Testen

Test: Mini Cooper S Cabriolet, goed jaar?

De jaren vervliegen maar de Mini blijft van rimpels gespaard. Sinds het merk 20 jaar geleden door BMW werd overgenomen volgen de generaties elkaar steeds met even veel succes op. Begin dit jaar onderging de klassieke Mini een facelift. Die betrof ook de cabrioversie, die we aan de tand hebben kunnen voelen als Cooper S.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 25 augustus 2021
  • MINI
  • 440 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Doeltreffende motor
  • Isolatie van de kap
  • Onberispelijke Steptronic
  • Scherpe en aantrekkelijke looks
  • Middelmatig zicht rondom
  • Vorm en moduleerbaarheid koffer

Test: Mini Cooper S Cabriolet, goed jaar?

De begin dit jaar ingevoerde facelift luidt de helft van de carrière van het model in. Verwacht geen grootse revoluties maar eerder een paar kleine esthetische retouches, kwestie van zijn aantrekkingskracht te behouden. Vooral het ‘gezicht’ kreeg een paar frisse borstelstreken. De Mini ruilt namelijk zijn dubbele radiatorrooster in voor een enkele, gapende mond waarvan de rand doorloopt tot onderin de bumper. Die laatste is voortaan in koetswerkkleur uitgevoerd, terwijl de ronde mistlampen zijn vervangen door twee verticale openingen, die de stroomlijn verbeteren. De hertekende koplampen kunnen met ledtechnologie worden besteld of worden voorzien van adaptieve verlichting (eveneens met leds). Achteraan tonen de lichten subtiel de Union Jack. Het geheel oogt coherent en resoluut chic.

Test: Mini Cooper S Cabriolet, goed jaar?

Viercilinder in topvorm

Met het Cooper S-logo op de koffer krijgt de Mini een 2.0-viercilinder in de neus die 178 pk ontwikkelt en een koppel van 280 Nm (231 pk in de John Cooper Works-afgeleide). Onze testwagen was uitgerust met de Steptronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. Die is ontwikkeld door Getrag en past perfect bij de motor van dit model. In tegenstelling tot in sommige rivalen wordt het koppel nooit brutaal vrijgegeven wanneer je bij lage snelheden maneuvreert of vanuit stilstand vertrekt. Het geheel werkt zacht, vooral dankzij een perfect afgesteld stop-startsysteem. Zowel in de stad als op snelle wegen volgen de verhoudingen elkaar zonder enige bruutheid op, wat vanzelf aanzet tot een vloeiende rijstijl. Nochtans kan deze motor als hij wordt opgezweept heel levendig uit de hoek komen.

Test: Mini Cooper S Cabriolet, goed jaar?

Karten met de haren in de wind

Met dit geslaagde motor-versnellingsbakduo blijft de Mini, ook als cabrio, heel fijn om mee te rijden. Hij biedt een snedig chassis, maar ook een dynamische voortrein die bochten perfect aansnijdt, terwijl de achteras zonder mokken volgt. De gestuurde schokdemping onder onze testwagen is een optie die de moeite waard lijkt omdat ze zo bijdraagt aan het gebruiksplezier. Maar het tofste van dit model is zonder twijfel het rijden met de haren in de wind. De stoffen kap kan zelfs rijdend (tot 30 km/u) in 18 seconden worden geopend. Ze is opmerkelijk goed geïsoleerd en is verkrijgbaar in verschillende kleuren die nooit schreeuwerig worden. Op die manier kan je van de eerste zonnestraal gebruikmaken om aan je zomerkleur te werken.

Test: Mini Cooper S Cabriolet, goed jaar?

Een paar cijfers

Dankzij een geoptimaliseerde uitstoottechnologie met onder meer een partikelfilter voldoet de Mini Cooper S voortaan net zoals zijn broers aan de Euro 6d-uitstootnorm. Met zijn 178 pk sprint hij naar 100 km/u in 7,8 seconden terwijl hij tot 219 km/u haalt. Qua verbruik klokten wij met deze versie 7,5 l/100 km, wat op zich redelijk is gezien de heel mooie prestaties van deze auto. Qua CO2-uitstoot kondigt Mini 157 g/km aan (of 141 g/km met de automaat).

Test: Mini Cooper S Cabriolet, goed jaar?

Technologie

De jongste uitgave van de Mini erft een indrukwekkend technologisch arsenaal. De feestelijkheden beginnen met een nieuwe grafische weergave op een klein scherm achter het stuur in plaats van de gebruikelijke tellers. Het geheel valt op door de witte symbolen en tekst op een nieuwe gekleurde achtergrond en oogt verzorgd en modern. Een ander scherm op de middenconsole neemt de functies op zich van de connectiviteit, de radio en de navigatie. Alles is compatibel met Apple CarPlay, maar niet met Android Auto… Spijtig. Tot slot biedt het optionele pack Technology een conciërgedienst, een head-updisplay, Bluetooth met inductief laden voor telefoons en een Harman Kardon-audiosysteem.

Test: Mini Cooper S Cabriolet, goed jaar?

Er is ook een specifieke app. Daarmee kan de bestuurder op elk moment contact maken met zijn auto, bijvoorbeeld om te zien hoeveel brandstof er in de tank zit of om al een route naar het navigatiesysteem door te sturen. Ook onderhoudsafspraken kunnen heel praktisch via deze app worden geboekt. Tot slot kan je daarmee ook je auto delen met andere bestuurders die deze interface eveneens gebruiken.

Extreme personalisering

In het verleden waren Mini’s de meest personaliseerbare auto’s op de markt en deze nieuwe versie gaat nog een stapje verder. Via diverse packs kan je je auto volledig naar wens aankleden. Nieuwe koetswerktinten in combinatie met andere dakkleuren (ook voor de cabriokap), nieuwe lichtmetalen velgen, buitenspiegelkappen, stripings op de motorkap of vier interieurafwerkingen: de combinatiemogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos. Op voorwaarde uiteraard dat je ervoor wil betalen, zeker als je weet dat de prijs van de auto (32.350 voor de Cooper S) al snel met 10.000 euro kan aanzwellen door sommige van die opties.

Test: Mini Cooper S Cabriolet, goed jaar?

Ons verdict

De bijzonder natte zomer heeft ons doen ontdekken dat een Mini Cabrio ook tof is wanneer het weer tegenvalt. Het model is dynamisch, goed geïsoleerd, comfortabel en fijn om mee te rijden en heeft dus niets van zijn glans verloren. De recente facelift doet daar niets aan af: de Mini blijft meer dan ooit voor vele mensen een voorwerp van verlangen. En als je dacht dat cabriorijden een reeks praktische en logistieke offers vereiste, dan blijkt dat in deze Mini hoegenaamd niet het geval. Hoewel de koffer in vierzitsopstelling slechts 215 liter groot is, klimt dat namelijk tot 661 liter zodra de achterbank wordt neergeklapt: een kleine break. Je hebt met andere woorden geen excuus om het niet te doen…

Test: Mini Cooper S Cabriolet, goed jaar?

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mini Cabriolet ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mini Cabriolet zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen
Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

De Japanners hebben aan alles gedacht.

22/09/2021 Meer lezen
Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

22/09/2021 Meer lezen
Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Er worden er slechts 125 van gemaakt.

22/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km