Suzuki
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Porsche volgt de trend van de compacte SUV’s en schotelt ons de Macan voor. Met zijn uiterlijk van een mini-Cayenne, zijn onderhuidse verwantschap met de Audi Q5 en zijn interieur geïnspireerd door de Panamera lijkt het misschien snel knip-en-plakwerk om een markt in volle explosie te bedienen … Maar de Macan is veel meer dan dat.
De Macan staat vrij geïsoleerd in de markt. Zijn unieke aanbod van (voorlopig) alleen zescilinders zet meteen de toon: hij behoort tot het topgamma. Zijn stijl met gladde koplampen, strakke achterlichten en gespierde flanken past perfect binnen de lijn van het merk. Dit is een Porsche en dat mag duidelijk zijn.
De technische basis wordt gedeeld met zijn Duitse neef, de Audi Q5 of eerder de SQ5. Al zijn heel wat afstellingen wel volledig eigen aan de Macan. Het doel was om een nieuwe referentie te creëren inzake weggedrag en, nog belangrijker, het merkimago te behouden.
De Macan is 4,68 meter lang, 16 cm korter dan de grote Cayenne. Hij is ook 8 cm lager, je zou hem dus kunnen zien als de kleine broer van de Cayenne. Maar dat is hij eigenlijk niet, want als je naar de prijzen kijkt, blijkt hij nauwelijks goedkoper, hoogstens een paar duizend euro. Het geheim zit in de uitrusting, met een indrukwekkend aantal opties die er de meest geavanceerde Porsche van maken qua actieve veiligheid.
Op de lange optielijst (volgens de traditie van het huis) vinden we een actieve snelheidsregelaar die de afstand kan instellen, waarschuwing voor de dode hoek, trajectcorrectie die de auto op de rijstrook houdt, parkeerhulp, een camera 360° rond de auto, weergave van snelheidsbeperking, … Met de Macan haalt Porsche de achterstand in die het op dit domein had opgelopen.
Op de weg is er geen twijfel mogelijk: de Macan domineert. De actieve ophanging PASM filtert doeltreffend en biedt een ongezien comfort. De Macan vliegt over alle moeilijkheden en de bestuurder beschikt over een zachte, nauwkeurige besturing met uitstekende feedback. Het zet aan om een versnelling hoger te schakelen, waarbij de Macan alle andere SUV’s definitief achter zich laat: voortreffelijke koetswerkbeheersing, vierwielaandrijving die de voorkeur geeft aan wendbaarheid (de achterwielen dus), nauwkeurige wieltreinen, … Je kunt je moeilijk voorstellen dat het om een SUV gaat.
Van een Porsche verwacht je een zeker mechanisch karakter. En op dat vlak blijven we een beetje op onze honger: onze S-benzineversie is uitgerust met een drieliter V6 turbo met 340 pk. Een soepele, ronde motor die het beste van zichzelf geeft bij gemiddelde toeren. Niet echt karaktervol dus, al is hij wel vinnig. De vier uitlaten laten een opwindende klank met explosies ontsnappen bij het schakelen. Maar in het interieur komt niets door, de V6 blijft stil.
De PDK-automaat met dubbele koppeling is veel comfortabeler dan in de sportwagens van het merk. Dat past goed bij de filosofie van deze auto. De automaat presteert op het hoogste niveau. Hij heeft alles: snelheid, een goed beheer, zachtheid, …
De Macan is een mooi ding. De afwerking staat op een zeer hoog niveau en de kenners van het merk zullen niet vreemd opkijken bij de centrale toerenteller, het contactslot links en de centrale console uit de Panamera. Qua ruimte kan het beter, maar de Macan is verdienstelijk. En als je echt meer ruimte nodig hebt, zal Porsche antwoorden dat de Cayenne nog altijd in de catalogus staat.
De koffer heeft een genereus volume van 500 liter. Goed nieuws want de opbergruimte in het interieur is natuurlijk niet zoals in de Scénic van jouw buurman.
Dit is een pijnlijke zaak: de Macan komt qua prijzen zelfs dicht in de buurt van de grote broer Cayenne. Alles start bij 60.258 euro voor deze S met 340 pk, bijna hetzelfde als de Cayenne 3.6 Tiptronic. En dan zijn er nog de opties. Dit type auto smaakt natuurlijk het best met veel opties, zoals overal leder, de actieve ophanging PASM, het multimediasysteem en alle snufjes aangaande actieve veiligheid. Ter illustratie: onze testwagen telde voor meer dan 35.000 euro aan opties.
Wat een demonstratie. De test met de Panamera S e-Hybrid toonde ons al een blik op de toekomst en deze Macan staat aan de top van de compacte SUV’s. Porsche blijft dus de handen uit de mouwen steken. Porsche-fans missen misschien wat temperament, maar de liefhebbers van compacte, luxueuze SUV’s met status zullen zeker hun gading vinden. Hij is zo elegant en technologisch geavanceerd dat hij zelfs zijn grote broer kan overtreffen, die bijna evenveel kost.
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?