Testen

Opel Adam Rocks: Adams family

Ben je als stadsmens op zoek naar een trendy stadswagen die goed past bij jouw profiel en verschilt van de Mini’s die je zo vaak ziet? Welkom in de familie van de Opel Adam. Tot nu toe had die vooral vrouwelijke klanten (70 %) en zijn snoet is misschien wel te schattig voor jouw mannelijkheid. Opel heeft nu een geschikt antwoord met het nieuwste lid van de familie, deze Adam Rocks.

  • Piette François
  • 03 september 2014
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Combinatie 1.0 turbo/zesversnellingsbak
  • Geluiddemping mechaniek
  • Leuk weggedrag
  • Leuke en viriele stijl
  • Personalisatieprogramma
  • Gps intellilink te herzien
  • Kofferdrempel
  • Ruimte achteraan
  • Stevige prijs
  • Turbulenties open dak bij hoge snelheid

Spieren

Na een testosteronkuur is de Adam getransformeerd. Gedaan met de glimlach van een mooi meisje, de Adam Rocks heeft een indrukwekkende smoel en stevige biceps: grote spatbordverbreders, nieuwe bumpers vooraan en achteraan, een 15 mm hoger chassis en een stoffen schuifdak met de pompeuze naam ‘Swing Top Canvas’. Een groot exemplaar, al is het nu ook geen cabriolet geworden.

Helemaal naar wens

Met 17 buitenkleuren (waarvan 5 nieuwe), 22 interieurdecors, maar liefst 9 verschillende grilles en een hele reeks andere fantasietjes (stickers, een contrasterend dak, …), is de kans klein dat je dezelfde Adam koopt als jouw buurman. De kleur gaat van mosterdgeel tot roos, maar er zijn ook klassiekere tinten.

Nieuwe motor

De Adam heeft ons altijd al bekoord (echt waar) met zijn leuke onderstel, elegante afwerking en lachende snoet. Alleen stonden de atmosferische benzinemotoren met 70 en 100 pk niet op hetzelfde niveau. Opel reageert met een nieuwe kleine 1.0 driecilinder turbobenzine, die 90 of 115 pk levert. Deze gloednieuwe krachtbron geeft 170 Nm vrij bij lage toerentallen en verlaagt zowel het verbruik als de CO2-uitstoot. 

Anders dan de rest

Rocks-versie of niet, de Adam blijft sowieso een mooi product dat met zorg is afgewerkt, op enkele details na. Achter het stuur waarderen we de rijpositie, de ergonomie van de bediening, de mooie tellers, … De passagiers zijn wellicht iets kritischer: de ruimte achterin stelt niet veel voor en de kofferruimte is aanvaardbaar maar de hoge tildrempel vereist een inspanning.

Nog een laatste punt van kritiek is voor het multimediasysteem IntelliLink, dat de applicaties van jouw smartphone toont op het scherm, ook de navigatie. Op zich een uitstekend idee, maar vergeet die navigatie: met een sextant heb je meer kans op slagen.

Onweerstaanbaar

Het rijden valt heel goed mee. Ondanks de drie cilinders is de nieuwe motor opmerkelijk stil. We horen hem niet draaien. Aangezien je een grand cru niet serveert in een plastic bekertje, koppelt Opel de motor aan een manuele zesversnellingsbak. Met deze motor/versnellingsbak komen de kwaliteiten van de Adam eindelijk tot hun recht.

Nog altijd in alle stilte, maakt de motor een vuist vanaf de laagste toerentallen en blijft hij duwen tot aan de rode zone. De manuele versnellingsbak is goed afgesteld en gespreid en maakt het doeltreffende geheel compleet. Dit zet aan om de kwaliteiten van het chassis te benutten: speels, maar altijd gezond en evenwichtig.

Comfort?

Ondanks de 18-duimsvelgen voldoet de schokdemping, behalve bij het filteren van kleine oneffenheden bij lage snelheden. Het open dak maakt jouw dagelijks leven aangenamer door de wind door jouw haren te blazen en de deugddoende zonnestralen binnen te laten. De operatie duur maar vijf seconden en kan tot 140 km/u uitgevoerd worden. In theorie, want boven 80 km/u zijn de turbulenties zo hevig dat je het dak al snel weer sluit.

Prijs

Opel rekent op een marktaandeel van 10 procent voor de Rocks in de totale verkoop van de Adam. Dat lijkt ons vrij pessimistisch, gezien de kwaliteiten van deze versie. De prijs kan wel enkele geïnteresseerden afschrikken: het start bij 16.150 euro voor de 1.2 met 70 pk en 18.350 euro voor de 1.0 Turbo met 90 pk. De meerprijs loont wel de moeite, zo geweldig is het verschil. We moeten toegeven dat het wel veel geld blijft.

Over het verbruik kunnen we ons na zo’n korte test (ongeveer 100 km) moeilijk uitspreken, maar we haalden een gemiddelde van ongeveer 6,3 l/100 km, zonder er echt op te letten. Opel kondigt 5,1 l/100 km aan voor de motor met 115 pk en 4,5 l/100 km voor de 1.0 Turbo met 90 pk. De CO2-uitstoot bedraagt respectievelijk 119 en 105 g/km.

Conclusie

De gewone Adam is al leuk, maar wordt helemaal uniek in de Rocks-versie door zijn viriele look en grote schuifdak. Dat plaatst de kleine Opel weer in de schijnwerpers, zeker omdat de nieuwe 1.0 Turbo wonderen verricht en de kritiek die bij de lancering gegeven werd op de motoren, uitstekend pareert. Deze auto verschilt van alle andere en daarom houden we ervan. Het blijft wel veel geld voor een kleine auto. Maar liefde kent geen prijs …

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km