Testen

Mercedes S400d 4Matic: subliem slagschip

Het bereiken van de top is niet noodzakelijk het moeilijkste. Die plaats behouden is dat wel. Met rivalen als de veel jongere BMW 7-Reeks of Audi A8 moet de S-Klasse van Mercedes knokken om zijn zelfverklaarde titel van “beste auto ter wereld” te kunnen behouden. Daarom is dit geen eenvoudige facelift geweest.





  • Piette François
  • 30 november 2017
  • Mercedes-Benz
4,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Actieve en passieve veiligheid
  • Dappere en zuinige motor
  • Indrukwekkend technologisch arsenaal
  • Subliem comfort
  • Inertie bij sportieve rijstijl
  • Lange en dure optielijst
  • Totale prijs wordt snel astronomisch

Daar staat hij dan op de kletsnatte parking van de invoerder. Bij dit grauwe weer ziet ‘onze’ donkere S-Klasse er niet bepaald uit als iets wat je de beste auto ter wereld zou noemen. Natuurlijk is het design dynamischer en moderner dan voordien, maar de familietrekken zijn zo dominant dat je hem gemakkelijk zou verwarren met een van de kleinste modellen van het merk. Wanneer je echter dichterbij komt, valt wel op hoe groot hij is, met zijn lengte van 5,125 meter, of zelfs 5,255 meter als je de lange versie kiest…

Luxe, rust en weldaad

Het beeld is al te vaak misbruikt, maar als er één auto is waar deze woorden op van toepassing zijn, dan is het wel de S-Klasse. Hij heeft geen stoelen maar fauteuils, die dik zijn en zacht. Ze zijn ook erg breed en duizendvoudig instelbaar. Ze kunnen je op vraag masseren, en hoewel ze dat niet zo goed doen als een echte Thaise masseuse, is de functie (met hot stone-techniek) nog steeds verbluffend efficiënt. Sluit de deur en een gewijde stilte valt over het interieur. Je zit aan boord van een cruiseschip en het geroezemoes van de buitenwereld lijkt erg ver verwijderd.

Techno

De S-Klasse is echter ook een uitstalraam van technologie. Het interieur wijst je daar trouwens constant op: de twee enorme digitale schermen geven je alle nodige informatie over het rijden, de comfortelementen en het infotainment. Al is dat niet meer zo exclusief, want zelfs de toekomstige A-Klasse heeft recht op deze twee schermen.

Maar laat ons terugkeren naar onze pakketboot: de sfeer aan boord kan dankzij duizenden lichtjes doen denken aan die van een lunapark uit de jaren ’70 of aan een Scandinavisch kuuroord naargelang van de gekozen kleur (uit een palet van 64). Voeg daar een symfonische Burmeister-stereo aan toe, een perfect werkende klimaatregeling die nooit tocht creëert en, vooral, een royale hoeveelheid ruimte op de 4 plaatsen en je krijgt een beetje een idee van de luxe aan boord…

Motor

Mercedes heeft bij deze facelift geen half werk verricht. Naast een meer uitgebreide uitrusting heeft het merk ook gesleuteld aan zijn motorenpalet… dat bijna volledig nieuw is. Onze dieselversie wordt dus niet langer aangedreven door een V6, maar wel door een gloednieuwe zescilinder in lijn met een inhoud van drie liter. In de neus van deze S400d belooft hij liefst 340 pk en, vooral, een fenomenaal koppel van 700 Nm vanaf 1.200 o/m. Het geheel wordt gecombineerd met een negentrapsautomaat en vierwielaandrijving.

Onderweg gromt deze motor anders, met een stem die wel wat doet denken aan de “zes-in-lijn”-diesel van BMW. Dat is ook niet zo abnormaal aangezien ze dezelfde architectuur gebruiken. Maar je moet wel erg goed luisteren, want de klank is bijzonder gedempt. De nieuwe mazoutstoof in de neus werkt hard en biedt machtige hernemingen, maar doet dat steeds ogenschijnlijk moeiteloos, met een formidabele soepelheid en in een indrukwekkende stilte.

 

Sportief? Doe niet zo vulgair!

Ondanks het leeggewicht van twee ton zijn de prestaties die van een sportwagen: 5,2 seconden om van 0 naar 100 km/h te sprinten en een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Maar denk daarom niet dat de S-Klasse sportief is: zijn rijgedrag is homogeen, maar hij weegt erg veel (wat je al snel voelt bij het remmen en in bochten) en zijn schokdempers veranderen hem niet in de koning van de bergwegeltjes. Je rijdt hem beter soepel in plaats van hem zo brutaal te behandelen.

Comfort voor alles

Op de weg past deze nieuwe motor de S-Klasse dus als een handschoen. En de auto rijdt nog steeds magistraal: langsrichels, oneffenheden en andere fantasietjes van het Belgische wegennet verteert hij welgezind en met een lichte schommelbeweging. Het is zalig om zo kilometers te vreten in een perfecte stilte en in een vliegend tapijt.

De veiligheid wordt verzorgd door de vierwielaandrijving en door nieuwe uitrusting. De actieve snelheidsregelaar gebruikt voortaan ook informatie van de wegenkaarten, de file-assistent laat je tot 30 seconden stilstaan waarna hij weer zelfstandig kan vertrekken en een noodremsysteem geeft een lichte impuls in het stuur om je te helpen om uit te wijken voor een ander voertuig.

Prijzen

Het dieselaanbod begint bij de S350d met 286 pk en 600 Nm. Dat model zou volgens ons ruimschoots moeten volstaan en kost 92.081 euro. Om te genieten van de S400d en zijn 60 extra paardjes moet je 7.000 euro opleggen: 99.825 euro. De lange versie doet daar nog eens 5.800 euro bovenop. De lijst met opties en personaliseringsmogelijkheden is al even lang als de auto zelf. Helaas is hij ook onvermijdelijk: een S-Klasse komt pas tot zijn recht met een waslijst aan opties. Reken op minstens 15.000 euro extra voor een ‘correcte’ auto… Maar voor echte luxe mag je op het dubbele rekenen.

Aan de pomp heeft deze nieuwe motor ons van onze sokken geblazen: gemiddeld 7,3 l/100 km. Voor een kolos met zo’n gewicht en vermogen is dat verbluffend. Toegegeven, hij zet aan tot een soepele rijstijl en onze trajecten liepen vooral over de snelweg. Maar is dat niet het natuurlijke terrein van deze Mercedes?

Conclusie

We zijn weer verkocht. Hoewel de S-Klasse vandaag 4 jaar oud is, wat een eeuwigheid is in de wereld van de luxewagens, blijft hij aan de top na deze facelift, die op uiterlijk vlak weliswaar discreet is, maar die op technologisch vlak volop uitpakt. De nieuwe dieselmotor, die tegelijk romig en zuinig is, sublimeert zijn capaciteiten zelfs. Met de jongste uitrusting op het vlak van multimedia en veiligheid overklast de S-Klasse zijn rivalen op zijn favoriete onderdeel: het comfort. Maar droom niet van sportieve uitspattingen: dat soort vulgariteiten laat de S-Klasse aan zijn rivalen…





Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km