Testen

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

De Opel Crossland onderging een facelift, maar ook een ‘namelift’ door de X te schrappen. Het design is met verve gemoderniseerd, maar hoe zit het met zijn rijgedrag met de 1.2-turbobenzine van 130 pk onder de kap?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 31 december 2020
  • Opel
3,4
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bruisende motor
  • Efficient en comfortabel onderstel
  • Moduleerbaarheid/ruimte
  • Bediening van manuele versnellingsbak
  • Geluidsdemping

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

Zelden transformeert een facelift het imago van een auto zo ingrijpend. Ligt het aan de ingekorte naam van de Duitse SUV of aan het hertekende radiatorrooster? Moeilijk te zeggen, maar de Crossland lijkt in elk geval een volledig nieuw model te zijn geworden.

Toch zijn bij deze facelift geen tovertrucs toegepast. Achteraan is de lichtsignatuur subtiel hertekend, met verduisterde achterlichten, terwijl het stuk ertussen op de kofferklep zwart is gemaakt. Vooraan wijzigt vooral het radiatorrooster, dat tegenwoordig bijna de hele breedte van de auto inneemt. Ook de rest van de bumper is hertekend. Niets uitzonderlijk, maar alles bij elkaar frissen deze toetsen het design van de Crossland X op. Oei, dat moet eigenlijk gewoon Crossland zijn. De Duitse autobouwer heeft namelijk beslist om afstand te doen van die laatste letter, voor meer eenvoud.

Eenvoudig te begrijpen

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

In het interieur verandert niets. Hoewel je het dashboard kan opfleuren met een paar kleurrijke toetsen, straalt het geheel Duitse degelijkheid uit. Alle knoppen staan goed opgesteld op de juiste plaats. Want ja, er zijn (nog) knoppen. Net genoeg. Dat maakt de auto heel gemakkelijk te begrijpen. Je moet niet door een reeks menu’s bladeren om een functie in of uit te schakelen. De Crossland is uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto, wat het gebruik nog vergemakkelijkt. Het hoge plafond geeft bovendien een gevoel van ruimte.

Te week?

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

Qua rijgedrag is deze SUV soepel en comfortabel. De ophanging gomt wegoneffenheden goed uit. Toch slaagt de Crossland erin om zich overeind te houden. Hij gaat niet te veel rollen in bochten en blijft geruststellend rijden, zelfs bij een hoger tempo. De versnellingsbakbediening is daarentegen week en de schakelwegen zijn lang.

Levendige motor

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

De kleine 1.2-turbodriecilinder van PSA bulkt van het karakter. Hij ontplooit zijn koppel snel en het blijft ook bij hogere toerentallen paraat. Je kan bijna niet geloven dat hij slechts 130 pk en 230 Nm aan koppel ontwikkelt. Op papier zijn de prestaties niet buitengewoon, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden en een topsnelheid van 201 km/u. Aan het stuur maken die cijfers echter weinig uit, want deze motor is vooral rond en fijn.

Luidruchtig

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

De kracht van deze Crossland is tegelijk een van zijn zwakke plekken. Zijn motor is namelijk sterk aanwezig in het interieur. Bij constante snelheden op de snelweg maakt zijn lawaai plaats voor stroomlijngeluiden. De geluiddemping is duidelijk niet het sterke punt van deze Opel. Al hoor je wel geen rolgeluiden in het interieur.

Verbruik moeilijk te beheersen

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

Opel kondigt een normverbruik aan van 4,7 l/100 km. Tijdens onze test slikte de kleine Duitse SUV 6,5 l/100 km. Je kan zijn dorst perfect temperen door de schakelindicator in het instrumentenbord precies te gehoorzamen, maar eenvoudig is dat niet. De driecilinder is namelijk zo prettig en zijn versnellingsbak zo vervelend dat je enkel zin hebt om zo weinig mogelijk te schakelen. Vaak merk je dat je pas bij 4.000 o/m opschakelt, veel hoger dan wat de boordcomputer vraagt.

Gemiddelde prijs

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

De ‘nieuwe’ Crossland begint bij 19.950 euro. Voor dat bedrag krijg je een mooi opgefriste SUV, maar wel een 1.2 zonder turbo en met slechts 83 pk. Als je hem wil uitrusten met de toffe 130 pk-versie van onze testwagen, dan moet je hogerop gaan winkelen en minstens 24.700 euro neertellen. Dat bedrag komt overeen met wat de concurrentie aanrekent, niet meer maar ook niet minder.

Ons verdict

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

De Crossland is een sterke kandidaat in het bijzonder competitieve segment van de kleine SUV’s, vooral met deze zeer geslaagde facelift, die de indruk geeft dat dit een nieuw model is. De geluiddemping en de versnellingsbak zijn duidelijk niet zijn sterkste punten, maar hij kan wel rekenen op een driecilinder vol levenslust, die hem prettig maakt om dagelijks mee te rijden, en op een aangename verhouding formaat-binnenruimte-koffer.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Opel Crossland ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Opel Crossland zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km