Testen

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

Het was een van de verrassingen op het jongste salon van Brussel: de terugkeer van het merk MG, dat vandaag Chinees is, met de SUV ZS EV. Wat gaf onze eerste kennismaking met een elektrische SUV uit China?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 februari 2020
  • MG
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 5 jaar garantie (8 jaar voor de batterij)
  • Afwerking en uitrusting van goed niveau
  • Overtuigende prestaties op de weg
  • Verhouding prijs-binnenruimte-koffer
  • Banale stijl binnen- en buitenkant
  • Enkel manuele airco (en geen voorverwarming)
  • Merkimago moet nog worden (her)opgebouwd

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

Talrijke Chinese merken beloven nu al een hele tijd naar onze markt te komen met elektrische auto’s, vaak met min of meer ongeloofwaardige eigenschappen. Uiteindelijk is de groep SAIC de eerste die van wal steekt met een merk dat ooit heel gekend was in Europa: MG.

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

“Ernstige” groep

De SAIC-groep mag hier dan weinig gekend zijn, het is verre van een kleine nicheconstructeur. SAIC Motor heeft namelijk 15 fabrieken en bouwt meer dan 7 miljoen auto’s per jaar. De groep tekent trouwens voor een indrukwekkend marktaandeel van 24 procent op de gigantische Chinese markt. Vandaag wil het zijn aanwezigheid ook elders in de wereld versterken. De groep heeft in 2019 buiten China 277.000 auto’s verkocht, wat er 60 procent meer waren dan in 2017. En dat is nog maar het begin…

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

Drie elektrische modellen

Deze internationale expansie van SAIC Motors wordt bij ons concreet met de lancering van de SUV MG ZS in zijn elektrische versie EV. Deze SUV bestaat op andere markten (vooral dan in het VK) ook met verbrandingsmotor, maar de Belgische groep Alcomotive, die MG bij ons gaat verdelen, heeft beslist zich enkel op de elektrische versie te concentreren. We weten bovendien reeds dat de middelgrote SUV bij ons snel het gezelschap zal krijgen van twee andere elektrische MG-modellen: een eind 2020 en een tweede eind 2021.

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

7 verkooppunten

Om dit nieuwe merk bij ons te verdelen heeft Alcomotive ‘brandstores’ ingericht. Daar zijn er 7 van in België en één in Luxemburg. Naast die verkooppunten zal de groep ook een paar verdelers uit zijn portefeuille aanspreken zodat er in totaal zo’n 20 onderhoudspunten zijn, waardoor klanten niet al te ver moeten rijden voor een onderhoud.

Helder en beschikbaar

Je moet trouwens geen weken of zelfs maanden wachten zoals op sommige elektrische modellen van de concurrentie als je een MG ZS EV bestelt. In de Europese basis van MG (in Nederland) staan 4.000 exemplaren ter beschikking. Om logistieke redenen is het gamma zeer eenvoudig: er is maar één accupakket (44,5 kWh), twee versies en vijf kleuren (metaalglanslak is trouwens de enige beschikbare optie). In België kost de MG ZS EV Comfort 30.985 euro, de Luxury Edition 32.985 euro.

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie
Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

Genereuze uitrusting

Voor die prijs is de basisversie van de ZS EV al heel genereus (navigatie met een aanraakscherm van 8 duim, adaptieve snelheidsregelaar, lichtmetalen 16-duimvelgen enzovoort), met flink wat moderne veiligheidssystemen. De MG ZS EV heeft trouwens de maximumscore van 5 sterren gekregen van EuroNCAP. De 2.000 euro extra voor de Luxury-versie voegen nog een groot panoramadak toe, naast een interieur in similileder met stoelverwarming, dodehoekwaarschuwing enzovoort. Kortom, de uitrusting is volledig, al is er geen automatische airco, enkel een manueel in te stellen klimaatregeling. Daardoor is voorverwarmen van het interieur, wat nochtans belangrijk is voor een elektrische auto, onmogelijk.

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

Interessante verhouding prijs-binnenruimte-koffer

Een snelle wandeling rond de auto maakt duidelijk dat de MG ZS EV (4,31 meter) een knappe verhouding prijs-binnenruimte-koffer biedt. Er is veel ruimte achterin voor de passagiers en de koffer slikt 448 liter. Dat is ruim voldoende voor klassiek gebruik door een gezin. Ter vergelijking: de Hyundai Kona EV (4,18 meter) is krapper voor zijn passagiers achterin en heeft een koffer van ‘slechts’ 332 liter. De SUV Peugeot e-2008 werpt zich met zijn 4,30 meter op als zijn belangrijkste rivaal, vergelijkbare interieur en koffer van 456 liter. Qua prijs pakt MG uit met een starttarief van 30.985 euro, tegenover 32.758 euro voor de Peugeot en 37.499 euro voor de Hyundai Kona (telkens de prijs van een basisversie met tijdelijke commerciële acties).

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

7 of 85 kW

De batterij (van leverancier CATL) van 44,5 kWh geeft de ZS EV een rijbereik van 263 kilometer. De auto heeft een interne lader van 7 kW (ongeveer 7,5 uur voor een volledige laadbeurt) en kan ook snelladen aan tot 85 kW (ongeveer 40 minuten van 0 naar 80 procent). Dat zijn mooie waarden in vergelijking met zijn rivalen, maar uitzonderlijk zijn ze in dit segment ook niet. In noodgevallen kan je ook herladen aan een gewone thuisstekker. De auto wordt voor die scenario’s geleverd met een mobiele connector en met een Type 2-kabel.

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

Op zijn Duits

Allemaal heel mooi, maar wat geeft dat in de praktijk op de weg? Onze eerste indruk is oprecht heel positief. De afwerking is verzorgd, het rijgedrag overtuigend. De typische vooroordelen over een Chinese auto, zoals een rommelige assemblage, goedkope materialen of het rijgedrag van een klomp boter veegt hij van tafel. Deze MG moet zich niet schamen naast de standaarden van deze kant van de wereld en vertoont een efficiënte koetswerkondersteuning (met een vrij stug maar niet oncomfortabel wegcontact). Het enige minpuntje is dat de knop (met KERS-opschrift) voor het regelen van de regeneratiefunctie (in drie stappen) naast de versnellingspook minder praktisch is dan hendels aan het stuur.

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

Minstens 220 kilometer rijbereik

De elektromotor ontwikkelt 105 kW (ongeveer 143 pk) en 353 Nm aan koppel. Dat volstaat ruimschoots voor ‘dynamische’ hernemingen als dat nodig zou zijn. Optrekken van 0 naar 50 km/u duurt 3,1 seconden, 100 km/u staat na 8,2 tellen op de meter. De topsnelheid is begrensd op 140 km/u. Bij onze kennismaking in de heuvelachtige omgeving van Pepinster verbruikten wij gemiddeld 20 kWh/100 km zonder ons in te houden (niet op dynamisch vlak noch qua comfortsystemen). Dat volstaat voor een bereik van minstens 220 kilometer. Maar je kan uiteraard eenvoudig veel minder verbruiken op een minder veeleisend parcours.

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

Ons verdict

De MG ZS EV richt zich vooral op professionele klanten (naar verwachting 80 procent van de omzet) dankzij een interessante fiscale aftrekbaarheid, een laag VAA en een sterke prijs. Maar hij heeft ook alle kaarten in de hand om particulieren te verleiden op zoek naar een veelzijdig elektrisch model met een aantrekkelijke verhouding tussen de prijs en wat hij te bieden heeft.

Test MG ZS EV: overtuigende demonstratie

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km