Testen

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

De Opel Crossland onderging een facelift, maar ook een ‘namelift’ door de X te schrappen. Het design is met verve gemoderniseerd, maar hoe zit het met zijn rijgedrag met de 1.2-turbobenzine van 130 pk onder de kap?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 31 december 2020
  • OPEL
  • 38 weergaven
3,4
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bruisende motor
  • Efficient en comfortabel onderstel
  • Moduleerbaarheid/ruimte
  • Bediening van manuele versnellingsbak
  • Geluidsdemping

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

Zelden transformeert een facelift het imago van een auto zo ingrijpend. Ligt het aan de ingekorte naam van de Duitse SUV of aan het hertekende radiatorrooster? Moeilijk te zeggen, maar de Crossland lijkt in elk geval een volledig nieuw model te zijn geworden.

Toch zijn bij deze facelift geen tovertrucs toegepast. Achteraan is de lichtsignatuur subtiel hertekend, met verduisterde achterlichten, terwijl het stuk ertussen op de kofferklep zwart is gemaakt. Vooraan wijzigt vooral het radiatorrooster, dat tegenwoordig bijna de hele breedte van de auto inneemt. Ook de rest van de bumper is hertekend. Niets uitzonderlijk, maar alles bij elkaar frissen deze toetsen het design van de Crossland X op. Oei, dat moet eigenlijk gewoon Crossland zijn. De Duitse autobouwer heeft namelijk beslist om afstand te doen van die laatste letter, voor meer eenvoud.

Eenvoudig te begrijpen

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

In het interieur verandert niets. Hoewel je het dashboard kan opfleuren met een paar kleurrijke toetsen, straalt het geheel Duitse degelijkheid uit. Alle knoppen staan goed opgesteld op de juiste plaats. Want ja, er zijn (nog) knoppen. Net genoeg. Dat maakt de auto heel gemakkelijk te begrijpen. Je moet niet door een reeks menu’s bladeren om een functie in of uit te schakelen. De Crossland is uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto, wat het gebruik nog vergemakkelijkt. Het hoge plafond geeft bovendien een gevoel van ruimte.

Te week?

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

Qua rijgedrag is deze SUV soepel en comfortabel. De ophanging gomt wegoneffenheden goed uit. Toch slaagt de Crossland erin om zich overeind te houden. Hij gaat niet te veel rollen in bochten en blijft geruststellend rijden, zelfs bij een hoger tempo. De versnellingsbakbediening is daarentegen week en de schakelwegen zijn lang.

Levendige motor

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

De kleine 1.2-turbodriecilinder van PSA bulkt van het karakter. Hij ontplooit zijn koppel snel en het blijft ook bij hogere toerentallen paraat. Je kan bijna niet geloven dat hij slechts 130 pk en 230 Nm aan koppel ontwikkelt. Op papier zijn de prestaties niet buitengewoon, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden en een topsnelheid van 201 km/u. Aan het stuur maken die cijfers echter weinig uit, want deze motor is vooral rond en fijn.

Luidruchtig

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

De kracht van deze Crossland is tegelijk een van zijn zwakke plekken. Zijn motor is namelijk sterk aanwezig in het interieur. Bij constante snelheden op de snelweg maakt zijn lawaai plaats voor stroomlijngeluiden. De geluiddemping is duidelijk niet het sterke punt van deze Opel. Al hoor je wel geen rolgeluiden in het interieur.

Verbruik moeilijk te beheersen

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

Opel kondigt een normverbruik aan van 4,7 l/100 km. Tijdens onze test slikte de kleine Duitse SUV 6,5 l/100 km. Je kan zijn dorst perfect temperen door de schakelindicator in het instrumentenbord precies te gehoorzamen, maar eenvoudig is dat niet. De driecilinder is namelijk zo prettig en zijn versnellingsbak zo vervelend dat je enkel zin hebt om zo weinig mogelijk te schakelen. Vaak merk je dat je pas bij 4.000 o/m opschakelt, veel hoger dan wat de boordcomputer vraagt.

Gemiddelde prijs

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

De ‘nieuwe’ Crossland begint bij 19.950 euro. Voor dat bedrag krijg je een mooi opgefriste SUV, maar wel een 1.2 zonder turbo en met slechts 83 pk. Als je hem wil uitrusten met de toffe 130 pk-versie van onze testwagen, dan moet je hogerop gaan winkelen en minstens 24.700 euro neertellen. Dat bedrag komt overeen met wat de concurrentie aanrekent, niet meer maar ook niet minder.

Ons verdict

Test: Opel Crossland, geslaagde facelift

De Crossland is een sterke kandidaat in het bijzonder competitieve segment van de kleine SUV’s, vooral met deze zeer geslaagde facelift, die de indruk geeft dat dit een nieuw model is. De geluiddemping en de versnellingsbak zijn duidelijk niet zijn sterkste punten, maar hij kan wel rekenen op een driecilinder vol levenslust, die hem prettig maakt om dagelijks mee te rijden, en op een aangename verhouding formaat-binnenruimte-koffer.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Opel Crossland ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Opel Crossland zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen
Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

De Japanners hebben aan alles gedacht.

22/09/2021 Meer lezen
Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

22/09/2021 Meer lezen
Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Er worden er slechts 125 van gemaakt.

22/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km