Testen

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 163: leuker dan zijn naam

Wat is de naam van sommige auto’s vervelend! Maar dat is wellicht het gevolg van het uitgebreide motorenaanbod om beter aan de verwachtingen van de klanten te voldoen.

  • Wouters Bruno
  • 18 mei 2015
  • Nissan
2,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en uitrusting van goed niveau
  • Comfort en weggedrag
  • Zeer aangename motor
  • Geen automaat
  • Geen vierwielaandrijving

Die klanten halen steeds vaker hun neus op voor diesels. Steeds vaker twijfelen ze tussen benzine en diesel. Vaak met recht en reden: de huidige benzinemotoren vol technologie (directe inspuiting, turbo, …) werken uitstekend.

Nissan volgt de stroming met een twee benzinemotoren en twee diesels. De nieuwe 1.6 DIG-T, een Nissan-blok, verscheen onder de motorkap van de Juke met vrij hoge vermogens: 190 pk of 218 pk in de Nismo-variant. Hier bedraagt het vermogen 163 pk. Terwijl hij in de Juke gekoppeld kan worden aan automatische versnellingsbakken en vierwielaandrijving, is er in de Qashqai geen keuze. Een zesversnellingsbak en voorwielaandrijving, punt uit. De marketingjongens hebben in jouw plaats gekozen.

Plezier van een benzine

Maar laten we blij zijn dat ze deze DIG-T (wat een naam) aanbieden, want hij past prima bij de geest van deze Qashqai. Uit het maximumkoppel van 240 Nm beschikbaar van 2.000 tot 4.000 tr/min kun je al afleiden dat deze Qashqai leuk rijdt.

Dat wordt ook bevestigd op de weg. Terwijl de dieselmotoren vooruitgang boekten qua trillingen en geluid (niet allemaal), gooit een benzinemotor zoals dit blok van Nissan ze heel simpel in de touwen. Wat een plezier! Geen trillingen, een bijna onhoorbare stem. En dan spreken we nog niet over de smerige, stinkende diesel die aan je vingers kleeft bij het tanken. Nu we het daar toch over hebben: bij deze test haalden we een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km.

Sereniteit

Ondanks de 163 paarden verandert het turboblok de Qashqai niet in een sportwagen en dat is maar goed ook. Hij past bij de geest van de auto en zorgt voor een natuurlijk rijgemak in het verkeer. De motor zet aan tot een relatief rustige rijstijl. Het is dan ook onbegrijpelijk dat je hem niet kunt combineren met een automaat, die een vanzelfsprekende keuze zou zijn. Ons haar gaat ook rechtstaan omdat je geen vierwielaandrijving hebt in deze SUV: alleen de handgeschakelde dCi 130 heeft er recht op.

Behalve de motor is er niets nieuws aan deze Qashqai. In de Tekna-afwerking vinden we zowel essentiële als overbodige uitrusting die het leven binnenin aangenamer maakt. De geluiddemping is sowieso al uitstekend en blinkt nog meer uit met deze motor, die de diesels al snel doet vergeten. Het comfort lijdt niet onder de 19-duimswielen en de voortrein absorbeert zonder verpinken het vermogen. Is dit de beste Qashqai? Mocht hij een automaat en vierwielaandrijving hebben zonder twijfel wel.

 

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km