Testen

Porsche 718 Cayman: een stap terug, twee vooruit?

In tegenstelling tot heel wat constructeurs levert Porsche geen half werk wanneer het zijn modellen een facelift geeft. In het geval van de Cayman en Boxster gaat het zelfs om een revolutie…
  • Piette François
  • 27 december 2016
  • Porsche
2,4
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Evenwichtig weggedrag
  • Prestaties
  • Rijplezier
  • Motor boet in aan karakter (klank)
  • Standaarduitrusting
  • Totale prijs

Van ver zou je zeggen dat de Cayman niet echt veranderd is. Hij lijkt nog steeds evenwichtig en sportief, met grote velgen, scherpe blik en zacht aflopende daklijn. Maar kijk dichter en er zijn duizenden details die echt geëvolueerd zijn: duidelijkere plooien in de flanken, donkerdere achterlichten,… maar liefst 70% van de koetswerkonderdelen van de Cayman werden gewijzigd. En dat is ongezien voor een facelift!

Topinterieur

In het interieur is de afwerking nog steeds geweldig, en het multimediasysteem doet voortaan een beroep op de meest recente technologieën, met een navigatiesysteem dat in “real-time” het verkeer weergeeft, internetverbinding, touchscreen van hoge kwaliteit, en vooral een optimale smartphone-integratie dankzij Apple CarPlay. Android-gebruikers: Porsche ontfermt zich binnenkort over jullie…

Voldoende ruimte

De interieurruimte is ruim voldoende. In tegenstelling tot de 911 is de Cayman een strikte tweezitter. Jammer voor de (kleine) achterpassagiers, maar des te beter voor de bagage: er is namelijk ruimte vooraan en achteraan, waardoor je voldoende bagage kan meenemen voor een weekje vakantie met z’n twee. En dat gaat beter dan voordien, want zijn demping is toleranter dan ooit…

Starten maar…

Start de motor en hij springt met een stevig kabaal aan. Tot daar alles goed. Maar spits de oren, en je herkent het geluid van ergens. Subaru-fans weten alvast van waar: Porsche drijft de revolutie zo ver door dat de beroemde flat six” twee cilinders verliest. Er blijven er dus vier over, met twee liter cilinderinhoud in totaal.

Kenmerken

De motor mag dan wel kleiner zijn dan ooit, hij wint wel stevig aan prestaties dankzij een turbo: 300 pk en 380 Nm tussen 1.950 en 4.500 tpm. Heel wat vermogen, dat via een manuele zesversnellingsbak of een PDK-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten naar de achterwielen wordt gestuurd. Dat vertaalt zich in minder dan 5 seconden (4,9 om precies te zijn) van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 275 km/u. De S-versie doet er nog een schepje bovenop: diens motor is 2,5 liter groot en het vermogen stijgt tot 350 pk.

Pook in D en vertrekken!

Al bij de eerste meters valt het andere karakter van de auto op: de motor is heel wat soepeler en accelereert veel krachtiger in lage toeren. Qua hernemingen moet deze 718 Cayman het ook een stuk beter doen dan de vorige Cayman S. Dankzij het toegenomen koppel is dat dus makkelijker dan ooit.

Sportief?

Maar geeft de Cayman nog thuis op sportief vlak? De “flat four” antwoordt niet even alert op de input van het gaspedaal, en klimt niet even maniakaal in de toeren als de vorige “flat six”. Het nieuwe blok klinkt wel agressiever en suggestiever in het oor. Relatief geslaagd, maar vermoeiend op de lange duur. De vorige zescilinder lag steeds lekker in het oor: soms metaalachtig, soms zacht, maar steeds heerlijk. Nu herken je soms een Subaru, soms een Porsche 356…

Maar ga niet alleen af op deze indrukken. De viercilinder is misschien rustiger en minder maniakaal in hoge toeren, maar hij is daarom niet minder explosief. Zijn overvloedige koppel schiet hem als een kanonskogel uit de bochten. De kers op de taart is uiteraard het weggedrag.

Sportief weggedrag!

De Cayman is evenwichtiger dan ooit en kleeft aan de weg. Het stevigere koppel van de nieuwe motor kan je beter benutten en je kunt de limieten dus makkelijker verkennen. Maar in een aaneenschakeling van bochten is hij op zijn best: stabiel en ongezien snedig.

Prijzen

In tegenstelling tot vroeger, toen de Cayman meer kostte dan de Boxster, is hij voortaan ongeveer € 2.000 minder duur dan de cabriolet. Logischer… Reken echter niet op een betaalbare prijs: € 54.087 voor de 718 Cayman en € 66.792 voor de S-versie. De PDK-versnellingsbak voegt daar nog eens ongeveer € 3.000 aan toe.

Vergeet ook niet dat de optielijst lang is, doet duizelen en… eigenlijk onmisbaar is. Standaard biedt de 718 Cayman namelijk weinig, zelfs geen automatische klimaatregeling. Ons testexemplaar voegde bijvoorbeeld… € 40.000 aan opties toe! Spring iets redelijker met de optielijst om en je moet op ongeveer € 15.000 extra rekenen.

Verbruik

Aan de pomp zou de viercilinder zuiniger moeten zijn. Dat klopt alvast op papier: de 718 Cayman met PDK zou gemiddeld 6,9 l/100 km verbruiken, en een CO2-uitstoot hebben van 158 g/km. Maar alles hangt af van je rechtervoet. Met een fluwelen rechtervoet kan je met de 718 Cayman zeker minder dan 9 l/100 km halen. Een zware voet zorgt voor cijfers die eerder bij de vorige motor horen. Wij reden snel maar vloeiend, wat bij het natuurlijke karakter van deze motor hoort, en haalden een gemiddelde van 9,8 l/100 km.

Besluit

Er is natuurlijk een reden: nieuwe reglementen dwingen constructeurs om hun motorgamma te vernieuwen, en zelfs te breken met tradities. Bij Porsche valt de omschakeling relatief mee, want het merk keert terug naar de bron: de Cayman heeft voortaan een viercilinder boxermotor, net als de eerste auto van het merk, de 356. Het nieuwe blok biedt uiteraard niet dezelfde sensaties als zijn voorganger, maar hij compenseert dat door kracht die respect afdwingt. Die kracht zet de kwaliteiten van het chassis opnieuw in de verf. Een Cayman koop je dus meer dan ooit voor zijn weggedrag…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km