Testen

Mitsubishi Outlander PHEV: hybride revolutie

Het duurde zeven jaren om hem te ontwikkelen. En als je zijn techniek bekijkt, begrijp je snel waarom. De inspanningen lonen, want Mitsubishi noteerde al 12.000 bestellingen, waarvan 8.900 alleen in Nederland. 

  • Piette François
  • 11 februari 2014
  • Mitsubishi
Voor- en nadelen
  • Batterij kan 80 % herladen via verbrandingsmotor
  • Ecologisch bewustzijn
  • Functionaliteit en koffer bijna intact
  • Geen verbruik in de stad
  • Perfect geïntegreerde spitstechnologie
  • Zacht rijcomfort
  • Ingewikkeld multimediasysteem met gedateerde presentatie
  • Koetswerkbewegingen bij vlotte rijstijl
  • Logica rempaletten aan het stuur
  • Stevige prijs
  • Stijl niet zo vrolijk
  • Te ‘plastiekerige' sfeer binnenin

Japan lijkt een referentie te worden op het vlak van elektrische auto’s, al bieden de Japanse constructeurs sterk verschillende oplossingen. Mitsubishi koos de moeilijkste weg. Dit merk heeft elektriciteit door het bloed stromen: de eerste projecten gaan terug tot 1966. Dichter bij ons werd de 100 procent elektrische stadswagen i-Miev onthuld in de vorm van een prototype in 2006. Kortom, Mitsubishi slaat resoluut de weg van de elektrische auto in.

Grote ambities

Het doel van Mitsubishi lijkt ambitieus: tegen 2020 moet 20 procent van zijn totale productie van ongeveer 1,5 miljoen auto’s hybride of elektrisch zijn. Sterker nog: tegen 2030 moet de autonomie van elektrische auto’s verzevenvoudigd worden, met veertig keer lagere kosten. De ingenieurs ontwikkelen dus volop nieuwe batterijen, met andere technologieën dan het huidige lithium-ion.

Het gamma zal uitbreiden, zoals we zullen zien met de twee volgende modellen gebaseerd op de concepts XR-PHEV en GC-PHEV. De eerste zou wel eens zeer interessant kunnen zijn, want het gaat om een compacte cross-over met plug-inhybridetechnologie en alleen voorwielaandrijving. Mitsubishi steekt trouwens niet weg dat Europa de voornaamste markt is voor de herlaadbare hybrides.

Indrukwekkende cijfers

Terug naar onze Outlander PHEV. Mitsubishi spreekt over 200 pk, permanente vierwielaandrijving en een verbruik van 1,9 l/100 km of een CO2-uitstoot van 44 g/km. Sterke cijfers. Hoe hebben de Japanners dat voor elkaar gekregen? Met een indrukwekkend fabriekje gebaseerd op een elektrisch voertuig met twee elektromotoren en een verbrandingsmotor. De batterijen liggen onder de vloer.

Complexe technologie

Tijd om even onder de motorkap te kijken, waar de grote veranderingen plaatsvinden. We zien er een tweeliter benzinemotor met 121 pk die ofwel de wielen rechtstreeks aandrijft ofwel de batterij opnieuw oplaadt. Die levert energie aan twee elektromotoren met 82 pk en 137 Nm voor de motor voorin en 82 pk en 195 Nm achterin. Ongeacht of de benzinemotor de batterij oplaadt of de wielen aandrijft, de bestuurder merkt er niets van. Het verloopt allemaal automatisch en perfect onmerkbaar. Dat is echt een krachttoer.

Het systeem verkiest altijd om de batterijen op te laden en de elektromotoren te laten draaien. Die drijven de auto voor 80 à 90 procent van de tijd aan. In elektrische modus, bruikbaar tot 120 km/u, blijft de verbrandingsmotor helemaal stil en produceren de elektromotoren voor en achter een totaal vermogen van 82 pk (beide motoren samen).

In de seriële hybridemodus herlaadt de verbrandingsmotor de batterij via een generator. Deze motor levert tot 164 pk en werkt maar tot 120 km/u.  De parallelle hybridemodus verbindt de verbrandingsmotor met de voorwielen, wat een maximumvermogen van 203 pk oplevert. Deze modus treedt in werking vanaf 120 km/u voor het verbruik en vanaf 65 km/u als de batterijen leeg zijn.

