Testen

Test: Porsche Taycan GTS, sensaties onder hoogspanning!

Het legendarische acroniem GTS is voor de liefhebbers van het merk uit Stuttgart synoniem voor sportiviteit, precisie en dynamisme. Maar slaagt de lettercombinatie er ook in om die kenmerken eer aan te doen bij een elektrische Porsche?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 15 december 2021
  • PORSCHE
  • 6.261 weergaven
4,1
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort 
  • Prestaties
  • Dynamiek
  • Gewicht 
  • Prijs 



GTS staat voor Gran Turismo Sport, en de initialen verschenen voor het eerst op de 904 in de jaren ‘60! Meer dan een halve eeuw later vinden de drie letters hun weg naar het volledige Porsche-gamma, met inbegrip van een model onder hoogspanning: de Taycan.

 In GTS-uitvoering maakt het elektrische model van Porsche van de gelegenheid gebruik om zich te tooien in een… break-koetswerk! Porsche brengt deze GTS immers als onuitgegeven Sport Turismo-uitvoering van zijn Taycan. Maar de GTS-kuur is ook beschikbaar voor de Taycan berline.

Sobere aanpassingen 

Aan de buitenkant bewaart deze Taycan GTS een zekere vorm van soberheid, ondanks het standaard 'Sport Design'-pakket, de specifieke velgen en heel wat GTS-logo's. Op praktisch vlak wint de Sport Turismo-versie ook aan kofferruimte, want het laadvolume groeit in dit geval van 446 naar 1.212 liter.

Eens achter het stuur zitten we in een cocon die sportiviteit ademt. Laag zittend en goed ondersteund door de standaard 'Sport Plus'-zetels, overschouw je een berg aan alcantara. Van de zetels, over het stuur tot het dashboard, het is overal! Maar het moet gezegd: hoewel de look van de GTS over het algemeen sportiever is, zit het hem vooral in de details. Het échte verschil wordt gemaakt onder het koetswerk.

De twee elektromotoren van de GTS worden rechtstreeks geleend van zijn grote broer, de Taycan Turbo. Iets "gedowntuned", leveren ze nog steeds 517 pk en zelfs 598 pk wanneer de Launch Control geactiveerd is. De ophanging en de achterwielsturing zijn specifiek afgesteld om de dynamiek te maximaliseren.

Efficiënt geweld! 

Met bijna 600 pk en een 0 tot 100 km/u sprint van 3,7 seconden wil je natuurlijk zien wat deze auto kan wanneer die kans zich voordoet! En jawel hoor, de acceleratie is bijzonder agressief en ook efficiëntie. De 3 cijfers op de snelheidsmeter lijken veel sneller aangetikt dan de officiële tijd. En de snelheid blijft maar oplopen! Wanneer je het circuit verlaat, moet je voortdurend één oog houden op het scherm dat dienst doet als instrumentencluster.

Het is duidelijk dat deze Taycan GTS de lat hoog legt wat acceleratie betreft . Maar dat vergeet je snel wanneer je een bocht neemt, zo indrukwekkend is zijn rijgedrag. Deze GTS neemt zijn bochten bijzonder vlak, alsof hij vastgelijmd, nee, vastgenageld is aan het wegdek! De besturing is uiterst scherp en precies. De kleinste aanraking van het stuurwiel en de bocht wordt verslonden alsof hij nooit bestaan heeft. Opnieuw, wat een efficiëntie!

Of je nu 20 rijdt of 120...

Het gemak waarmee hij bochten neemt, heeft hij te danken aan zijn extreem lage zwaartepunt, dat misschien zelfs wat té laag ligt. Het enige wat deze Taycan GTS niet op prijs stelt, zijn verkeersdrempels! De meest cassante exemplaren benader je stapvoets, zelfs met de voorvering opgetild. In alle andere omstandigheden blinkt hij ondanks zijn op sportiviteit gerichte onderstel ook uit door zijn comfort, en een stilte die eigen is aan zijn elektrische aandrijving. Of je nu 20 of 120 km/u rijdt, het is zo goed als onmogelijk om deze Taycan op fouten te betrappen. Om hem uit zijn kot te lokken, moet je de openbare weg verlaten en naar het circuit trekken. Gelukkig had Porsche het circuit van Mallorca ter beschikking voor deze eerste ontmoeting...

Overal als een vis in het water! 

517 pk, met zelfs een piek van 598 pk, 850 Nm koppel, een 0 tot 100 km/u sprint in 3,7 seconden en een top van 250 km/u, ... het doet een mens watertanden om er een paar rondjes op het circuit uit te persen. En deze elektrische GTS is er perfect op zijn plaats! Het circuit dat voor de gelegenheid voorzien was, maakte enkele stevige remmanoeuvres nodig. Je zou denken dat zijn gewicht van 2.295 kg deze berline parten zouden spelen, maar dat blijkt niet het geval. Ronde na ronde blijft het rempedaal consistent.

