Testen

Test: Nissan X-Trail, de geëlektrificeerde gezins-avonturier

De Japanse SUV laat meer dan ooit zijn kwaliteiten als gezinsvoertuig gelden, zowel op als naast het asfalt!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 02 november 2022
  • Nissan
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Geluidsisolatie
  • Praktische aspecten
  • Ook op zijn gemak op onverhard
  • Technologie niet helemaal up-to-date
  • Geen plug-in hybride aandrijving
  • Een tarief in overeenstemming met zijn prestaties…

De in 2001 onthulde X-Trail was één van de eerste voertuigen 'op hoge poten' die Nissan op de markt bracht. Toen noemden we het trouwens nog geen 'SUV’s'... Bij deze 4de generatie ligt de familieband met de eerste X-Trail trouwens niet per se voor de hand. Toegegeven, ze delen wat een kubistische vorm en een min of meer vergelijkbaar glasoppervlak, maar dat is het wel zo'n beetje. Uiteindelijk heeft hij meer weg van een grote Qashqai, net zoals bij de vorige generatie het geval was. Een overeenkomst qua look die vooral in het interieur tot uiting komt!


Kwalitatief interieur

Het dashboard en de middenconsole lijken rechtstreeks geleend van die Qashqai. Nissan verzekert ons echter dat deze X-Trail geen onderdelen deelt met zijn kleine broer, behalve dan de 10,8 duim grote digitale instrumentencluster en het 12,3-inch centrale scherm. En dat is jammer... We hadden immers graag een meer personaliseerbare cluster gezien en een responsievere software voor het infotainmentsysteem. Gelukkig zorgen Apple CarPlay en Android Auto ervoor dat de tekortkomingen van dat laatste ongedaan gemaakt kunnen worden. Voor de rest heeft Nissan schitterend werk geleverd! Er zijn nog echte knoppen om de airconditioning en het volume te regelen, terwijl de materialen en afwerkingen van goede kwaliteit zijn.


Voor het hele gezin 

Hoewel de X-Trail zijn uiterlijk niet gemeen heeft met voorgaande generaties, is de filosofie van het model hetzelfde gebleven: een gezinsauto die in staat is om zich ook naast het asfalt te begeven. Wat het aspect 'gezin' betreft, heeft de X-Trail veel te bieden. Heel wat oplossingen op het valk van opbergruimte bijvoorbeeld. Hij heeft ook achterdeuren die bijna 90° openen. Handig voor het vastgespen van de kinderen. De tweede zetelrij is ook verschuifbaar en aan ruimte is er geen gebrek. Het koffervolume gaat van 485 liter met de zetel helemaal naar achter geschoven tot bijna 1.400 liter met de rugleuning neergeklapt. Maar het hoogtepunt zijn de twee extra zitjes die achterin zijn verstopt! Ja, ondanks zijn 4,68 m lengte biedt deze X-Trail plaats aan 7 passagiers! Nu ja, eerder 5+2. De beenruimte is immers miniem en vereist dat de tweede rij maximaal naar voren wordt geschoven. Nissan geeft aan dat deze twee stoelen zijn ontworpen voor passagiers van minder dan 1,6 meter.


Voor het aspect 'naast het asfalt' kan de X-Trail kan rekenen op een ongebruikelijke motorenpalet!

Hybride-aanbod op bijna elk niveau

Onder de motorkap biedt de X-Trail de keuze uit 3 aandrijvingen. Ze doen stuk voor stuk beroep op een gelijkaardige basis: een 1,5 liter turbo driecilinder met variabele compressieverhouding. De instapversie combineert deze motor met een mild hybridesysteem om in totaal 163 pk en 300 Nm koppel te leveren. Het vermogen wordt via een CVT uitsluitend naar de vooras gestuurd. De middenmoot van het gamma bestaat uit hetzelfde e-Power systeem dat we voor het eerst konden ontdekken onder de motorkap van de Qashqai. Hij ontwikkelt hier 204 pk en 330 Nm koppel en drijft alleen de voorwielen aan. Ten slotte kan de X-Trail ook worden uitgerust met een tweede elektromotor om er in zijn 'e-4orce' versie een vierwielaandrijver van te maken. Die beschikt in het totaal over 213 pk en een koppel van 500 Nm.

