Testen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 13 september 2021
  • Opel
  • 7.415 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Elektrisch rijbereik PHEV
  • Stilte van PHEV
  • Efficiënte rijhulpsystemen
  • Luidruchtige verbrandingsmotoren
  • Plomp rijgedrag
  • Voorbijgestreefd infotainment

Het segment van de middelgrote SUV’s is belangrijk voor Opel. Zodanig dat de constructeur bij de ontwikkeling van deze facelift halverwege de carrière van zijn Grandland heeft beslist om voor de grote middelen te gaan. Van het koetswerk over het interieur tot de hybride motoren, alles is veranderd. Ook de naam. Gedaan met de ‘X’, de SUV vernieuwt en heet voortaan kortweg Grandland. Na zijn naam zit de tweede meest in het oog springende wijziging in zijn nieuwe blik.

Stevige uiterlijke veranderingen

De Grandland krijgt een nieuwe voorbumper met de Opel Vizor, de signatuur van het merk. Dit grote radiatorrooster verandert het front dus ingrijpend, maar het design van de achterkant is veel minder gewijzigd. Enkel de lichtblokken zijn daar hertekend. Led-technologie is er voortaan standaard. Het ontwerp van deze opgefriste Grandland is dynamischer dan dat van zijn voorganger, vooral in de nieuwe uitrustingslijn GS Line. Die laatste onderscheidt zich in de eerste plaats door een hele resem zwartglanzend uitgevoerde details.

Ook het interieur is geëvolueerd. Het dashboard is volledig herwerkt rond een dubbel scherm dat Opel het Pure Panel heeft gedoopt. De bestuurder kijkt op een scherm van 12 duim terwijl het centrale scherm tot 10 duim kan meten. Helaas draait dat laatste nog op de oude generatie van het multimediasysteem van Stellantis. Dat betekent dat de graphics voorbijgestreefd zijn, maar vooral dat de klimaatregeling constant te zien is in de rand van het scherm. Van de 10 duim is in werkelijkheid dus maar 6 of 7 duim beschikbaar. Het digitale instrumentenbord is interessanter. Het is verrassend personaliseerbaar en de ergonomie ervan is eenvoudig, strak en uitzonderlijk helder. De look is klassiek, maar de afwerking is goed met grote stukken zachte kunststof. Weet trouwens dat er voor de klimaatregeling nog echte fysieke knoppen zijn.

Nachtzicht en rijhulpsystemen

De uitrusting van de Duitser gaat erop vooruit, vooral dan qua rijhulpsystemen. Naast de klassieke frontale en dodehoekwaarschuwingen kan de SUV als optie worden uitgerust met nachtzicht. Opel belooft verder zelfstandig rijden op niveau 2. En wat is er beter dan een Duitse snelweg om die bewering te staven? Zodra je het systeem hebt geactiveerd bewaart de Grandland een afstand tot zijn voorligger en behoudt hij op soepele en comfortabele wijze zijn positie op de weg. Het geheel blijkt aangenaam op lange trajecten of in files wanneer het met de automatische versnellingsbak wordt gecombineerd.

Weinig aangename benzine, interessante diesel

Het aanbod aan verbrandingsmotoren is niet gewijzigd. Je vindt er nog steeds de 1.2-benzine, naar keuze gekoppeld aan een manuele of een automatische versnellingsbak, en een 1.5-diesel die uitsluitend met de automaat wordt geleverd. Het eerste blok is te vinden in het hele gamma, van de Crossland tot ons testonderwerp van vandaag. Het wist ons aangenaam te verrassen in de kleinere SUV, maar met 130 pk en 230 Nm heeft hij het lastig om de 1.431 kilo van de Grandland in beweging te brengen. Zodra je vertrekt is hij luidruchtig te horen in het interieur en verspreidt hij een weinig vrolijk makende klank. De pook van de versnellingsbak voelt week aan en de slag is lang. De achttrapsautomaat is veel aangenamer. Zonder bliksemsnel te reageren schakelt hij zacht. Hoewel ook de dieselmotor een beetje luidruchtig is, is hij toch minder te horen dan de benzine. Zijn 130 pk en vooral 300 Nm aan koppel is veel beter aangepast aan de Grandland. Als je een motor zoekt om kilometers mee te malen, dan is het wel deze, temeer omdat de constructeur een normverbruik van 5,2 l/100 km aankondigt volgens de WLTP-norm.

Verder op stroom

Opel heeft het hybride aanbod van de Grandland licht aangepast. Je hebt nog steeds de keuze uit een voorwielaandrijver met één elektromotor en 225 pk, en een vierwieltrekker met twee elektrische blokken en een systeemvermogen van 300 pk. In beide gevallen kan de batterij 13,2 kWh aan stroom opslaan. Maar het beheer van die laatste is geperfectioneerd zodat je bijna 65 kilometer lang puur elektrisch kan rijden. Dat cijfer lijkt haalbaar, onder meer dankzij de energierecuperatiemodus B waardoor je met één pedaal kan rijden.

Opel wil echt dat zoveel mogelijk kilometers puur elektrisch worden afgelegd. Tenzij je de inschakeling van de verbrandingsmotor forceert, geeft de Grandland steeds voorrang aan zijn batterij tot die laatste helemaal leeg is. En dat is een goede zaak. Want wanneer de benzinemotor in actie schiet, is hij luidruchtig zonder dat hij de Opel echt veel sneller maakt. De Grandland geeft de voorkeur aan een zachte, vloeiende rijstijl, waar de elektromotor zoveel mogelijk van het werk kan doen. Je geniet dan van de stilte en het comfort van de wagen.

Inflatie? Nooit van gehoord

Opel heeft veel veranderd aan de binnen- en buitenkant van zijn Grandland, maar bijna niets aan zijn prijs. De basisversie met benzinemotor en manuele versnellingsbak kost minstens 30.500 euro. De plug-inhybride begint bij 43.500 euro en is slechts een kleine 50 euro duurder dan de vorige ‘X’. Door het formaat van hun batterij en hun CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km zijn de hybride versies voor 100 procent aftrekbaar.

Ons verdict

De Opel Grandland is een interessant aanbod, vooral dan in de plug-inhybride versie met 225 pk. Die is meer dan krachtig genoeg en heeft voldoende elektrisch rijbereik voor dagelijkse trajecten. De Grandland is niet duurder of goedkoper dan de concurrentie en kan dus klanten verleiden die op zoek zijn naar een gezinsgerichte, comfortabele en gebruiksvriendelijke plug-inhybride SUV.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Opel Grandland ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Opel Grandland zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km