Testen

Porsche Panamera 4S Diesel: met gelijke wapens

Porsche heeft de grote middelen ingezet. De vorige Panamera moest beter bewapende en modernere concurrentie het hoofd bieden. Porsche strijdt nu met gelijke wapens met een volledig nieuwe Panamera.
  • Piette François
  • 24 april 2017
  • Porsche
  • 1.607 weergaven
2,6
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
    • Ergonomische details

    Moeilijk is het niet: alles werd herzien, van boven tot onder. Van het platform tot de motoren, via het koetswerk en de uitrusting. Porsche leverde dus geen half werk, maar het merk had eerlijk gezegd niet veel keuze: de Mercedes S-Klasse en BMW 7-Reeks leggen de lat zodanig hoog dat Porsche wel radicaal moet reageren.

    Een vierdeurs-911

    Gelukkig dacht Porsche tijdens de grote schoonmaak ook aan de stijl van de Panamera, en vooral aan de wat makke achterkant. Diens stijl is nu veel evenwichtiger en neemt de lichtstrook over die de twee achterlichten verbindt. De schijnbaar aflopende daklijn geeft dit model nog steeds zowel berline- als coupé-allures, maar compromitteert de interieurruimte niet.

    Weelderig

    De vorige Panamera wist ons al te verbazen door de kwaliteit van zijn interieur. Het nieuwe model legt de lat op een totaal ander niveau. Overvloedig leder, hoogwaardige materialen en grote multimediaschermen: even technologisch als luxueus, deze Panamera.

    Porsche vertrok dan wel van een wit blad, de tradities werden niet overboord gegooid: de middenconsole bevat nog steeds alle comfortfuncties, al ruimden de knoppen plaats voor een touchscreen. Het instrumentenpaneel telt tot slot nog steeds vijf tellers met een centrale toerenteller. Die is dan wel het laatste analoge onderdeel: de andere tellers zijn digitaal en personaliseerbaar.

    Vier, geen vijf

    De Panamera is 5,049 meter lang en wordt zelfs een heus slagschip in de Executive-versie, die er nog een vijftiental centimeter bijdoet. Behalve bij de dieselversie – zoals de onze – helaas. Maar laat je dat niet teveel ontgoochelen: zodra je de deur sluit (niet zonder problemen, soms wil die nogal stroef reageren) merk je dat de sfeer aan boord vrij van kritiek is. Een vijfde passagier mag er evenwel niet bij: dat voorrecht is voorbehouden aan de toekomstige Sport Turismo.

    Goed nieuws voor de bagage: de kofferklep geeft ruime toegang tot een (relatief middelmatig) volume van 495 liter. De achterbank kan worden neergeklapt, waardoor het volume toeneemt tot meer dan 1.300 liter. Maar opnieuw: hecht je belang aan de praktische aspecten, dan wacht je beter op de Sport Turismo.

    Onder de kap

    De 4 E-Hybrid zal bij ons om fiscale redenen het grootste deel van de verkoop uitmaken, maar daar komen we later op terug. Nu kijken we naar de 4S Diesel. Die neemt de V8-diesel uit de Audi SQ7 en Bentley Bentayga Diesel, maar doet het zonder elektrische compressor. Maar gelukkig blijven er twee turbo’s en stevige cijfers: 422 pk en een monsterkoppel van 850 Nm. Die stuwkracht wordt via een achttrapsautomaat overgebracht op de vier wielen.

    Geavanceerd onderstel

    Op de assen zien we enkele nieuwigheden, waaronder luchtvering met drie kamers, en een nieuwe besturing voor de vierwielaandrijving, “4D Chassis Control”. Belangrijke opmerking: de nieuwe Panamera beschikt over vierwielsturing. Met zulke technologische armada moet deze berline wel soeverein rijden…

    En soeverein is hij!

    Dat is ook het geval: onze Panamera 4S Diesel heeft een ontzettend efficiënt weggedrag. De V8 zorgt voor een gigantische duw in de rug bij het accelereren, terwijl het chassis de zware berline transformeert in een ballerina in de bochten. De Panamera heeft dus twee gezichten. Zacht en geweldig comfortabel bij een ontspannen rijstijl, en levendig wanneer je hem de vrije loop geeft.

