Testen

Peugeot 5008 1.2 PureTech: Uitmuntend

We drukken ons nog voorzichtig uit als we zeggen dat diesel in onze contreien een wat ongezond imago heeft gekregen. Een goede reden om over te stappen op benzine, maar wat doet dat met het verbruik en het rijplezier? We ontleden het probleem even in de basis-5008.





  • Piette François
  • 28 november 2017
  • Peugeot
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Dynamisch en geruststellend weggedrag
  • Eerlijke tarieven
  • Geluiddemping mechaniek
  • Pittige motor
  • Uitstekend comfort
  • Bediening van versnellingsbak
  • Derde rij nogal gering
  • Geen vierwielaandrijving
  • Rijpositie afhankelijk van grootte

Een SUV met 7 zitplaatsen, een lengte van 4,64 meter maar een piepkleine benzinedriecilinder van 1,2 liter? Is dat niet een beetje zoals proberen een flatgebouw te koelen met een paar waaiers? Op papier roept de combinatie van zo’n kleine motor met een zo lang koetswerk inderdaad vragen op. Maar voor we hem even aan de tand gaan voelen, gaan we eerst in het interieur rondneuzen.

Basis? Niet echt, neen…

Doorgaans worden de perswagens van een invoerder overladen met opties. Dat is hier echter helemaal niet het geval. Onze 5008 heeft het uitrustingsniveau Active, het tweede, net boven de Access (die er enkel is om de aandacht te trekken met een bodemprijs), maar nog onder de Allure en de GT Line. Nochtans biedt hij niet enkel het hoogstnoodzakelijke, maar ook heel wat overbodige dingen: automatische airco in twee zones, een aanraakscherm van 8 duim, een snelheidsregelaar en -begrenzer, lichtmetalen 17-duimvelgen, parkeersensoren achteraan,…

Wij zijn nog steeds fan!

De stijl verdeelt de meningen, zowel aan de buitenkant, met die erg scherpe hoeken, als in het interieur, met dat laag ingeplante mini-stuurwiel en het hoge instrumentenbord, wat leidt tot een aparte rijhouding. Niet iedereen deelt onze mening, maar wij houden wel van deze dominante maar niet overdreven hoge rijhouding. Wat in elk geval iedereen aanspreekt, is de uitmuntende afwerking, met slechts hier en daar een stukje harde kunststof. Peugeot gaat het duidelijk hogerop zoeken.

Maximale binnenruimte

De 5008 verrast met zijn binnenruimte: binnen een koetswerk van slechts 4,68 meter zijn de Fransen erin geslaagd om drie stoelenrijen te proppen voor een totaal van 7 plaatsen. En denk nu niet dat je je hier als sardientjes in een conservenblik voelt, want de binnenruimte is realistisch. Natuurlijk zijn de achterste plekken wel eerder geschikt voor lenige kinderen. De koffer slikt 700 liter bagage in vijfzitsopstelling… Wat behoorlijk veel is.

De weg op

Het is tijd voor de techniek: onder de motorkap van onze instapversie (of toch bijna) vinden we de PureTech-driecilinder van 1,2 liter en 130 pk. De algemene mening van iedereen in de auto is dat die wonderen verricht. Hij is soepel bij lage toerentallen, gul in het midden van het bereik en gewillig hogerin, terwijl de typische driecilinderroffel goed gedempt is en hem doet klinken alsof hij veel groter is. De aangekondigde 0 naar 100 km/h in 12,4 seconden doet de levenslust van deze motor onrecht aan. De manuele zesversnellingsbak waar hij mee wordt gecombineerd, is geen model van schakelplezier maar laat zich bedienen zonder dat je er bij moet nadenken.

Qua rijgedrag is hij beter dan ooit. Met zijn lichte voortrein dankzij het pluimgewicht van zijn motor wisselt de 5008 nog vlotter van koers. En het beste van al is dat zijn 17-duimvelgen een uitstekend werkingscomfort behouden. Het betere is hier duidelijk de vijand van het goede.

Budget

Zoals we eerder al aanhaalden, vermijd je beter de correct benoemde Access-versie, die er enkel is om de instapprijs van het model te drukken. De Active biedt een behoorlijke uitrusting voor een redelijke prijs: 27.430 euro voor deze 1.2 PureTech. Voor 1.600 euro meer heb je een automatische versnellingsbak. En als je zoveel kilometers rijdt dat je echt een diesel nodig hebt, weet dan dat dit mogelijk is vanaf 28.186 euro. Maar in dat geval biedt de 1.6 BlueHDi slechts 100 pk en is hij gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak.

Aan deze Active zouden wij nog de achteruitrijcamera toevoegen, de derde zitrij en de navigatie (met Apple CarPlay/Android Auto) voor wie zijn gsm niet als navigatietoestel gebruikt. Niet veel, met andere woorden.

Aan de pomp nam onze PureTech-motor genoegen met 7,8 l/100 km. Dat is een gemiddeld resultaat, maar je moet weten dat we hem niet altijd hebben gespaard. Natuurlijk is dat veel meer dan met de dieselmotor, die een dikke liter minder drinkt, maar die kost wel meer om aan te kopen. Het is dus belangrijk om alles even na te rekenen.

Conclusie

Er is geen twijfel mogelijk, Peugeot heeft hier een mirakel verricht: de kleine PureTech-motor drijft deze 5008 verrassend enthousiast aan en maakt dit slagschip levendiger dan ooit. Als de jongste hippe gadgets je onverschillig laten, is het goed om weten dat deze Active-versie homogener en comfortabeler is dan de chique GT Line. Aan de klant om te kiezen waar zijn of haar prioriteiten liggen…





Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km