Tot slot verzekert de modus S-AWC een optimaal weggedrag in het terrein door het koppel gelijk te verdelen tussen de voor- en achtertrein.

Herladen

Om de batterijen weer op te laden, zijn er meerdere oplossingen: een klassiek stopcontact van 230 volt (duurt vijf uren met 10 ampère of drie uren met 16 ampère) of een Quick Recharge-systeem waarbij de batterij 80 procent van de capaciteit bereikt in een halfuur. Maar dat is niet alles. Mitsubishi maakt het ook mogelijk om de batterij te herladen met een Charge-knop, al rijdend of stilstaand. In het laatste geval haalt de batterij 80 procent met drie liter benzine in veertig minuten. Om de lading van de batterij op te sparen, moet je simpelweg op de knop Save duwen.

Niets nieuws

De grote troef van deze auto is dat de functionaliteit helemaal behouden blijft. Alleen werd de vloer achterin 45 mm verhoogd en verliest de koffer 14 liter om uit te komen op een totaal van 463 liter. Het sleepvermogen is hetzelfde gebleven: 1,5 ton. Voor deze prijs (meer dan 50.000 euro) had de presentatie van de binnen- en buitenkant wel iets verzorgder mogen zijn. Het oogt allemaal nogal plastiekerig. Het multimediasysteem is weliswaar compleet, maar lijdt onder een ingewikkelde ergonomie en middelmatige presentatie.

Op de weg

Hoe gedraagt deze bijzondere auto zich op de weg? Zijn techniek is complex, maar het rijden zelf leer je heel snel. De Outlander haalt in de puur elektrische modus een autonomie van ongeveer 35 km in reële omstandigheden. Op een stedelijk parcours heerst een indrukwekkende stilte. Er is geen versnellingsbak en paletten achter het stuur versterken de remkracht. Helaas is de logica zoek: je moet trekken aan het palet ‘-‘ om meer te vertragen.

Op de autosnelweg gebruiken we meteen de Save-modus om te vermijden dat de autonomie smelt als sneeuw voor de zon. Het verbruik lijdt daar natuurlijk onder … Maar er is genoeg vermogensreserve en inhaalmanoeuvres zijn een formaliteit; al klinkt de auto dan als een wasmachine.

Op gewone wegen gaat het wat minder: de ophanging heeft moeite met de 300 kg extra en terwijl het koetswerk schommelt in bochten, is ook de filtering niet perfect. We hadden toch een beter comfort verwacht van de schokdemping.

Welk verbruik?

Dat is de grote vraag. In de stad verbruikt hij absoluut niets. Maar op een gemengd parcours van een honderdtal kilometer met verschillende profielen waaronder een stukje autosnelweg, moet je rekenen op ongeveer 6,5 l/100 km zonder ecologische rijstijl. Respectabel, gezien de prestaties. Maar hij zal nooit superzuinig zijn, tenzij op korte trajecten met lage snelheid.

Prijzen

Pijnlijk maar technologie heeft zijn prijs, in dit geval 50.590 euro. Weet echter dat hij voor bedrijven volledig fiscaal aftrekbaar is (100 procent) en dat de inschrijvingstaks voor Vlamingen 0 euro bedraagt tegenover 495 euro voor Brusselaars en Walen. De CO2-bijdrage (voor bedrijven) kost maar 24,83 euro per jaar, twee tot drie keer minder dan bij de concurrenten.

Conclusie

Als je de Outlander PHEV ziet, zou je niet denken dat hij over spitstechnologie beschikt. De presentatie van het interieur stelt teleur en de stijl blijft saai. Erger nog: de prijs zal het enthousiasme van velen bekoelen en het verbruik blinkt pas uit op korte trajecten met lage snelheden. Maar in dat geval geeft hij een ware demonstratie van zijn capaciteiten, inclusief 200 paarden, permanente vierwielaandrijving en alle functionaliteit van een SUV. Deze Outlander is een auto van de toekomst die geniet van een veelzijdig plug-inhybridesysteem en uitblinkt op stedelijke trajecten. Een succes dat wellicht navolging krijgt, hopelijk met een lagere prijs en meer glamour.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km