Testen

Peugeot 2008: weer bij de les

De Peugeot 2008, die al sinds 2013 op de markt is, kan gerust een succes genoemd worden. Hoog tijd voor een tussentijdse facelift, die niet alleen voor een nieuwe snoet zorgt, maar ook het motorpalet opschoont.
  • Bervoets Wim
  • 20 mei 2016
  • Peugeot
2,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Capaciteit op slechte ondergrond (met grip control)
  • Direct stuur
  • Dynamisch weggedrag
  • Lage kofferdrempel
  • Uitstekende puretech-motoren (vooral 130 pk)
  • dat nog steeds de meningen verdeelt
  • Ietwat trage automaat
  • Optionele noodremhulp
  • Windgeluiden

Wereldwijd reden er sinds de lancering 515.000 exemplaren uit de showroom. Niet alleen in Europa, waar de 2008 in de Franse fabriek wordt geproduceerd, maar ook in Azië (met een fabriek in China) en in Latijns-Amerika (met een fabriek in Brazilië). Verdergaan op hetzelfde elan in de belangrijke markt van crossovers en SUV’s dus. Dat ziet Peugeot als zijn belangrijkste opgave voor de nieuwe 2008.

Opgefrist staat netjes

Je herkent de gefacelifte 2008 meteen aan zijn radiatorrooster. Dat staat voortaan iets verticaler en de leeuw verhuist van de motorkap naar een centrale positie op de grille. De koplampen ogen scherper, en achteraan moeten de hertekende achterlichten voor een 3D-effect zorgen. Ten slotte krijgt de 2008 wielkastverbreders, die hem stoerder doen ogen.

Binnenin

Als je in de 2008 instapt, word je meteen ondergedompeld in wat Peugeot de “i-Cockpit” noemt: de tellers van het instrumentenpaneel staan hoog gemonteerd, het stuurwiel zelf is kleiner dan normaal en staat dan weer laag, en centraal op de middenconsole prijkt het aanraakscherm van het infotainmentsysteem. De positie van het stuur en de tellers vergen gewenning, en we kunnen ons inbeelden dat grotere chauffeurs er moeite mee zullen hebben. De afwerking binnenin is verder op peil, en de optionele sfeerverlichting geeft extra cachet aan het interieur.

Praktisch

Het praktische aspect wordt bij de 2008 zeker niet vergeten: Peugeot schermt met een laaddrempel van slechts 60 cm, waardoor je voorwerpen niet te hoog hoeft te tillen om ze in de koffer te plaatsen. Die koffer heeft een inhoud van 410 liter, maar kan nog worden uitgebreid naar 1.400 liter wanneer je de achterbank neerklapt. In tegenstelling tot zijn grote concurrent, de Renault Captur, heeft de 2008 geen verschuifbare achterbank. Omdat de klanten er niet naar vragen, argumenteert Peugeot, en omdat de productiekost anders hoger zou liggen.

Grip Control

Een bijkomend argument voor de Peugeot 2008 in het segment van de kleine crossovers, is Grip Control. Het systeem, dat standaard is in de “GT Line”-uitvoering, en optioneel te krijgen is met motoren vanaf 100 pk, helpt de 2008 op moeilijkere ondergrond. Het verdeelt de trekkracht tussen de voorwielen op sneeuw, zand en modder. Verwacht geen hoogstaande terreincapaciteiten, maar het doet zijn werk naar behoren.

Motoren

De Peugeot 2008 beschikt voortaan over drie PureTech-motoren aan benzinekant: een 1.2 van 82 pk (met manuele of gerobotiseerde vijfversnellingsbak), een 1.2 van 110 pk (met manuele vijfversnellingsbak of zestrapsautomaat) en een 1.2 van 130 pk (met manuele zesversnellingsbak). Dieselaars hebben de keuze tussen drie 1.6 BlueHDi-motoren: met 75 pk en manuele vijfversnellingsbak, met 100 pk en manuele vijfversnellingsbak, of met 120 pk en manuele zesversnellingsbak.

Onderweg

Tijdens de presentatie probeerden we de 1.2 PureTech-benzinemotoren met 110 en 130 pk. Die eerste was gekoppeld aan de zestrapsautomaat, die bij normaal verkeer uitstekend werk levert, maar bij dynamisch rijgedrag wat aarzelend uit de hoek komt. Opvallend: op papier geeft Peugeot een verbruik van 4,8 l/100 km mee voor deze versie, maar tijdens de presentatie vermelden de Fransen dat ze hun modellen voortaan ook aan realistische verbruikstests onderwerpen. Resultaat: een veel nauwkeurigere 7,1 l/100 km.

Dynamisch rijden kan je trouwens wel met deze 2008, want hij stuurt levendig en reageert alert. En terwijl wordt het comfort niet uit het oog verloren. Pluspunten voor het capabele chassis dus. De 1.2 PureTech met 130 pk is vanzelfsprekend de meest enthousiaste, al geldt voor beide motoren dat ze hun kenmerkende driecilindergeluid aardig gedempt houden.

Uitrusting

De vernieuwde 2008 komt in vier uitrustingsversies: de spartaanse instapversie “Access”, de versie “Active” met onder meer manuele klimaatregeling, vertrekhulp voor hellingen, snelheidsregelaar en touchscreen. Daarboven staat de “Allure”, met automatische klimaatregeling, parkeersensoren, automatische koplampen en Mirror Screen-functie om je smartphone weer te geven op het touchscreen. Ten slotte is er de nieuwe versie “GT Line”, die het exterieur met zwarte accenten en het interieur met rode accenten een sportieve toets geeft, en het Grip Control-systeem toevoegt. Jammer dat in alle gevallen Active City Brake, de noodremfunctie voor in de stad, optioneel is.

Budget

De instapversie, de 1.2 PureTech van 82 pk in de versie “Access”, kost € 15.645. De benzinetopper, de 1.2 PureTech van 130 pk in de “GT Line”-uitvoering, betaal je € 22.995. Aan dieselzijde begin je met de 1.6 BlueHDi van 75 pk voor € 17.860, en haal je met de 1.6 BlueHDi van 120 pk de topper in huis voor € 24.840.

Besluit

De Peugeot 2008 wordt opgefrist om voort te gaan op hetzelfde elan: als een bescheiden crossover zonder al te veel franjes. Een licht avontuurlijk kantje en dynamische rijeigenschappen doen de rest, zodat deze kleine leeuw ongestoord verder kan klauwen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km