Eenmaal in de bochten kan je met de uitstekende besturing precies op de apex mikken. Of je nu een bocht in- of uitrijdt, er is geen greintje onderstuur of overstuur te bespeuren. Deze GTS verroert geen millimeter! De elektronica grijpt op het perfecte moment in om alles onder controle te houden. Je voelt nauwelijks de inmenging van de systemen, wat deze uitstap op het circuit duivels "gemakkelijk" en leuk maakt!

Als alle hulpsystemen uitgeschakeld zijn, kan deze beauty echter ook dansen. Maar dat is niet zijn favoriete discipline. Ondanks een krachtigere motor achteraan, moet je hem met harde hand dwingen om hem te laten driften. Laten we het er maar op houden dat hij weet hoe hij plezier moet maken, maar liever zijn efficiënte kant toont.

Aan het stuur voel je gelukkig niet dat je met een machine van meer dan 2 ton onderweg bent, maar de banden voelen dat wel. Ze hebben te lijden onder het overgewicht. We snappen waarom Porsche besloot het Sport Turismo-koetswerk tegelijkertijd met de GTS-uitvoering op de markt te brengen... in de kofferbak is plaats genoeg voor reservebanden!

Een beetje paradoxaal...

Verrassing: de GTS heeft de beste actieradius van alle Taycan-modellen! Hoe kan één van de meest sportieve en krachtige versies een rijbereik van 504 km per batterijlading claimen? De 93.4 kWh batterij is niet groter dan die in de andere versies, dus alles hangt in realiteit af van de voorste motor. Porsche heeft de programmering van de elektromotor vooraan herbekeken, zodat hij bij normaal rijden minder vaak draait. En het merk doet dat voor het volledige Taycan-gamma! Hoewel de GTS momenteel dus de grootste actieradius heeft, zijn ook de andere modellen vernieuwd, waaronder enkele voertuigen die al aan klanten geleverd zijn. Alle Taycan-modellen rijden dus voortaan verder, maar hun nieuwe cijfer is nog niet gehomologeerd.

Adembenemend!

Zoals je ongetwijfeld gemerkt hebt, kunnen we niets dan positiefs vertellen over de Taycan GTS, en wanneer het tijd is om via de kassa te passeren, wordt duidelijk waarom. De prijzen van de Taycan GTS en Sport Turismo GTS beginnen respectievelijk bij €134.249 en €138.352. Dat is veel geld waar je bovendien meer dan €40.000 aan opties bij moet tellen om auto's te krijgen zoals die waarmee wij konden rijden... Met zo'n prijzen is deze Taycan GTS op meer dan één manier adembenemend...

Ons verdict

Wanneer we de sleutels terug inleveren, kunnen we deze Taycan GTS niet veel verwijten. Stil en comfortabel in het dagelijks leven, toont hij zich ook op het circuit van een indrukwekkende efficiëntie. Een echt sportieve GT. Wij zouden hem kiezen in break-uitvoering, alleen al om meer bagage te kunnen vervoeren (en sets banden voor uitstapjes op het circuit). Maar de astronomische prijzen zijn natuurlijk eerder ontmoedigend...


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben je op zoek naar een Porsche? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Porsche-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Hij had Ferrari’s en Lamborghini’s het leven zuur kunnen maken met zijn technologie uit de F1. Hij had het blazoen van de Britse autobouwer kunnen oppoetsen en het merk tussen de meest prestigieuze ter wereld verheffen. Helaas, de Jaguar XF10 kwam er niet...

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Een verjaardag die gevierd wordt met een exclusieve 911!

Volkswagen Lamando, mini Arteon

Volkswagen Lamando, mini Arteon

De Golf krijgt een grote vierdeurs coupéversie, à la Arteon. Jammer genoeg is dit model enkel bestemd voor de Chinese markt.

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

Deze nobele aandrijving wordt voor de allerlaatste keer gebruikt door BMW in een gelimiteerde editie van de 7 Reeks. Daarna is het over en uit voor de V12 in de auto’s van de Beierse autobouwer.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 68.246
2022
1 km

Diesel, Automaat

€ 29.490
2022
24.361 km

Benzine, Automaat

€ 30.470
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 30.470
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 34.995
2021
1.122 km

Diesel, Automaat

€ 28.990
2018
79.919 km

Diesel, Manueel

€ 15.990
2019
22.479 km

Benzine, Automaat

€ 37.500
2017
79.201 km