Hyundai
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Wat is de naam van sommige auto’s vervelend! Maar dat is wellicht het gevolg van het uitgebreide motorenaanbod om beter aan de verwachtingen van de klanten te voldoen.
Die klanten halen steeds vaker hun neus op voor diesels. Steeds vaker twijfelen ze tussen benzine en diesel. Vaak met recht en reden: de huidige benzinemotoren vol technologie (directe inspuiting, turbo, …) werken uitstekend.
Nissan volgt de stroming met een twee benzinemotoren en twee diesels. De nieuwe 1.6 DIG-T, een Nissan-blok, verscheen onder de motorkap van de Juke met vrij hoge vermogens: 190 pk of 218 pk in de Nismo-variant. Hier bedraagt het vermogen 163 pk. Terwijl hij in de Juke gekoppeld kan worden aan automatische versnellingsbakken en vierwielaandrijving, is er in de Qashqai geen keuze. Een zesversnellingsbak en voorwielaandrijving, punt uit. De marketingjongens hebben in jouw plaats gekozen.
Maar laten we blij zijn dat ze deze DIG-T (wat een naam) aanbieden, want hij past prima bij de geest van deze Qashqai. Uit het maximumkoppel van 240 Nm beschikbaar van 2.000 tot 4.000 tr/min kun je al afleiden dat deze Qashqai leuk rijdt.
Dat wordt ook bevestigd op de weg. Terwijl de dieselmotoren vooruitgang boekten qua trillingen en geluid (niet allemaal), gooit een benzinemotor zoals dit blok van Nissan ze heel simpel in de touwen. Wat een plezier! Geen trillingen, een bijna onhoorbare stem. En dan spreken we nog niet over de smerige, stinkende diesel die aan je vingers kleeft bij het tanken. Nu we het daar toch over hebben: bij deze test haalden we een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km.
Ondanks de 163 paarden verandert het turboblok de Qashqai niet in een sportwagen en dat is maar goed ook. Hij past bij de geest van de auto en zorgt voor een natuurlijk rijgemak in het verkeer. De motor zet aan tot een relatief rustige rijstijl. Het is dan ook onbegrijpelijk dat je hem niet kunt combineren met een automaat, die een vanzelfsprekende keuze zou zijn. Ons haar gaat ook rechtstaan omdat je geen vierwielaandrijving hebt in deze SUV: alleen de handgeschakelde dCi 130 heeft er recht op.
Behalve de motor is er niets nieuws aan deze Qashqai. In de Tekna-afwerking vinden we zowel essentiële als overbodige uitrusting die het leven binnenin aangenamer maakt. De geluiddemping is sowieso al uitstekend en blinkt nog meer uit met deze motor, die de diesels al snel doet vergeten. Het comfort lijdt niet onder de 19-duimswielen en de voortrein absorbeert zonder verpinken het vermogen. Is dit de beste Qashqai? Mocht hij een automaat en vierwielaandrijving hebben zonder twijfel wel.
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?