Opel
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Het was onvermijdelijk. De heksenjacht op CO2-uitstoot heeft ervoor gezorgd dat de constructeur de grote atmosferische motoren uit zijn gamma moet schrappen. Net als de 911 moeten de Boxster en Cayman hun motoren dus ook kleiner maken, en in het laatste geval verliezen ze zelfs twee cilinders. En vier cilinders, dat klinkt al een stuk minder chic dan zes cilinders. Maar moet je het kind al met het badwater weggooien?
Wat de stamboom van viercilinders betreft, hoeven ze bij Porsche niets te leren. De geschiedenis van het merk begon namelijk met een viercilinder boxer (356). Maar daar houdt het niet op, en het is ook geen toeval dat de Boxster voortaan “718 Boxster” heet: de cijfers verwijzen naar een racemodel met vier cilinders dat schitterde in de jaren 60.
Porsche is zich bewust van de revolutie die het begint, en beperkt de risico’s: de volledig nieuwe motor heeft zijn cilinders in boxeropstelling en profiteert van lessen die het merk geleerd heeft uit de racerij, onder meer van de… viercilinder van het 919 Hybrid-prototype. Er zijn zelfs enkele technische innovaties: de turbo van de 718 Boxster S heeft een variabele geometrie en een afblaasklep.
Ook de cijfers hoeven niet onder te doen: de 718 Boxster produceert met slechts 2 liter cilinderinhoud 300 pk, en de Boxster S met 2,5 liter cilinderinhoud 350 pk. Naast het vermogen gaat ook het koppel erop vooruit: respectievelijk 380 en 420 Nm! De prestatiewinst is spectaculair: 0-100 km/h in 4,7 en 4,2 seconden. Dat lees je goed: de 718 Boxster S accelereert even snel als… de meest recente Corvette Stingray!
Bij Porsche gaan ze niet over één nacht ijs met een facelift. Naast de technische wijzigingen ondergaat het model ook stilistische wijzigingen, met grotere luchtinlaten, een nieuwe achterkant, hertekende bumpers en een nieuwe lichtsignatuur.
In het interieur vinden we weinig veranderingen: de afwerking is nog steeds onberispelijk, net als de ergonomie. De toerenteller staat centraal op het instrumentenpaneel en het contact links van de stuurkolom. Het multimediasysteem evolueerde daarentegen grondig: Porsche ging voluit, met een aanraakscherm, perfecte integratie met smartphones (Apple Car Play) en een navigatiesysteem dat rekening houdt met het verkeer via het Inrix-systeem. Alles werkt vlekkeloos!
Draai de sleutel om en… geen twijfel: er zijn twee cilinders minder! Het geluid doet denken aan de stevige Subaru WRX STI’s, met een gutturale grom. Met de kap gesloten is het geluid zelfs nauwelijks merkbaar. Op dat moment denk je nostalgisch terug aan het metaalachtige geluid van de “flat six”… Ook het karakter wijzigde radicaal: weg is de motor die je helemaal moest benutten en boven de 4.000 tpm moest houden. Het nieuwe blok heeft een waanzinnig koppel vanaf de laagste toeren. Het verschil in karakter is enorm…
Om de nieuwe 718 Boxster naar waarde te schatten, moet je hem dus beschouwen als een nieuw model met een geheel eigen karakter, en dus niet als een evolutie van het oude model. Een roadster die misschien niet de zangstem heeft van de vorige, maar die wel als een jachtvliegtuig vooruitgaat!
De motor is een juweel: vanaf 1.500 tpm explodeert hij en duwt hij door tot 5.000 tpm. Liefhebbers van de rode zone zullen graag horen dat je kunt doorduwen tot 7.500 tpm. Niet dat dit erg nuttig is, maar goed. Het goede nieuws is dat de soundtrack met de kap naar beneden niet onaardig is, met nuances die soms aan de Porsche 356 doen denken…
Met een herziene ophanging en stuur en remmen van de 911 Carrera versterkt de 718 Boxster S de al sterke prestaties van zijn voorganger. Hij kleeft aan het asfalt op bochtige wegen. De limieten lijken verder te liggen dan ooit, ook al vraagt het toegenomen koppel iets meer precisie van de rechtervoet wanneer je terug op het gas gaat.
Voor dagelijks gebruik is de 718 Boxster een geschikte bondgenoot. Je moet het natuurlijk met strikt twee zitplaatsen stellen, maar de opbergruimtes maken hem even geschikt als een kleine stadsberline! Ook het comfort laat het niet afweten, ondanks stuggere demping dan voordien.
Twee cilinder minder, maar wat euro’s meer: € 56.144 voor de 718 Boxster en € 68.849 voor de 718 Boxster S. Voeg nog enkele onmisbare opties toe, en je hebt een 718 Boxster S die met de € 80.000 flirt… De prijs van een mooie Jaguar F-Type! Aan de pomp is de viercilinder inderdaad zuiniger dan de zescilinder van weleer, op voorwaarde dat je geen te zware rechtervoet hebt… Op die manier moet je onder de 8 l/100 km kunnen blijven.
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?