Testen

Test: Range Rover Sport P440e, geëlektrificeerde business class

Wordt de Range Rover Sport nog veelzijdiger dankzij een grote batterij en de praktische elektrische autonomie van zijn plug-inhybride aandrijflijn?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 20 maart 2023
  • Land Rover
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Veelzijdigheid
  • Elektrische autonomie
  • Afwerking/uitrusting
  • Hoog gewicht
  • Hoge prijs...
  • Efficiënt, maar geen scherp rijgedrag

Na onze kennismaking met zijn imposante V8, is het nu tijd om de meest zuinige plug-inhybride versie van de Range Rover Sport te ontdekken. Op het eerste gezicht zijn de twee beestjes moeilijk te onderscheiden. Ze hebben allebei de look van een kleerkast, waarvan de hoeken lichtjes zijn afgerond in de windtunnel. Je herkent er direct een Range Rover in, maar hier is de look wat scherper gemaakt. Het enige uiterlijke verschil tussen de V8 en de geëlektrificeerde zescilinder: twee uitlaatpijpen minder op de PHEV-versie.



Luxedoosje

Ook aan boord krijgen we dezelfde indruk: de materialen zijn eersteklas, het leer is piekfijn en overal aanwezig, de afwerking is onberispelijk en de technologie zit overal. Het is onmogelijk om van het imposante, snelle en goed ingedeelde scherm van 13,1 inch te blijven, net als van de bedieningen die erin verwerkt zitten. Een goed personaliseerbaar digitaal tellerdisplay maakt het plaatje vooraan af.



Maar ook de achterste zitplaatsen van ons testexemplaar hebben recht op hun eigen schermen! En dankzij zijn lengte van 4,95 m, zijn wielbasis van 3 m en zijn koffer van 450 liter met de achterbank overeind (850 liter tot aan het dak) en 1.860 liter met de zitjes neergeklapt, is er op geen enkele manier gebrek aan ruimte. Kortom, ongeacht zijn motorisatie is de Range Rover Sport een luxedoosje waar je nooit plek in tekort komt.



Niet een, maar twee plug-inhybrides

Onder de motorkap van de plug-inhybride Range Rover Sport heeft het Britse merk een 6-cilinder-in-lijn geplaatst van 3 liter groot, die in twee vermogensniveaus beschikbaar is: 440 of 510 pk gecombineerd. Die eerste bereikt een topsnelheid van 225 km/u en breekt door de grens van 100 km/u in 5,8 seconden. De tweede doet amper 5,4 seconden over dezelfde oefening en blijft gaan tot 242 km/u. Snel zat. 

Onze testwagen beschikt over ‘slechts’ 440 pk. In beide gevallen wordt de stroom voorzien door een batterij van 38,2 kWh, waarvan 31,8 kWh bruikbaar. Grof geschut. De accu laat zich in 5 uur volladen met wisselstroom dankzij een boordlader van 7 kW, maar ook tot 80% in amper 40 minuten dankzij een snellaadfunctie op gelijkstroom tot 50 kW!

De batterij van een kleine EV

Om die cijfers wat context te geven: de indrukwekkende batterij van deze Britse hybride luxe-SUV is groter dan die van de volledig elektrische Dacia Spring! En dankzij die batterij kan Land Rover een elektrisch rijbereik tot 114 km beloven in stedelijk gebruik, met een reële gemengde range van 88 km. Een afstand die we wisten te evenaren tijdens een rit waarbij we stad, platteland en snelweg combineerden. Een mooie prestatie, hoewel de elektrische stadswagen van hierboven twee keer verder kan rijden met een kleinere batterij, al hebben ze natuurlijk lang niet hetzelfde formaat. Zodra de elektriciteit aan boord is opgebruikt, toont de 6-in-lijn zich vrij gulzig met een gemiddelde van 9,7 l/100 km op een snelwegrit, een van de favoriete speelterreinen van dit juweeltje.

Overal op zijn gemak

Eens de elektrische eigenschappen zijn verkend, ontdekken we hetzelfde weggedrag dat we eerder al vonden op de V8. De Sport is dynamischer dan een klassieke Range Rover, maar is daarmee ook niet meteen een volwaardige atleet. Ondanks zijn prestaties en zijn naam is hij eerder veelzijdig dan sportief. Zijn besturing is zwaarder, responsiever en preciezer, en hij helt ook minder over in de bochten. Hij lijkt het zelfs in zich te hebben om echte sportwagens te verslaan in de bochten, maar daar heeft hij nooit zin in. Het moet dan ook gezegd dat de Range Rover Sport hybride 2.735 kilo op de weegschaal legt! Een massa die moeilijk te verbergen valt, vooral bij het remmen, en dat ondanks de immense remklauwen en 380 mm grote schijven aan de voorkant. 

Hij is dynamischer dan zijn grote broer, maar ook een beetje minder comfortabel. Dat gezegd zijnde, blijft het een geweldige machine om kilometers af te haspelen aan een hoge kruissnelheid. Je wordt afgesloten van de buitenwereld met zijn uitstekende demping en geluidsisolatie, waardoor je je in business class waant op een langeafstandsvlucht. En vergeet niet dat de Range Rover Sport de indrukwekkende offroadcapaciteiten behoudt die zo dierbaar zijn voor Land Rover!

Een relatief kleiner prijskaartje... van 6 cijfers

De P440e-motorisatie van de Range Rover Sport is beschikbaar vanaf het uitrustingsniveau ‘S’, voor een instapprijs van 104.516 euro. 6 cijfers voor het ‘basismodel’, dat doet zeer... Om te genieten van de extra 70 pk van de P510e, moet je verplicht kiezen voor de luxeafwerking Autobiography, die 141.300 euro kost! Dat doet nog meer zeer. Maar alles is relatief, want met dezelfde motorisaties start grote broer Range Rover bij respectievelijk 140.589 euro en 157.599 euro. Lage prijzen zal je hier niet tegenkomen!



Ons verdict

Dankzij een batterij van 38,2 kWh, groter dan die van een compacte EV, is de Range Rover Sport P440e veelzijdiger dan ooit. Zijn haalbare rijbereik van 88 km in de elektrische modus, zijn businessclasscomfort en -binnenruimte, zijn aangenaam rijgedrag in alle omstandigheden en zijn offroadcapaciteiten maken hem tot een geducht wapen. Er is geen enkel gebied waarop de Range Rover Sport tekortschiet. Een vaststelling die logischerwijs gepaard gaat met een flinke prijs, hoewel die minder onbereikbaar is dan die van zijn legendarische grote broer...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Range Rover Sport? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Range Rover Sport-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km