Testen

Mercedes SL400: sterkere suprematie

In de wereld van de roadsters heeft de Mercedes SL altijd al een speciale plaats ingenomen. Hij is minder openlijk gericht op sportiviteit dan zijn concurrenten en schuift comfort naar voren als een van de prioriteiten, wat er een uitstekende GT van maakt. Hij wordt door deze facelift alweer wat chiquer en is weer mee met de tijd.   

  • Piette François
  • 27 juli 2016
  • Mercedes-Benz
2,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename en muzikale v6
  • Comfort en veilig weggedrag
  • Voldoende prestaties
  • Active body control niet beschikbaar (400)
  • Te kleine gps-scherm
  • Totale prijs wordt snel astronomisch

Bij een facelift denk je natuurlijk meteen aan een aangepaste esthetiek. Op dat vlak evolueert de SL zacht, maar merkbaar: de voorkant werd hertekend en heeft een nieuwe motorkap, nieuwe koplampen en een nieuwe grille. Achteraan is de evolutie kleiner. De cabrioconstructie bestaat nog altijd uit een hard plooidak, maar goed nieuws is dat je het nu kunt bedienen tot een snelheid van 50 km/u. Wel moet je deze operatie starten wanneer de auto nog minder dan 5 km/u rijdt. Nog wat de praktische eigenschappen betreft, kijken we even in de kofferruimte: Mercedes plaatste een automatische bagagebescherming die vanzelf opklapt en zakt. Een SL volladen was nog nooit zo gemakkelijk, vooral omdat de koffer 500 liter groot is.

SL400

Tegenover een voluptueuze 500 of de overdonderende AMG-versies, speelt de SL400 de rol van instapmodel van het gamma. We kennen slechtere instapversies, want hij gebruikt niets meer of minder dan de V6 die in lagere modellen de AMG-versies aandrijft. Een knappe drieliter dus, die 367 pk en een koppel van 500 Nm ontwikkelt. Met deze krachtbron legt de SL400 0 tot 100 km/u af in 4,9 seconden en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u. Kortom, we hebben al heel wat mindere ‘basismodellen’ gezien.

Negen versnellingen

Gekoppeld aan een nieuwe automaat met negen versnellingen, is deze motor een toonbeeld van zachtheid. Hij heeft een soepel, vol karakter en is altijd beschikbaar. Zijn stem klinkt zoet en harmonieus. Met geopend dak laat de SL zich leiden met een scheutje gas, veegt hij oneffenheden in het wegdek weg en verwent hij zijn inzittenden met een comfort van een zeer hoog niveau. De HD-geluidsinstallatie, de nekverwarming, de omhullende en prachtig vormgegeven bekleding, de voortreffelijke afwerking: alles draagt bij tot jouw welzijn.

Sportief?

In het begon stond SL voor ‘Sport Leicht’, een lichte sportwagen dus. Licht is de SL al lang niet meer, om eerlijk te zijn. Sportief dan? Een beetje, maar zeker niet overdreven. Wanneer je vlot rijdt, blijkt de SL erg doeltreffend, zeker in de sportievere modi, maar hij schreeuwt nooit zo uitbundig als zijn Italiaanse rivalen. Je blijft altijd wat geïsoleerd van wat er zich op het asfalt afspeelt, maar de SL heeft de verdienste om zijn afmetingen en gewicht te doen vergeten.

Goed om te weten: de SL400 kan niet uitgerust worden met de ophanging die naar binnen buigt in een bocht of met de Active Body Control, in tegenstelling tot de 500. Zijn automatische versnellingsbak stelt een beetje teleur omdat hij in manuele modus niet snel genoeg reageert. Kleine minpunten die het plezier echter niet vergallen.

Prijs, uitrusting

De SL profiteert van zijn facelift om zijn uitrusting op te waarderen, met onder meer een systeem om autonoom te rijden in files, een uitgebreide automatische noodrem en een waarschuwing voor kruisend verkeer wanneer je achteruitrijdt. We betreuren wel dat het infotainmentsysteem niet groter en duidelijker werd. Hier verraadt de SL zijn leeftijd.

Qua budget moet je weten dat deze SL400 standaard 107.085 euro kost. Een stevige prijs, volgens jou? Ja, maar je bespaart ongeveer 20.000 euro in vergelijking met een 500 van 455 pk. Even slikken … En door het spel van de (zeer aantrekkelijke) opties, stijgt de rekening snel met nog een paar tienduizenden euro’s. En het verbruik? Dat valt goed mee, want de V6 stelt zich tevreden met zo’n tien liter superbenzine per honderd kilometer, bij een soepele rijstijl.  

Conclusie

In een dergelijke machine krijg je onmiddellijk zin in lange tochten. De SL is een authentieke GT en kan in deze categorie de nodige adelbrieven voorleggen. In deze auto wordt de drang om je land of zelfs het hele continent te ontdekken onweerstaanbaar. De facelift zet de kwaliteiten nog meer in de verf en zorgt tegelijk voor meer kracht bij de basis-V6, die meer dan voldoende op zijn taak berekend is. Rest nog de stevige prijs, die met enkele opties snel oploopt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km