Testen

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Nadat de Porsche Taycan met veel bombarie op de markt kwam in zijn Turbo- en Turbo S-versies is er nu een instapversie met de naam 4S. Is dit de ‘rustige’ variant?
  • Bouland Felix
  • 29 mei 2020
  • Porsche
  • 3.227 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Explosieve prestaties
  • Scherp onderstel
  • Geen “one-pedal driving”
  • Nog steeds hoge basisprijs
  • Verhouding buitenmaten/binnenruimte

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Het lijkt heel gemakkelijk om extreem krachtige elektrische auto’s te bouwen. In die mate zelfs dat “elektrische paarden” tegenwoordig met honderden tegelijk komen. Ook Porsche is meegegaan in die vermogensrace met zijn Taycan Turbo en Turbo S, die respectievelijk 680 en 761 pk (in overboost) ontwikkelen. Maar laat ons even afstand nemen van dat soort kanonacceleraties en terug met de voeten op de grond komen met de nieuwe Taycan 4S, de instapversie van het eerste elektrische model van Porsche. Al ontwikkelt ook die nog steeds liefst 530 pk, wat toch ook een forse cavalerie is voor een instapmodel.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Productconcept

We laten de slaapverwekkende analyses even voor wat ze zijn en gaan naar het design kijken. Met zijn lengte van bijna 5 meter neemt deze lange en brede berline bijna ongewijzigd het ontwerp over van de concept Mission E. Met zijn inklapdeurklinken, zijn ronde en gladde vormen en zijn stroomlijnhulpmiddelen is deze Taycan getekend om de lucht zo zuiver mogelijk te doorklieven. Ondanks zijn sportieve uitstraling blijft deze Porsche in de basis een vierdeursberline. Verwacht echter niet dat hij komt wedijveren met de Panamera, want ondanks zijn forse afmetingen blijft het interieur van deze Taycan eerder krap. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte, die ‘slechts’ 407 liter slikt achterin en 81 liter voorin.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?
Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

1, 2, 3… en 4

Maar deze Taycan is in de eerste plaats natuurlijk een technologische krachttoer voor het merk uit Stuttgart. En om dat duidelijk in de verf te zetten breekt het interieur met de traditie. Het dashboard vooraan is standaard uitgerust met drie schermen. Het eerste (16,8 duim) staat achter het stuur en toont het instrumentenbord. Het tweede bedient de klimaatregeling en het laden en geeft haptische feedback. Het derde (10,9 duim) is er voor alles wat met het infotainment te maken heeft. Wil je nog meer? Als optie kan een vierde scherm worden toegevoegd voor de passagier, zodat die de muziek of de navigatie kan bedienen. Met die vier schermen lijkt het dashboard ’s nachts wel op dat van een Boeing 747.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Instapversie

Onder zijn elegante kleedje neemt deze basis-Taycan de fundamenten over van de extreem krachtige topversies, met een paar aanpassingen. De motor voorin is overgenomen van de Turbo, terwijl die achterin nog steeds aan een tweetrapsversnellingsbak is gekoppeld, maar hij ontwikkelt wel minder vermogen. Ook deze ‘basisversie’ heeft dus nog steeds vierwielaandrijving. In totaal ontwikkelt dit geheel 530 pk en 640 Nm aan koppel met de overboostfunctie.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Dubbel zicht

Onder de vloer zit in deze basisversie een batterijpack van 73,2 kWh (71 kWh bruikbaar), wat goed is voor een rijbereik van 407 kilometer. Maar de Taycan 4S kan ook worden uitgerust met de batterij van de Turbo, die 93,4 kWh groot is. Het vermogen stijgt dan meteen tot 571 pk. Met dat grotere pack heeft hij het grootste rijbereik van alle Taycans, namelijk 463 kilometer (WLTP). Deze versie heeft bovendien een hoger maximaal laadvermogen (270 in plaats van 225 kW), al moet je wel een laadstation vinden dat zoveel kracht kan ontwikkelen. Als je er zo een gebruikt, dan heeft de Taycan 21 minuten nodig om de batterij van 10 naar 80 procent te laden. Als je daarentegen beslist om een huishoudstopcontact te gebruiken, moet je eerder rekenen op 36 tot 48 uur stilstaan.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Sportieve inborst

Zoals elk product dat uit Zuffenhausen komt vinkt de Porsche Taycan alle hokjes af voor een sportief rijgedrag. Ondanks de onder de vloer ingeplante batterij zit je laag aan het stuur. De besturing zelf is precies en natuurlijk. Wanneer het asfalt begint te slingeren wordt deze grote en 2,1 ton zware Porsche dartel als een ballerina. Je zou bijna kunnen geloven dat je aan het stuur zit van een 911 Carrera 4… Maar dan zonder het motorgeluid. Los van de verbluffende prestaties van de elektromotoren met hun onmiddellijk beschikbare koppel is het onderstel van deze Taycan vakkundig op punt gesteld. En als bonus filtert de luchtvering alle wegoneffenheden weg. De perfecte combinatie van comfort en sportiviteit. Wat wel opvalt is dat Porsche in zijn elektrische aandrijflijn heel weinig regeneratie biedt. Tenzij je die met een knop op het stuurwiel activeert, gaat de auto pas regenereren wanneer je het rempedaal aanraakt. Sommigen vinden dit uitroleffect wel fijn, maar voor anderen is het een gemiste kans om de verloren energie op te slaan wanneer je gas lost.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Gepeperde rekening

“Instapversie” of niet, deze Taycan 4S is niet goedkoop en zal je boekhouder niet blij maken. In de prijslijst staat hij voor 110.533,5 euro, maar een uitstapje naar de optiecatalogus maakt de rekening gauw nog veel meer gepeperd dan ze al was. Toch is deze Taycan 4S veel ‘goedkoper’ dan de Turbo (157.844 euro) en de Turbo S (191.724 euro). Gelukkig klokte onze test, waarbij we niet bepaald zuinig hebben gereden, op 20 kWh/100 km af. Dat is ver onder het WLTP-gemiddelde van 24,6 kWh/100 km.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Ons verdict

Hoewel zijn vermogen lager is dan dat van de ultrasportieve versies verliest deze Taycan 4S zijn Porsche-ziel niet en biedt hij een perfecte combinatie van comfort en sportiviteit. En zoals elke goede elektrische auto doet hij nog steeds meer dan één supercar verbleken aan het rode licht. Maar hij blijft ook efficiënt wanneer het asfalt gaat slingeren. Dus: hij is (een klein beetje) goedkoper, maar niet braver.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km