Testen

Nissan X-Trail: meer verfijning

Behalve enkele iconen met een avontuurlijke status, evolueert de 4x4 steeds meer in de richting van de SUV, een genre dat dan weer de doodsklok van de monovolumes heeft ingeluid. Zo’n gezinswagen moet nu speels en hoogwaardig zijn.

  • Wouters Bruno
  • 30 januari 2015
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Aangenaam interieur
  • Kwaliteit van de afwerking en uitrusting
  • Prestaties van de motor
  • Redelijk verbruik
  • Aangename cvt-versnellingsbak
  • Gebrek aan grip van de vooras (4x2)

Om de gezinnen te verleiden, wordt de 4x4 steeds meer SUV of cross-over (in marketingtaal). Vaak verliest hij zelfs zijn vierwielaandrijving, die bepaalde merken niet meer aanbieden. Nissan slaat een andere weg in met de nieuwe X-Trail. Hij verloor weliswaar de rustieke stijl van zijn voorganger, maar behoudt de vierwielaandrijving als optie. Waag je echter niet naast het asfalt want behalve een grote bodemvrijheid van 21 cm is er niets voorzien om daar gemakkelijker te rijden. Geen differentieel om te blokkeren of korte veldversnellingen dus.

Qashqai X-Size

Qua look heeft Nissan zijn lesje goed geleerd. Na het succes van de Juke en de Qashqai werd de rustieke stijl van de voorganger overboord gegooid. Op het nieuwe CMF-platform van de alliantie Renault-Nissan (ingewijd door de Qashqai) bedacht Nissan de X-Trail als opvolger van de Qashqai+2. De stijl leunt er heel dicht bij aan, maar de X-Trail is groter.

De X-Trail staat hoger op zijn wielen en is in zijn geheel ook hoger (170 cm) en langer (464,3 cm). Door de langere wielbasis (270 cm) kan je in optie een derde zitrij bestellen. Droom niet van de ruimte en het comfort van de vorige Renault Espace. De laatste rij kan alleen dienen in geval van nood: de hoofd- en beenruimte zijn er beperkt. Maar vijf inzittenden kan de X-Trail wel in de watten leggen.

Genereus

De achterbank (60/40) verschuift over een afstand van meer dan 20 cm en je kunt de hoek van de rugleuning instellen om de bagageruimte te vergroten of het comfort van de inzittenden te verhogen. Die krijgen veel licht door het panoramisch open dak. De stijl van het interieur verleidt en is opnieuw sterk geïnspireerd door de Qashqai.

Materialen van goede kwaliteit, een verzorgde montage en veel uitrusting weten te overtuigen, zonder dat we kunnen spreken over een revolutie. Sommige details zijn vervelend, zoals de USB-poort onderaan de console, die niet verlicht wordt en dus onvindbaar is.

Onze testwagen in de versie Connect Edition had veel comfort- en veiligheidsuitrusting zoals verkeersbordenherkenning, waarschuwing voor wegmarkeringen, een automatische noodrem, handenvrije toegang, Bluetooth en een USB-poort, het NissanConnect-systeem met aanraakscherm van 7 duim, kaarten van Europa, verkeersinfo, tips voor ecologisch rijden en enkele gadgets. Je hebt ook een zicht van 360 graden dankzij vier camera’s, heel handig tijdens manoeuvres.

Eén motor

Onder de motorkap draait de bekende dCi 130, een viercilinderblok dat precies 1.598 cc meet. De motor ontwikkelt 130 pk en een koppel van 320 Nm. We beschikten over de CVT-transmissie, die trouwens alleen leverbaar is met tweewielaandrijving. Een discutabele keuze.

De continue variatie is vrij goed geregeld en behalve iets te veel slippen in bepaalde omstandigheden wekt het systeem perfect de indruk van ‘echte’ versnellingen zoals een klassieke automaat. Helaas heeft het koppel moeite om zich te ontwikkelen op de vooras.

Er is veelvuldig gripverlies, te vaak in deze winterse maand. De SUV toont hier de limieten van zijn genre. Door zijn hoge gewicht en lange veerwegen van de ophanging (langer dan bij een gewone berline), gaat het weggedrag achteruit en op hulp van vierwielaandrijving hoef je dus niet te rekenen.

4x4, 4x2

We gaan hier het debat over het nut van de cross-overs niet opnieuw voeren. Een mooie stijl (pretentieus volgens sommigen) en een hogere rijpositie die de instap vergemakkelijkt, hebben hun gevolgen voor de doeltreffendheid, zeker met alleen voorwielaandrijving. Maar de monovolume is blijkbaar niet goed genoeg meer …

Terug naar de dCi 130, die in de meeste gevallen voldoet om het gewicht van de X-Trail te trekken. Ons enthousiasme wordt wellicht getemperd mochten we met pak en zak door de Alpen trekken, maar in ons vlakke land heb je er wellicht geen last van. Minder goed is de lichte en weinig communicatie besturing, wel goed zijn de remmen, die snel reageren en goed gedoseerd kunnen worden.

Uiteindelijk valt de X-Trail weinig te verwijten, behalve het snelle gripverlies van de voorwielen. De CVT-bak rijd je bij voorkeur rustig, terwijl te geniet van de ruimte en het verbruik beperkt. Ons gemiddelde bedroeg ongeveer 7,1 l/100 km op een afstand van 1.300 km.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Nissan.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km