de krachtige V6 loodst je gracieus naar je bestemming.

Krachtreserves
Hij lijkt over onuitputtelijke reserves te beschikken. Deze Duitser ontwikkelt 258 pk en 620 Nm waar hij onder alle omstandigheden haast eindeloos uit kan putten. Het gaspedaal even aanraken en ‘Hop!’, hij gaat ervan door. De koppelrijke V6 doet zijn werk quasi geruisloos terwijl je getrakteerd wordt op een sterke sprint! De motor is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met negen verhoudingen en die werkt quasi perfect! Dit is, volgens ons, het meest homogene pakket dat bij deze wagen past.

Wendbaar
Achter het stuur van deze dieseluitvoering vonden we niet het lichte en speelse rijgedrag zoals we dat bij de GLE 450 AMG konden ervaren. Die laatste is immers in staat om zijn achterkant mee te laten sturen, simpelweg door je rechtervoet goed te doseren. De diesel in het vooronder van de GLE 350 CDI Coupé verkiest een neutraal, maar zeer trefzeker stuurgedrag dat bovendien bijzonder kwiek en wendbaar is. De GLE Coupé verslindt bochten… terwijl je kalm en rustig achter het stuur alles onder controle hebt. Dat is, als je rekening houdt met het feit dat je met een wagen van bijna twee ton onderweg bent.

Voor wat, hoort wat
Aan boord gaat het comfortabele feestje door. De Mercedes is erg knap afgewerkt, heeft een vlekkeloze geluidsisolatie, een bijzonder comfortabele ophanging en een indrukwekkend audiosysteem dat ook je oren verwent. Dit is echt een vlaggenschip waar rijplezier voorop staat. Je zit als gebeiteld en geniet van elke meter. En genieten zul je, want de eigenaar weet dat hij er ook de nodige duiten voor heeft neergeteld. Prijzen voor de GLE 350 CDI Coupé beginnen aan 67.276 euro.

Verbruik
Aan de pomp is de schade nog beperkt, want we waren uiteindelijk verrast door z’n, toegegeven, relatieve zuinigheid. Met een soepele, en niet bepaalde trage rijstijl klokt de V6 diesel van GLE 350 af op een gemiddeld verbruik van 9 l/100 km. De viercilinder van de Mercedes GLE 250D die we onlangs testten, deed het een kleine liter beter, maar het verschil op vlak van rijgedrag en pure prestaties is wel groot.

Conclusie
Na de testrit is elk spoor van twijfel verdwenen! De GLE Coupé maakt de verwachtingen waar! Hij is zowel wendbaar en comfortabel, als uitstekend uitgerust. Op enkele praktische details na, is hij helemaal in zijn opdracht geslaagd. Mercedes heeft er dus een ‘leuk speeltje’ bij dat probleemloos de concurrentie met de X6 aan kan gaan. Het is een wagen geworden met de uitstraling die dat type eigenaar zoekt. Dat die daarvoor diep in de buidel moet tasten, zal ‘m allicht niet verbazen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km