e-Power en e-4orce: het plezier van elektrisch rijden zonder het gedoe van opladen 

Ter herinnering, de verbrandingsmotor dient bij de e-Power technologie van Nissan alleen als generator om een kleine batterij op te laden, die een elektromotor van stroom voorziet. Alleen die elektromotor drijft de wielen aan. De e-4orce technologie voegt een tweede elektromotor toe die op de achteras is geplaatst. Volgens Nissan doet deze hybride technologie het brandstofverbruik dalen met ongeveer 1 l/100 km. Maar bovenal kan je zo genieten van de voordelen van elektrische mobiliteit zonder dat je hoeft op te laden. Omdat alleen de elektromotor(en) de wielen aandrijven, is er onmiddellijk koppel beschikbaar voor snelle acceleratie. De e-Power heeft slechts 8 seconden en de e-4orce 7,2 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Niet slecht voor voertuigen die respectievelijk 1,8 en 1,9 ton wegen! En dan is er nog de e-Pedal functie, waarmee je kan rijden met bijna enkel het gaspedaal. Je hoeft de rem enkel te gebruiken om om volledig tot stilstand te komen. Nissan heeft ook hard gewerkt aan de geluidsisolatie van deze X-Trail. In die mate zelfs dat je de motor nauwelijks hoort als je geen al te zware voet hebt! Hij laat enkel van zich horen bij volgas, en zelfs dan blijft hij discreet.


Een echte avonturier

Maar terug naar het aspect 'avontuurlijk'. Deze X-Trail is geen offroader, en Nissan omschrijft hem ook niet zo. Maar met zijn e-4orce versie kan je wel genieten van uitstekende tractie, ongeacht het gripniveau. En dat is geruststellend in een voertuig dat het hele gezin vervoert. Hij zal zelfs zijn mannetje staan naast het asfalt en zonder problemen kleine hindernissen kunnen beklimmen. Is de X-Trail een echte terreinauto? Nee, maar verdient hij het om een avonturier genoemd te worden? Jazeker!


Rustig en comfortabel

Niet alleen naast het asfalt biedt de X-Trail mooie kwaliteiten. Zoals eerder vermeld heeft Nissan ook bijzonder hard gewerkt aan zijn geluidsisolatie. Een kwaliteit die nog duidelijker naar voren komt in de e-Power en e-4orce hybride versies wanneer ze uitsluitend in 100% elektrische modus rijden. Dat gebeurt heel vaak. De demping van de SUV combineert precies de juiste hoeveelheid stevigheid en soepelheid om te veel overhangen in bochten te voorkomen, en biedt tegelijkertijd een uitstekend comfortniveau.

Prijzen in overeenstemming met zijn prestaties... 

Het lijdt geen twijfel dat deze vierde generatie van de X-Trail over heel wat kwaliteiten beschikt. De prijs van de instapversie uitgerust met de 163 pk sterke micro-hybride aandrijving begint bij € 43.300. Voor de e-Power en zijn tweewielaandrijving moet je dan weer rekenen op minimaal €47.800. Tot slot is de vierwielaangedreven e-4orce leverbaar vanaf € 50.600. Niet goedkoop, vooral omdat hij niet standaard als zevenzitter geleverd wordt. De twee extra zitjes kosten wel slechts € 850 extra.


Ons verdict 

De X-Trail beschikt over heel wat kwaliteiten als gezins-SUV: heel wat interieurruimte en modulariteit, hij is ook stil en comfortabel en kan zich in zijn e-4orce uitvoering ook naast het asfalt begeven. En vergeet ook niet zijn praktische aspecten, zoals de wijd openende achterdeuren en de twee extra zitjes in de koffer. Ja, deze X-Trail is een echte gezins-avonturier! Hij is dan misschien niet overdreven duur, echt goedkoop is hij ook niet. Het is dus de vraag of zijn kwaliteiten zullen volstaan om het grote publiek te overtuigen…


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Nissan X-Trail? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Nissan X-Trail-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km