Testen

Peugeot 308 GTi: wanneer de leeuw uithaalt

Wie “sportieve Peugeot” zegt, denkt in de eerste plaats aan de legendarische 205 GTi. Maar het huidige gamma van de Fransen telt ook heel wat hot hatch-geweld in zijn rangen…
  • Bervoets Wim
  • 12 oktober 2016
  • Peugeot
2,4
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bijtende vooras (dankzij differentieel)
  • Discrete looks
  • Goede prestaties over de hele lijn
  • Motor met punch
  • Veelzijdigheid
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Kunstmatig motorgeluid
  • Rijpositie (naargelang grootte)
  • Ruimte achteraan

De 208 GTi is uiteraard de spirituele opvolger van die legendarische 205 GTi, maar het brutaalste geweld vind je een segment hoger: bij de 308 GTi. Nu de RCZ-coupé en de krachtigere RCZ R uit de catalogus verdwenen is, wordt deze GTi de krachtigste Peugeot in het gamma.

Welke motor zit er onder de kap?

Het motorblok van diezelfde RCZ R. Een 1.6 viercilinder turbobenzine, die goed is voor 270 pk en 330 Nm, en dat vermogen via een manuele zesversnellingsbak naar de voorwielen stuurt. Om dat enigszins in goede banen te leiden, stopt Peugeot Sport een Torsen-differentieel tussen de voorwielen. Er is ook een minder krachtige (nu ja…) variant met 250 pk, maar die stelt het zonder differentieel.

Hoe herken ik de GTi?

In het geval van onze testwagen: aan zijn “Coupe Franche”, de opvallende koetswerkkleur met rood vooraan en zwart achteraan die je € 1.800 kost. Die is weliswaar niet naar ieders smaak. Doe je het zonder, dan komt de GTi subtiel voor de dag: een enkele uitlaat aan weerszijden, specifieke zwarte 19-duimsvelgen en een strategisch GTi-logootje zijn de weggevers aan de buitenkant.

En binnenin?

In het interieur krijg je kuipzetels, rode stiksels en accenten op de zetels en het dashboard, en opnieuw enkele GTi-logo’s. De zetels steunen bijzonder goed, en zijn bekleed met alcantara. Verder verschilt het niet van het interieur van een doordeweekse 308, inclusief de mindere puntjes: het kleine stuurwiel (met sportievere bekleding) blijft voor verdeeldheid zorgen en de ruimte voor passagiers achteraan is aan de krappe kant.

Zo’n GTi rijdt vast oncomfortabel?

Dat valt eigenlijk bijzonder goed mee: een van de verdiensten van deze 308 GTi is dat je er ook aan een rustiger tempo mee door de stad kunt laveren. De demping is stug maar wordt nooit te hard, en verder vind je in de GTi alle kwaliteiten die van de gewone 308 een geslaagde auto maken. Ook het motorgeluid blijft binnen de perken. Tot je op de knop met de letters “Sport” drukt…

En als je toch met het mes tussen de tanden wil rijden?

Dan krijgen de tellers op het instrumentenpaneel een rode gloed, reageert het gaspedaal iets nerveuzer, en klinkt de motor iets agressiever. Jammer dat het een kunstmatig versterkt geluid is, dat nooit echt overtuigend overkomt. Maar in elk geval: de GTi schiet als een wesp gestoken uit de startblokken en komt bijzonder potent uit de hoek in middelhoge toeren.

Hoe snel trekt hij op?

Van 0 naar 100 km/u katapulteert deze Peugeot 308 GTi je in 6 seconden rond, en hij houdt het voor bekeken bij 250 km/u. Ook hernemen gaat bijzonder snel, dankzij het koppel dat van 1.900 tot 5.000 tpm beschikbaar is. Terugschakelen met een snelle tiphielbeweging hoort ook tot de mogelijkheden: de manuele zesbak heeft weliswaar lange schakelwegen, maar is aangenaam in de bediening. Op ons testexemplaar reageerde de bak af en toe wat hakerig, maar de auto had nog geen 1.000 km op de teller…

Wat doet het differentieel precies?

Kort samengevat: dat houdt de neus van de Peugeot aan de binnenkant van de bocht wanneer het er stevig aan toegaat. De gewone 308 reageert op dat vlak al bijzonder snedig, maar deze GTi lijkt dat alleen maar uit te vergroten. Het is verbluffend hoeveel grip de Peugeot in de bochten aan de dag kan leggen en hoe onverstoorbaar hij eronder blijft. En de achterkant? Die volgt gedwee.

Hoeveel kost deze 308 GTi?

De Peugeot 308 GTi met 270 pk kost € 37.140. Daarvoor krijg je onder meer led-koplampen, een snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling, zetelverwarming en een navigatiesysteem. De GTi-specifieke zaken, zoals het differentieel, zijn uiteraard ook standaard. Goed om weten: een vergelijkbare VW Golf GTI, de GTI Clubsport met 265 pk, kost € 34.890. Het verbruik? Wij registreerden na een week testrijden een gemiddelde van 8,3 l/100 km.

Besluit?

Rustig en discreet, maar als het nodig is bijzonder agressief: deze Peugeot 308 GTi is een echte leeuw die bijzonder fel kan uithalen. Een echt speelse auto is hij niet zozeer, maar wel verduiveld efficiënt. Alleen jammer dat het prijskaartje aan de stevige kant is. Want in dit segment is de concurrentie bijzonder sterk. En dan is het vooral afwachten wat die andere Franse hot hatch, de Renault Mégane RS, daar binnenkort tegenover stelt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km