Testen

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Om gebruik te maken van de afnemende concurrentie in het stadswagensegment geeft Mitsubishi zijn Space Star een tweede opfrisbeurt. Het schuwt daarbij alle risico’s.
  • Bouland Felix
  • 05 maart 2020
  • Mitsubishi
2,9
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 2,5
    Uitrusting
  • 2,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Algemeen comfort
  • Goed uitgeruste basisversies
  • Ruimte binnenin
  • Rijpositie
  • Rolgeluiden
  • Vage besturing

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Nu de Opel Karl en Ford Ka+ er de stekker hebben uitgetrokken is er minder concurrentie in het stadswagensegment. Mitsubishi grijpt de kans aan om zijn kleine Space Star nog eens op te frissen.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Familiegezicht

Vergis je niet: deze ‘nieuwe’ Space Star is in werkelijkheid een grondige uiterlijke facelift van de auto die in 2013 op de markt kwam. Heel het front evolueert, van de voorbumper over de motorkap tot de lichtblokken. De Japanner heeft voortaan het familiegezicht met de naam Dynamic Shield. Achteraan krijgt hij een dikkere bumper terwijl de lichten van de duurdere versies nu ledtechnologie gebruiken.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Bijgewerkt

In het interieur is de modernisering minder opvallend dan aan de buitenkant. We zien nieuwe stoelbekledingen, stoffen deurbekleding, een betere connectiviteit (Apple CarPlay en Android Auto) in de topversie en een instrumentenbord met carbonlook. Kortom, het zit hem in de details. Anderzijds behoudt de Space Star zijn uitstekende binnenruimte en zijn voor dit segment vrij genereuze koffer (235 liter). Op dit prijsniveau bestaat de afwerking uiteraard vooral uit harde kunststoffen, maar de assemblage is zeer goed.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Ongewijzigd

Qua motoren zingt de Space Star hetzelfde lied. Hij wordt nog steeds aangedreven door driecilinders van 1,0 en 1,2 liter. Ze zijn gebaseerd op hetzelfde lichtmetalen blok en ontwikkelen respectievelijk 71 pk (88 Nm) en 80 pk (106 Nm). Stop-start is tegenwoordig standaard, kwestie van de CO2-uitstoot terug te brengen naar respectievelijk 102 en 108 g/km (NEDC 2.0). Als optie kan de 1.2 worden gekoppeld aan een CVT-automaat.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Mocht iets beter

Hoewel de uiterlijke retouches de Space Star verjongen, toont hij zijn ‘ware gelaat’ eens hij rijdt. Je ontdekt dan een onderstel dat zijn leeftijd niet kan wegmoffelen in combinatie met een zwaar en vaag stuur. Gelukkig scoort de Japanner wel door zijn op comfort afgestelde ophanging. De rest van de rijervaring wordt echter gekenmerkt door een beperkte demping van rolgeluiden en een te hoge zithouding met beperkte verstelmogelijkheden.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Instapper

Met zijn startprijs van 11.490 euro nestelt de Mitsubishi Space Star zich in het midden van het segment. Toch biedt hij een vrij mooie basisuitrusting, met onder meer elektrische buitenspiegels, automatische lichten en ruitenwissers en moderne zaken als een noodrem in de stad en waarschuwing bij overschrijden van de wegbelijning. Met de 1.2 loopt de basisprijs op naar 14.190 euro, maar de uitrusting wordt dan ook uitgebreid met lichtmetalen 15-duimvelgen, een klimaatregeling, een snelheidsregelaar enzovoort.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Ons verdict

De Space Star is niet extravagant maar ook geen ‘wit product’ en wint bij zijn facelift niet aan karakter. Maar op een paar kleine foutjes na kan deze ‘grote’ stadsauto nog steeds uitpakken met veel binnenruimte, een goede basisuitrusting en een laag prijskaartje.

Test: Mitsubishi Space Star, geen enkel risico

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km