Skoda
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Voor zijn tweede generatie kiest de Peugeot 208 voor een behoorlijk charismatische stijl. Vooral in zijn hoogste uitrustingsniveau GT Line (of GT, die enkel op de elektrische e-208 verkrijgbaar is), dat het sportieve uiterlijk van de kleine Fransman nog versterkt. En dan zijn er nog de opvallende kleuren zoals het Farogeel van onze testauto.
De sportieve sfeer is ook in het interieur doorgetrokken. Wanneer je voorin instapt, ontdek je bovendien een verzorgde afwerking en mooie materialen voor dit segment. Je moet echter wel kunnen leven met de befaamde i-Cockpit van Peugeot, die je dwingt tot een weinig ergonomische zithouding met een te laag stuur als je alle tellers wil kunnen zien. Deze nieuwe generatie van de i-Cockpit herpakt zich echter wel met een zeer geslaagde 3D-weergave.
De nieuwe generatie van de 208 heeft werk gemaakt van zijn look en afwerking, maar hij blinkt minder uit op praktisch vlak. Achterin instappen gaat niet eenvoudig (de deuropening is smal), de binnenruimte is matig (de wielbasis is net zoals in de vorige 208 op 2,54 meter blijven steken) en de koffer is met 265 liter niet overdreven groot. Bovendien confronteert die laatste je met een behoorlijk hoge laaddrempel.
De samenwerking tussen de 1.2 PureTech-driecilindermotor van 130 pk en de EAT8-achttrapsautomaat verloopt daarentegen uitstekend. Gelukkig maar, want je kan geen van beide zonder de andere krijgen. Bij een rustige rijstijl werkt het duo schitterend (en doorgaans stil). En wanneer je hem opjaagt op binnenbaantjes trekt hij vrij fluks op. Natuurlijk presteert hij niet als een GTI, maar toch biedt deze driecilinder het nodige plezier als je eens een verlaten weg tegenkomt. Voor de cijferbijters: de sprint van 0 naar 100 km/u is officieel na 8,7 seconden achter de rug en de kilometer vanuit stilstand duurt net geen 30 seconden (29,8 seconden). Dat zijn eerlijke waarden.
Onze 208 GT Line werd goed geholpen door zijn Michelin Pilot Sport 4-banden (17 duim) en dartelde heel prettig van bocht naar bocht. Het kleine stuur bedient een zeer efficiënte voortrein en de ophanging remt koetswerkbewegingen perfect af. Deze tweede 208 rijdt dus bijzonder efficiënt, maar zijn achteras lijkt wat minder levendig dan die van zijn voorganger. Hij wil dus meer geruststellend overkomen wanneer hij (heel) snel wordt bestuurd. Voor dagelijks familiaal gebruik lijkt de filtering van de Fransman ons ook een tikkeltje te stug.
In zijn GT Line-uitvoering kost de 208 1.2 PureTech 130 EAT8 26.200 euro. Met een paar opties tikte onze testwagen zelfs de 30.000 euro aan. Ter herinnering: de vorige generatie van de 208 GTI kostte bij zijn lancering 23.100 euro. Voor een minder ‘gedateerde’ vergelijking weten we dat zijn technisch vergelijkbare neef Opel Corsa GS Line (met een iets minder rijkelijke standaarduitrusting) vanaf 24.095 euro verkrijgbaar is.
Het koppel 1.2 PureTech 130 / EAT8 werkt perfect onder de motorkap van de lichte 208 en levert prestaties die aansluiten bij de vrij sportieve look van het leeuwtje. Maar de prijzen die Peugeot hanteert beginnen wel stilaan naar de premiumcategorie te gaan.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.