Test: Nissan Juke N-Design, een mooi compromis?

Het is gedaan met de ronde vormen voor deze tweede generatie van de stads-cross-over van Nissan. De Juke ziet er vandaag gespierder en dynamischer uit. Hij probeert trouwens ook sportiviteit te combineren met dagelijkse praktische bruikbaarheid. Een geslaagde combinatie?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 07 oktober 2020
  • NISSAN
  • 761 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag
  • Meer ruimte
  • Stille en gewillige motor
  • Enkele windgeluiden
  • Slechts één motor
  • Verbruik aan de hoge kant

Test: Nissan Juke N-Design, een mooi compromis?

De eerste Juke kwam op de markt in 2010 en werd een enorm commercieel succes, met meer dan een miljoen verkochte exemplaren. Hij is verantwoordelijk voor de explosieve groei van het segment van de stads-cross-overs. Vandaag is de concurrentie echter moordend tussen de kleine SUV’s maar de tweede Juke blijft een interessant aanbod dankzij een subtiele combinatie van comfort en sportiviteit.

Dynamisch design

De eerste generatie had een design vol bolle vormen en met opvallende kleuren zodat hij niet onopgemerkt voorbijkwam. Deze tweede generatie kiest dezelfde lijnen als zijn voorganger, maar rekt ze wat uit waardoor hij dynamischer en gespierder oogt. Het is ook afgelopen met de accenten in levendige kleuren, voortaan is de Juke volwassener.

Verzorgd interieur

Test: Nissan Juke N-Design, een mooi compromis?

Hetzelfde geldt voor het interieur, waar het dashboard vol ronde vormen en kleuren plaats heeft gemaakt voor een soberder geheel. De materiaalkwaliteit is mooi, vooral met het alcantara op het dashboard en de middenconsole. Je waant je bijna in een premiummodel. Het stuur, de stoelen en de rest van de kunststoffen zijn mooi geassembleerd en geven een kwaliteitsgevoel. Het nep-koolstofvezel in deze sportieve versie heeft daarentegen iets van goedkope tuning…

Niet voor claustrofoben

Test: Nissan Juke N-Design, een mooi compromis?

Het dynamische uiterlijk brengt echter ook de nodige beperkingen met zich mee. Om een soort coupéstijl te kunnen behouden zijn de klinken van de achterdeuren nog steeds in het koetswerk verborgen. Ze zitten vrij hoog en verticaal waardoor ze zich lastig met één hand laten bedienen en zelfs bijna onbereikbaar zijn voor kinderen. Op de achterbank lijkt de ruimte vrij aangenaam dankzij de langere wielbasis in vergelijking met de vorige generatie. Maar zodra de deuren sluiten, blijkt er maar weinig glasoppervlak te zijn. De hoge gordellijn komt het design ten goede maar niet het zicht naar buiten van op de achterbank.

Multimedia en technologie

Qua technologie en rijhulpsystemen heeft de Juke zijn rivalen niets te benijden. Hij heeft zelfs een functie met de naam Bose® UltraNearfield, met luidsprekers in de zijkanten van de hoofdsteunen.

Test: Nissan Juke N-Design, een mooi compromis?

Die moeten een klankbeleving in 360 graden bieden. In de praktijk blijkt het toch vooral om een gadget te gaan dan om een echte revolutionaire luisterervaring. Maar goed… Voor wat de rijhulpsystemen betreft kan deze Juke zelfstandig rijden op de snelweg zo lang je het stuurwiel stevig vastklemt met beide handen. Iets waar de auto je trouwens de hele tijd aan herinnert.

Rijervaring vol compromissen

Een compromis is zelden positief. Toch geldt dat wel voor de Juke, die sportiviteit en comfort perfect met elkaar verzoent. Voor wat het sportieve kantje betreft valt bij het instappen in de eerste plaats de rijhouding op. Je zit vrij laag in omklemmende stoelen en alle bedieningselementen vallen goed in de hand, vooral dan de snelheidspook die niet liever vraagt dan dat hij wordt bediend. Het motor-versnellingsbakgeheel vormt een perfecte combinatie. De motor is bovendien zeer, zeer stil. De rol- en stroomlijngeluiden doen echter wat af aan dat mooie plaatje.

