Testen

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Nadat de Porsche Taycan met veel bombarie op de markt kwam in zijn Turbo- en Turbo S-versies is er nu een instapversie met de naam 4S. Is dit de ‘rustige’ variant?
  • Bouland Felix
  • 29 mei 2020
  • Porsche
3,8
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Explosieve prestaties
  • Scherp onderstel
  • Geen “one-pedal driving”
  • Nog steeds hoge basisprijs
  • Verhouding buitenmaten/binnenruimte

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Het lijkt heel gemakkelijk om extreem krachtige elektrische auto’s te bouwen. In die mate zelfs dat “elektrische paarden” tegenwoordig met honderden tegelijk komen. Ook Porsche is meegegaan in die vermogensrace met zijn Taycan Turbo en Turbo S, die respectievelijk 680 en 761 pk (in overboost) ontwikkelen. Maar laat ons even afstand nemen van dat soort kanonacceleraties en terug met de voeten op de grond komen met de nieuwe Taycan 4S, de instapversie van het eerste elektrische model van Porsche. Al ontwikkelt ook die nog steeds liefst 530 pk, wat toch ook een forse cavalerie is voor een instapmodel.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Productconcept

We laten de slaapverwekkende analyses even voor wat ze zijn en gaan naar het design kijken. Met zijn lengte van bijna 5 meter neemt deze lange en brede berline bijna ongewijzigd het ontwerp over van de concept Mission E. Met zijn inklapdeurklinken, zijn ronde en gladde vormen en zijn stroomlijnhulpmiddelen is deze Taycan getekend om de lucht zo zuiver mogelijk te doorklieven. Ondanks zijn sportieve uitstraling blijft deze Porsche in de basis een vierdeursberline. Verwacht echter niet dat hij komt wedijveren met de Panamera, want ondanks zijn forse afmetingen blijft het interieur van deze Taycan eerder krap. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte, die ‘slechts’ 407 liter slikt achterin en 81 liter voorin.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?
Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

1, 2, 3… en 4

Maar deze Taycan is in de eerste plaats natuurlijk een technologische krachttoer voor het merk uit Stuttgart. En om dat duidelijk in de verf te zetten breekt het interieur met de traditie. Het dashboard vooraan is standaard uitgerust met drie schermen. Het eerste (16,8 duim) staat achter het stuur en toont het instrumentenbord. Het tweede bedient de klimaatregeling en het laden en geeft haptische feedback. Het derde (10,9 duim) is er voor alles wat met het infotainment te maken heeft. Wil je nog meer? Als optie kan een vierde scherm worden toegevoegd voor de passagier, zodat die de muziek of de navigatie kan bedienen. Met die vier schermen lijkt het dashboard ’s nachts wel op dat van een Boeing 747.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Instapversie

Onder zijn elegante kleedje neemt deze basis-Taycan de fundamenten over van de extreem krachtige topversies, met een paar aanpassingen. De motor voorin is overgenomen van de Turbo, terwijl die achterin nog steeds aan een tweetrapsversnellingsbak is gekoppeld, maar hij ontwikkelt wel minder vermogen. Ook deze ‘basisversie’ heeft dus nog steeds vierwielaandrijving. In totaal ontwikkelt dit geheel 530 pk en 640 Nm aan koppel met de overboostfunctie.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Dubbel zicht

Onder de vloer zit in deze basisversie een batterijpack van 73,2 kWh (71 kWh bruikbaar), wat goed is voor een rijbereik van 407 kilometer. Maar de Taycan 4S kan ook worden uitgerust met de batterij van de Turbo, die 93,4 kWh groot is. Het vermogen stijgt dan meteen tot 571 pk. Met dat grotere pack heeft hij het grootste rijbereik van alle Taycans, namelijk 463 kilometer (WLTP). Deze versie heeft bovendien een hoger maximaal laadvermogen (270 in plaats van 225 kW), al moet je wel een laadstation vinden dat zoveel kracht kan ontwikkelen. Als je er zo een gebruikt, dan heeft de Taycan 21 minuten nodig om de batterij van 10 naar 80 procent te laden. Als je daarentegen beslist om een huishoudstopcontact te gebruiken, moet je eerder rekenen op 36 tot 48 uur stilstaan.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Sportieve inborst

Zoals elk product dat uit Zuffenhausen komt vinkt de Porsche Taycan alle hokjes af voor een sportief rijgedrag. Ondanks de onder de vloer ingeplante batterij zit je laag aan het stuur. De besturing zelf is precies en natuurlijk. Wanneer het asfalt begint te slingeren wordt deze grote en 2,1 ton zware Porsche dartel als een ballerina. Je zou bijna kunnen geloven dat je aan het stuur zit van een 911 Carrera 4… Maar dan zonder het motorgeluid. Los van de verbluffende prestaties van de elektromotoren met hun onmiddellijk beschikbare koppel is het onderstel van deze Taycan vakkundig op punt gesteld. En als bonus filtert de luchtvering alle wegoneffenheden weg. De perfecte combinatie van comfort en sportiviteit. Wat wel opvalt is dat Porsche in zijn elektrische aandrijflijn heel weinig regeneratie biedt. Tenzij je die met een knop op het stuurwiel activeert, gaat de auto pas regenereren wanneer je het rempedaal aanraakt. Sommigen vinden dit uitroleffect wel fijn, maar voor anderen is het een gemiste kans om de verloren energie op te slaan wanneer je gas lost.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Gepeperde rekening

“Instapversie” of niet, deze Taycan 4S is niet goedkoop en zal je boekhouder niet blij maken. In de prijslijst staat hij voor 110.533,5 euro, maar een uitstapje naar de optiecatalogus maakt de rekening gauw nog veel meer gepeperd dan ze al was. Toch is deze Taycan 4S veel ‘goedkoper’ dan de Turbo (157.844 euro) en de Turbo S (191.724 euro). Gelukkig klokte onze test, waarbij we niet bepaald zuinig hebben gereden, op 20 kWh/100 km af. Dat is ver onder het WLTP-gemiddelde van 24,6 kWh/100 km.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Ons verdict

Hoewel zijn vermogen lager is dan dat van de ultrasportieve versies verliest deze Taycan 4S zijn Porsche-ziel niet en biedt hij een perfecte combinatie van comfort en sportiviteit. En zoals elke goede elektrische auto doet hij nog steeds meer dan één supercar verbleken aan het rode licht. Maar hij blijft ook efficiënt wanneer het asfalt gaat slingeren. Dus: hij is (een klein beetje) goedkoper, maar niet braver.

Test: Porsche Taycan 4S, de rustige van het gezin?

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km