Testen

Test: Renault Clio E-Tech, achterstand ingelopen?

Renault heeft niet bepaald vroeg voor hybridisering gekozen. Zijn nieuwe en op papier vrij veelbelovende E-Tech-technologie kan de constructeur misschien helpen om zijn achterstand in te lopen. We hebben het onderzocht aan het stuur van de nieuwe Clio E-Tech.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 juli 2020
  • Renault
  • 3.129 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beperkt verbruik
  • Maximaal elektrisch rijden
  • Plezierige motor
  • Kleiner koffervolume
  • Verhouding buitenmaten/binnenruimte

Test: Renault Clio E-Tech, achterstand ingelopen?

Renault is onbetwistbaar een van de pioniers in de elektrische aandrijving. Maar door al heel vroeg op enkel stroom in te zetten sloeg de constructeur de stap van de hybridisering van zijn motoren over. Gezien de evolutie van de markt heeft Renault nu het geweer van schouder veranderd door een familie hybride modellen te ontwikkelen onder de naam E-Tech. Het idee is om één mechanische architectuur te behouden die dan kan worden ingezet voor zowel hybrides (Clio) als plug-inhybrides (Captur en Mégane).

Test: Renault Clio E-Tech, achterstand ingelopen?

Drie motoren, geen koppeling

We gaan niet in detail terugkomen op de theoretische werking van deze originele architectuur, want dat hebben we recent nog gedaan. Wie geen zin heeft in een lange uitleg over de manier waarop deze hybride technologie werkt, onthoudt gewoon dat ze een atmosferische 1.6-benzineviercilinder van 91 pk en 144 Nm combineert met twee elektromotoren: een ‘kleine’ van 15 kW/50 Nm die als alternator-starter werkt en een ‘grote’ van 36 kW/205 Nm waarmee puur elektrisch kan worden gereden. Alles wordt gecombineerd in een originele versnellingsbak waar geen enkele koppeling in zit. Tijd voor de praktijk aan het stuur van de Clio E-Tech.

Test: Renault Clio E-Tech, achterstand ingelopen?

Bijna ‘normaal’

Omdat de integratie van deze hybride aandrijflijn van bij de ontwikkeling van het platform was meegerekend, doet ze niets af aan de binnenruimte of de moduleerbaarheid (neerklapbare achterbank) in vergelijking met de versies met enkel een verbrandingsmotor.

Test: Renault Clio E-Tech, achterstand ingelopen?

Op het eerste gezicht is ook de koffer identiek. In werkelijkheid verdwijnt het extra bergvak onder de vloer. Daardoor krimpt de bagageruimte van 391 naar 300 liter in vergelijking met de ‘fossiele’ versies.

Test: Renault Clio E-Tech, achterstand ingelopen?

EV

Aan het stuur vinden we dezelfde, vrij verzorgde sfeer die we al kennen van de vijfde generatie van de Clio. De hybride onderscheidt zich enkel door een paar details, zoals het opduiken van specifieke hybride informatie in de digitale teller.

Test: Renault Clio E-Tech, achterstand ingelopen?

Er zit ook een EV-knop waarmee de elektrische modus (tijdelijk) geforceerd kan worden ingeschakeld. De versnellingspook heeft een B-stand waarmee de recuperatie van remenergie tijdens vertragingen wordt gemaximaliseerd.

Test: Renault Clio E-Tech, achterstand ingelopen?

Zeer elektrisch in de stad…

De mechanische architectuur die Renault heeft gekozen voor zijn geëlektrificeerde Clio maakt dat je zo veel mogelijk elektrisch kan rijden. In de praktijk maakt dat verplaatsingen in de stad behoorlijk comfortabel. Het is bijna alsof je met een Zoé onderweg bent. Renault bevestigt dat je met haar technologie tot 80 procent van de ritten in de stad elektrisch kan rijden. Deze korte eerste kennismaking lijkt die bewering te staven. In vergelijking met andere hybride modellen kan je in de elektrische modus wat flukser optrekken. De Clio E-Tech gaat zonder probleem door tot 70 à 75 km/u in de puur elektrische stand.

Test: Renault Clio E-Tech, achterstand ingelopen?

Wel valt op dat de benzinemotor bij een vrij hoog toerental opstart, hoger in elk geval dan wat nodig lijkt om te kunnen rijden. Dat is normaal, omdat de benzinemotor op dat moment wordt gebruikt om de 1,2 kWh grote lithium-ionbatterij te herladen via de kleine elektromotor, maar hij wordt daarbij niet met de wielen verbonden. Aanvankelijk kan dat wat vreemd aanvoelen, maar je went er snel aan.

…Maar ook daarbuiten fijn

De verbrandingsmotor kan de auto niet voortstuwen bij lage snelheden, maar op grote verkeersassen wordt hij met de wielen verbonden. De werking van de complexe versnellingsbak met twee assen maakt 15 verschillende configuraties mogelijk en heeft als doel de motor zo vaak mogelijk tussen de 2.000 en de 4.000 o/m te laten werken om zijn rendement te optimaliseren.

Test: Renault Clio E-Tech, achterstand ingelopen?

Het gecumuleerd vermogen van de hybride Clio piekt op 140 pk en hij belooft prestaties die volstaan om met het verkeer mee te kunnen: 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden, een kilometer vanuit stilstand in 31,0 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Toegegeven, de iets minder krachtige Clio TCe 130 EDC komt wat pittiger voor de dag, met respectievelijk 9,0 seconden, 30,1 seconden en 200 km/u voor dezelfde oefeningen, maar de hybride Clio blijft aangenaam bij krachtige hernemingen zonder je met het ‘koffiemoleneffect’ te confronteren van sommige van zijn rivalen.

96 g/km WLTP

De Clio E-Tech kondigt een gemiddeld WLTP-normverbruik aan van 4,3 l/100 km voor een gehomologeerde CO2-uitstoot van 96 g/km. In de praktijk haal je die cijfers met gemak. Tijdens onze testrit noteerde onze boordcomputer een gemiddelde van 3,9 l/100 km zonder dat we daarom speciaal zuinig hebben gereden.

Test: Renault Clio E-Tech, achterstand ingelopen?

+1.300 euro

De Clio E-Tech begint bij het uitrustingsniveau Zen vanaf 22.100 euro in België. De versies Intens en Initiale Paris kosten respectievelijk 23.600 en 26.400 euro. Dat is een ‘redelijke’ 1.300 euro meer dan een gelijkwaardige Clio TCe 130 EDC. Bij de lancering is ook een E-Tech First van 24.850 euro verkrijgbaar.

Test: Renault Clio E-Tech, achterstand ingelopen?

Ons verdict

Als E-Tech behoudt de Clio zijn belangrijkste praktische en dynamische kwaliteiten. Bovendien maakt hij nagenoeg puur elektrische stadsritten mogelijk en is het reële verbruik gevoelig lager, terwijl de meerprijs van deze versie goed meevalt. Het is nooit te laat om goed te doen…

Test: Renault Clio E-Tech, achterstand ingelopen?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km