Test: Nissan Juke N-Design, een mooi compromis?

Tot slot vertoont de auto ook weinig rolneigingen ondanks een ophanging die oneffenheden mooi verteert. Hij rijdt dus comfortabel, zelfs met de 19-duimvelgen onder de testwagen.

Competitief budget

De basisprijs van de Juke ligt op 20.990 euro. Deze N-Design komt echter al aan 25.790 euro. Daar moet dan wel niet veel meer aan worden toegevoegd. De enige beschikbare opties zijn een alcantara stoelbekleding en een pack met rijhulpsystemen. Dat is een competitief prijskaartje voor een goed uitgeruste auto. Het is wel oppassen met het verbruik van de kleine 1.0-turbobenzine van 117 pk, dat bij een pittige rijstijl kan oplopen. Wij klokten onze test af op bijna 8,0 l/100 km.

Ons verdict

Test: Nissan Juke N-Design, een mooi compromis?

De eerste generatie had veel van een groot kinderspeeltje, maar deze tweede versie is volwassener en gespierder. Hij schittert door een comfortabele manier van rijden, een soepele en efficiënte motor en een uitstekende rijhouding. Een vreemd compromis, dat echter vrij goed werkt aan boord van deze Nissan. Kortom, de nieuwe Juke is een fijne cross-over voor de stad… op voorwaarde dat je kinderen groot genoeg zijn om aan de deurklinken te kunnen en dat eventuele passagiers voor de achterbank geen last hebben van claustrofobie.

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Beelden Tesla Cybertruck prototype gelekt

Beelden Tesla Cybertruck prototype gelekt

Op het forum van de ‘Tesla Cybertruck Owners Club’ zijn foto’s en zelfs een video opgedoken van een compacte Tesla Cybertruck. Het zou gaan om beelden van een prototype dat getoond werd aan werknemers van Tesla.

Alfa Romeo Tonale: afspraak op 8 februari

Alfa Romeo Tonale: afspraak op 8 februari

Het is officieel: één van de meest langverwachte SUV’s wordt binnenkort eindelijk onthuld! Afspraak op 8 februari om de Alfa Romeo Tonale zonder camouflage te ontdekken!

Vergeten model: Mercedes 180 “Ponton”, de ideale eerste oldtimer!

Vergeten model: Mercedes 180 “Ponton”, de ideale eerste oldtimer!

Ben je op zoek naar een betaalbare klassieker waarin je je hele familie kan meenemen, die betaalbaar is en vooral ook bijzonder betrouwbaar? Zoek niet langer, die is de auto voor jou: de Mercedes 180 “Ponton”!

Dit is de mooiste auto van het jaar 2022

Dit is de mooiste auto van het jaar 2022

Dat is toch wat de juryleden van het “Festival Automobile International” vinden. Heel wat andere prijzen, waaronder de mooiste concept car en de mooiste hypercar, werden ook uitgereikt tijdens deze editie 2022.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Een ex-Schumacher C63 AMG break in jouw garage?

Een ex-Schumacher C63 AMG break in jouw garage?

Hoe het met Michael Schumacher zelf zit, is niet helemaal duidelijk. Maar fans heeft hij in elk geval nog genoeg, en die krijgen nu de kans om één van de auto’s te kopen waar Schumi mee reed.

Dustin Hoffman verkoopt een echte cinemalegende!

Dustin Hoffman verkoopt een echte cinemalegende!

Het is waarschijnlijk één van de meest mythische films van de jaren ‘80. En ook de auto is een echte ster. Cinefielen hebben het al begrepen: het gaat hier om de Buick Roadmaster Cabrio uit 1949 die te zien was in de film Rain Man. Een auto die vandaag nog altijd eigendom is van Dustin Hoffman!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Gekocht in Nederland, ingeschreven in Slovakije, maar eigendom van een landgenoot die er maar liefst 333.300 km mee reed sinds hij deze Porsche 911 Turbo S in 2016 in ontvangst nam. Nu wordt hij geveild door Bonhams. Durf jij hem kopen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 36.127

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Benzine, Automaat

€ 26.900
2022
999 km

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km