Testen

Mercedes S-Klasse 63 AMG Cabriolet: de ster aan de top

Laat ons niet om de pot draaien: wil je de beste cabriolet? Die zie je nu voor je. Nog vragen? Hoe hij rijdt? Stap even in!
  • Piette François
  • 14 september 2016
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Geluiddemping
  • Motorklank
  • Supersonische prestaties
  • Topuitrusting
  • Volstrekt comfort
  • Belangrijke massa
  • Beperkte koffer
  • Kleine kofferruimte
  • Omvang
  • Ruimte achteraan
  • Totale prijs

Eerlijk: wie had het gedacht? Het dak van een S-Klasse halen om er een cabriolet van te maken… Mercedes durfde het aan en toont ons dit slagschip voor de openbare weg. Er is ook de SL uiteraard, maar die speelt in een andere categorie: die van de tweezitsroadsters met wegklapbaar stalen dak. Deze S-Klasse is iets totaal anders, met vier zitplaatsen en een stoffen kap.

Kort samengevat

Met een lengte van meer dan vijf meter is de S-Klasse Cabriolet een van de grootste cabriolets op de markt. Daarmee vergeleken valt zelfs een BMW 6-Reeks Cabriolet klein uit… Om iets gelijkaardigs te vinden, moet je bij Bentley gaan aankloppen, die een bijna even grote Continental GTC aanbiedt.

Elegant?

Zulk slagschip is vaak moeilijk te navigeren. Toch hebben de designers hem niet te zwaar doen ogen, en bewaart de cabriolet een zekere elegantie. De S-Klasse Cabriolet is ook puur binnenin, waar hij het dashboard van de S-Klasse leent en heuse fauteuils herbergt.

En toch…

Ondanks zijn indrukwekkende afmetingen biedt de S-Klasse Cabriolet niet dezelfde interieurruimte als de berline. Integendeel: de passagiers achteraan zitten zelfs behoorlijk krap. Ook de koffer heeft niet de afmetingen die je zou verwachten: met 350 liter is die zelfs kleiner dan de koffer van de Golf!

En onder de kap?

Aangezien ze zoveel plaats inneemt, kijken we eens onder de motorkap. En wat we daar vinden, ontgoochelt niet! Mercedes gebruikt zijn topmotoren voor de cabriolet: twee V8-blokken en een V12, allemaal met dubbele turbo. Wij kozen voor de middelste uit het lijstje, namelijk – en hou je vast – een V8 biturbo van 5,5 liter en 585 pk! En omdat hij zoveel weegt (bijna 2,2 ton) is er ook koppel nodig. Veel zelfs. 900 Nm in totaal! Daarmee kan je een heuse werfkraan verplaatsen…

Harmonie?

Werkt de enorm verfijnde en comfortabele S-Klasse Cabriolet harmonieus samen met het AMG-logo, dat vaak voor een brachiaal geluid en gigantische krachtmetingen staat? Jazeker, want de V8 gedraagt zich relatief discreet, zowel wanneer je accelereert als wanneer je rustig rijdt. De klank van de motor roept uiteraard het immense vermogen op, maar het klinkt nog relatief discreet. Tenminste, nu nog…

Luxe en comfort

Aan boord maakt hij de verwachtingen waar, met luxe, kalmte en sensualiteit. Ondanks het formaat dat eerder geschikt is voor de Amerikaanse highways laat hij zich sensueel over de weg glijden. Oneffenheden worden perfect opgevangen en de vier inzittenden kunnen optimaal genieten van de perfecte klimaatregeling en audio-installatie. Dit is tenminste een écht comfortabele cabriolet. Je vergeet het AMG-logo volledig wanneer je wordt ondergedompeld in verwarmde en geventileerde zetels met massagefunctie en nekverwarming…

De kap naar beneden

Zin om van de buitenlucht te genieten? De knop zeventien seconden inhouden en de immense kap verdwijnt volledig. Beter nog: je kunt dit manoeuvre uitvoeren tot 60 km/u! En om te vermijden dat je kapsel meer wind vangt dan anders, voorziet Mercedes twee windschermen: een op de voorruit en een ander tussen de hoofdsteunen achteraan. Die filteren de luchtstromen opmerkelijk goed. Met de kap gesloten verdient de geluiddemping pluspunten: je waant je (bijna) in de coupé!

AMG?

Met de standaard vierwielaandrijving kan de S63 AMG Cabriolet ook zijn tanden laten zien wanneer de chauffeur daar zin in heeft. Een brutale strekking van de rechtervoet vertaalt zich in een kolossale, krachtige duw, maar die is niet brutaal. Een opstijgende Airbus A380, want dit slagschip legt 0-100 km/u af in 3,9 seconden! Terwijl brult de furieuze V8 als teken van zijn duivelse karakter. Met het dak naar beneden gaat het haar op je armen naar omhoog.

Het weggedrag is verbluffend evenwichtig, en wanneer het tempo naar omhoog gaat, verstoort het hoge gewicht de efficiëntie niet (teveel). Je kunt waanzinnig snel rijden met deze machine, maar vergeet niet dat de inertie van de massa een effect heeft op de remmen en op het bochtengedrag. De perfecte demping beperkt de schade, maar het is uiteraard geen Lotus Elise. Dankzij de vierwielaandrijving is de aandrijving voortreffelijk.

Prijs…

Beginnen we met het slechte nieuws of het slechte nieuws? De S-Klasse Cabriolet begint als S500 vanaf € 144.232. De “basisprijs” van de S63 AMG bedraagt € 193.358. Bij ons exemplaar kwam dan nog eens… € 42.000 aan opties. Daarvoor koop je een charmant huisje op het platteland… Een vergelijkbare Bentley Continental (W12 – 590 pk) kost € 219.494. Die is minder gesofistikeerd en heeft duurdere opties.

Aan de pomp wordt het uiteraard niet veel rooskleuriger… Een auto van twee ton, vierwielaandrijving en een V8 met twee turbo’s van 585 pk geeft nooit briljante resultaten. Mercedes geeft 10,4 l/100 km op, maar daar mag je afhankelijk van je rijstijl drie tot vier liter bijtellen. Dat blijft relatief gezien nog behoorlijk correct. Wat CO2-uitstoot betreft, is deze Mercedes niet de ideale bedrijfswagen: 244 g/km.

Besluit

We verwachtten een overweldigend succes. En het werd nog beter: deze Mercedes is gewoon de beste vierzitscabriolet, ondanks de massa en de prijs. Deze AMG-versie voegt daar nog een gigantische V8 aan toe, maar is zeker geen must. De algemene verfijning van de auto wint namelijk weinig met zulke kerncentrale onder de motorkap.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km