Testen

Porsche 718 Boxster S: zijn 4 cilinders beter dan 6?

Als autoliefhebber moet je de laatste weken op een andere planeet gewoond hebben om niet te weten dat de Porsche Boxster zijn atmosferische zescilinder inruilt voor een viercilinder met turbo. Puristen hebben al moord en brand geroepen, maar is dat terecht?
  • Piette François
  • 10 juni 2016
  • Porsche
2,4
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Explosieve motor
  • Multimedia eindelijk up-to-date
  • Onberispelijke afwerking
  • Praktisch en comfortabel
  • Verbluffend rijgedrag
  • Hogere prijs
  • Minder muzikale viercilinder
  • Minder temperament
  • Soms zuinige standaarduitrusting
  • Verbruik bij sportieve rijstijl

Het was onvermijdelijk. De heksenjacht op CO2-uitstoot heeft ervoor gezorgd dat de constructeur de grote atmosferische motoren uit zijn gamma moet schrappen. Net als de 911 moeten de Boxster en Cayman hun motoren dus ook kleiner maken, en in het laatste geval verliezen ze zelfs twee cilinders. En vier cilinders, dat klinkt al een stuk minder chic dan zes cilinders. Maar moet je het kind al met het badwater weggooien?

Stamboom

Wat de stamboom van viercilinders betreft, hoeven ze bij Porsche niets te leren. De geschiedenis van het merk begon namelijk met een viercilinder boxer (356). Maar daar houdt het niet op, en het is ook geen toeval dat de Boxster voortaan “718 Boxster” heet: de cijfers verwijzen naar een racemodel met vier cilinders dat schitterde in de jaren 60.

Onder de kap

Porsche is zich bewust van de revolutie die het begint, en beperkt de risico’s: de volledig nieuwe motor heeft zijn cilinders in boxeropstelling en profiteert van lessen die het merk geleerd heeft uit de racerij, onder meer van de… viercilinder van het 919 Hybrid-prototype. Er zijn zelfs enkele technische innovaties: de turbo van de 718 Boxster S heeft een variabele geometrie en een afblaasklep.

Ook de cijfers hoeven niet onder te doen: de 718 Boxster produceert met slechts 2 liter cilinderinhoud 300 pk, en de Boxster S met 2,5 liter cilinderinhoud 350 pk. Naast het vermogen gaat ook het koppel erop vooruit: respectievelijk 380 en 420 Nm! De prestatiewinst is spectaculair: 0-100 km/h in 4,7 en 4,2 seconden. Dat lees je goed: de 718 Boxster S accelereert even snel als… de meest recente Corvette Stingray!

Mannelijker?

Bij Porsche gaan ze niet over één nacht ijs met een facelift. Naast de technische wijzigingen ondergaat het model ook stilistische wijzigingen, met grotere luchtinlaten, een nieuwe achterkant, hertekende bumpers en een nieuwe lichtsignatuur.

Vertrouwd terrein

In het interieur vinden we weinig veranderingen: de afwerking is nog steeds onberispelijk, net als de ergonomie. De toerenteller staat centraal op het instrumentenpaneel en het contact links van de stuurkolom. Het multimediasysteem evolueerde daarentegen grondig: Porsche ging voluit, met een aanraakscherm, perfecte integratie met smartphones (Apple Car Play) en een navigatiesysteem dat rekening houdt met het verkeer via het Inrix-systeem. Alles werkt vlekkeloos!

Ontgoocheling?

Draai de sleutel om en… geen twijfel: er zijn twee cilinders minder! Het geluid doet denken aan de stevige Subaru WRX STI’s, met een gutturale grom. Met de kap gesloten is het geluid zelfs nauwelijks merkbaar. Op dat moment denk je nostalgisch terug aan het metaalachtige geluid van de “flat six”… Ook het karakter wijzigde radicaal: weg is de motor die je helemaal moest benutten en boven de 4.000 tpm moest houden. Het nieuwe blok heeft een waanzinnig koppel vanaf de laagste toeren. Het verschil in karakter is enorm…

En toch…

Om de nieuwe 718 Boxster naar waarde te schatten, moet je hem dus beschouwen als een nieuw model met een geheel eigen karakter, en dus niet als een evolutie van het oude model. Een roadster die misschien niet de zangstem heeft van de vorige, maar die wel als een jachtvliegtuig vooruitgaat!

De motor is een juweel: vanaf 1.500 tpm explodeert hij en duwt hij door tot 5.000 tpm. Liefhebbers van de rode zone zullen graag horen dat je kunt doorduwen tot 7.500 tpm. Niet dat dit erg nuttig is, maar goed. Het goede nieuws is dat de soundtrack met de kap naar beneden niet onaardig is, met nuances die soms aan de Porsche 356 doen denken…

Aan de grond gekleefd

Met een herziene ophanging en stuur en remmen van de 911 Carrera versterkt de 718 Boxster S de al sterke prestaties van zijn voorganger. Hij kleeft aan het asfalt op bochtige wegen. De limieten lijken verder te liggen dan ooit, ook al vraagt het toegenomen koppel iets meer precisie van de rechtervoet wanneer je terug op het gas gaat.

Comfort

Voor dagelijks gebruik is de 718 Boxster een geschikte bondgenoot. Je moet het natuurlijk met strikt twee zitplaatsen stellen, maar de opbergruimtes maken hem even geschikt als een kleine stadsberline! Ook het comfort laat het niet afweten, ondanks stuggere demping dan voordien.

Prijs

Twee cilinder minder, maar wat euro’s meer: € 56.144 voor de 718 Boxster en € 68.849 voor de 718 Boxster S. Voeg nog enkele onmisbare opties toe, en je hebt een 718 Boxster S die met de € 80.000 flirt… De prijs van een mooie Jaguar F-Type! Aan de pomp is de viercilinder inderdaad zuiniger dan de zescilinder van weleer, op voorwaarde dat je geen te zware rechtervoet hebt… Op die manier moet je onder de 8 l/100 km kunnen blijven.

Besluit

Al gaat het “slechts” om een facelift, toch moet je de vorige Boxster vergeten om de nieuwe ten volle naar waarde te schatten. De 718 Boxster S heeft namelijk een totaal ander karakter dan zijn voorganger: hij zet zijn toegenomen kracht moeiteloos neer en kan steeds alles wat rijdt verpulveren, zonder dat de bestuurder de touwtjes strak in handen moet houden. De puristen zullen er misschien minder voldoening uit halen, maar hoe kan je niet van de technische vooruitgang genieten? Door te beantwoorden aan de strenge normen voor motoren geeft Porsche ons een nog explosievere auto! Kers op de taart: hij doet door zijn klank en opstelling denken aan de gouden jaren van de racerij…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km