    Zelfs zonder compressor is de motor impressionant: de kracht van de V8 grijpt je al van in de lage toeren bij je nekvel. In het verkeer heb je zelfs niet meer dan 2.000 tpm nodig. Toch een klein minpuntje: de V8 wil zo discreet mogelijk klinken, maar een geoefend oor kan de dieselklank er wel in horen.

    Weelderig comfort

    In het interieur is de sfeer geweldig. De perfecte filtering zorgt er niet voor dat de Panamera een deinende boot wordt, zoals sommige van zijn concurrenten. De Duitser strijkt het asfalt strak zonder last te hebben van spoorvorming. Door de perfecte geluiddemping kan je optimaal genieten van het comfort van de zetels en de verschillende comfortitems. Te beginnen bij diezelfde masserende zetels, bijvoorbeeld. Als je de optie terugvindt in de verschillende menu’s, tenminste.

    Het multimediasysteem met uitgebreide connectiviteit verdient ook wat extra aandacht, met onlinediensten en uiteraard Apple CarPlay. De navigatie met verkeersinfo is verbluffend, net als de Burmester-geluidsinstallatie. Qua uitrusting hoeft de Panamera dus niet onder te doen voor de S-Klasse en de 7-Reeks. Een ergonomisch detail: van nummer veranderen als je naar een playlist op je telefoon luistert, vereist wat zoekwerk in het menu. Twee extra knoppen op de middenconsole zouden handig zijn…

    Prijzen

    De kwaliteiten van dit model hebben natuurlijk hun weerslag op de prijs: Porsche zet de Panamera 4S Diesel in de catalogus vanaf € 120.516. Heel wat meer dan zijn rechtstreekse concurrent, de BMW 750d. Die kost op zijn beurt € 113.360. Maar als elk typisch Duits product is deze prijs een startprijs. Met heel wat opties kostte ons testmodel uiteindelijk meer dan… € 170.000. Qua veiligheidsuitrusting heeft Porsche zijn achterstand ingehaald, met verkeersbordherkenning, adaptieve snelheidsregelaar, fileassistentie, automatische noodremhulp en zelfs nachtzicht.

    Een schrale troost bij dat prijskaartje: een verrassend beperkt verbruik. Tijdens onze test – in de stad, op secundaire wegen en op snelwegen, bij een dynamische maar soepele rijstijl – tekenden we een gemiddelde op van 8,4 l/100 km. Voor een auto van meer dan 5 meter en meer dan 420 pk is dat een sterke prestatie.

    Besluit

    Porsche zette de grote middelen in voor de ontwikkeling van zijn nieuwe Panamera. Het eindproduct is niet goedkoop, maar overtuigt op alle vlakken. Zijdezacht en makkelijk te besturen, en tegelijk wild en levendig (zij het niet echt muzikaal). Zijn Porsche-logo misstaat hem dus zeker niet. Een toonbeeld van kunnen dus, en dat zal wellicht nog meer het geval zijn met de Sport Turismo, die er nog een praktisch aspect aan toevoegt.

    Meer lezen over:

    Over de auteur: Piette François

    Aanbevolen nieuws voor jou

    Meer nieuws
    Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

    Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

    Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

    Opel komt met een sportieve elektrische Astra

    Opel komt met een sportieve elektrische Astra

    Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

    Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

    Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

    Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

    Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

    Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

    De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

    Aanbevolen tests voor jou

    BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

    BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

    Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

    3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

    Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

    Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

    3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

    Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

    VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

    3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

    Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

    De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

    Aanbevolen advies voor jou

    Meer adviezen
    Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

    Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

    Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

    Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

    Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

    De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

    De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

    De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

    De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

    Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

    Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

    Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

    Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

    Meer nieuwe auto's

    Benzine, Automaat

    € 27.490
    2022
    5 km

    Benzine, Manueel

    € 19.571

    Diesel, Automaat

    € 55.990
    2022
    5 km

    Benzine, Automaat

    € 44.490
    2022
    5 km

    Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

    Meer tweedehands auto's

    Hybride - Benzine, Automaat

    € 67.900
    2020
    28.030 km

    Benzine, Manueel

    € 22.990
    2022
    2.720 km

    Diesel, Manueel

    € 12.800
    2019
    124.771 km

    Benzine, Automaat

    € 29.999
    2021
    24.756 km