Testen

Peugeot 208 GTI 30th: dertigjarige krijger

Is de 208 GTI te braaf in vergelijking met zijn concurrenten? Wees gerust: Peugeot heeft nog iets achter de hand gehouden. Een voorsmaakje van de toekomstige GTI by Peugeot Sport achter het (kleine) stuur van de beperkte GTI 30th. Een garantie voor plezier?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 februari 2015
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Bijtkracht en uithouding remmen
  • Collector's item
  • Doeltreffende mechanisch zelfsper
  • Schitterend dynamisch weggedrag
  • Aanzienlijke meerprijs
  • Allemaal verkocht
  • Discutabele stijl (lak in stukken)

Net als de mythische 205 GTI die in februari 1984 gelanceerd werd, wil de Peugeot 208 GTI tegelijk chic én sportief zijn. Als product van de jaren tachtig stuurt zijn grootouder wel speelser en scherper. De 208 GTI stelt uiteindelijk alleen de meest radicale bestuurders wat teleur, voorts respecteert hij zijn afkomst. Peugeot luisterde wel naar de kritiek van de puristen die een meer radicale GTI zoeken en vroeg aan de sportieve afdeling om een speciale 30th-verjaardagsversie te ontwikkelen die herinnert aan de sensaties van de originele 205 GTI 1.6. Die bolide stelde zich tevreden met 105 pk om het koetswerk van 850 kg zoals een danseres van de ene naar de andere bocht te sturen.

Allemaal verkocht?

We moeten eerst nog goed én slecht nieuws vertellen. Het slechte nieuws is dat de 800 exemplaren van deze GTI 30th al allemaal verkocht zijn. Het goede nieuws is dat Peugeot door de grote vraag besloten heeft om een niet beperkte nieuwe versie toe te voegen, de GTI by Peugeot Sport. Die heeft ongeveer dezelfde mechaniek als de 30th en staat over enkele maanden in de catalogus.

RCZ-R 

Aan het einde van de montagelijn van de 208 heeft Peugeot Sport een klein atelier geïnstalleerd om de auto te ‘transformeren’. In totaal zijn ongeveer dertig werkuren nodig om van een GTI een GTI  30th te maken. Het hart, de 1.6 THP, kreeg een vitaminekuur. Zijn vermogen stijgt van 200 naar 208 pk (symbolisch), maar we waarderen vooral het aangepaste koppel. Dat stijgt met 25 Nm tegenover de normale GTI (300 Nm) en heeft een andere curve voor een betere beschikbaarheid (het maximumkoppel is er al vanaf 1.700 tr/min). De meest opmerkelijke mechanische verandering is de transmissie: de GTI 30th heeft een Torsen-differentieel met beperkte slip en een manuele zesversnellingsbak met een specifieke spreiding zoals in de RCZ-R.

Beweeglijke kont

De kers op de taart van deze radicalere 208 GTI is de ophanging. De 208 GTI 30th is lager (-10 mm) en rust op bredere sporen. De schokdempers en antirolstangen werden verstevigd. In de praktijk vertaalt zich dat in een wendbaarder weggedrag met een meer beweeglijke achtertrein. Een knipoog naar de 205 GTI, een kampioen op dat vlak.

Op het circuit

Dat speelse temperament wordt bevestigd in de eerste bochten op het circuit van Dreux, het speelterrein van deze test. Met het ESP uitgeschakeld heeft de 208 GTI niet liever dan dat dat je voet van het pedaal haalt in scherpe bochten. De achtertrein is nog gemakkelijker te besturen omdat de voortrein nog nauwkeurig werd met zijn nieuwe geometrie en zelfblokkerend differentieel. Bij acceleraties heeft de auto de neiging aan de binnenkant te blijven door het effect van het Torsen-differentieel, waardoor je uit de bocht komt met hogere snelheden. Een speciale vermelding verdienen ook de specifieke Brembo-remmen. De remklauwen met vier zuigers bijten zich even stevig vast in de schijven van 323 mm als een buldog. De 1.6 THP herneemt iets gewilliger, maar klinkt nog altijd wat banaal.

Conclusie

Het is moeilijk om te weerstaan aan de charmes van dit collector’s item. Het tweekleurige koetswerk – origineel maar misschien niet ieders smaak – is gelukkig geen verplichting. Je moet wel wennen aan een wegcontact dat iets harder is dan in de normale 208 GTI. Maar dat detail stoort de liefhebbers van de 205 GTI wellicht niet.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km