Testen

Test: Renault Kangoo E-Tech Electric, (bijna) de ideale gezinskompaan

Met deze nieuwe, elektrisch aangedreven E-Tech Electric legt Renault de lat voor zichzelf opnieuw hoger en wil het mensen aanspreken die op zoek zijn naar een hoge mate van comfort en functionaliteit, maar minder gecharmeerd zijn door SUV's of de meer klassieke monovolumes.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 maart 2023
  • Renault
3,0
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Rijplezier
  • Bagagevolume
  • Praktische aspecten
  • Uitrusting / afwerking voor dit segment
  • Ruimte achterin
  • Ontmoedigende prijs
  • Beperkte reële autonomie
  • Extra kosten voor snelladen

De huidige generatie van de Renault Kangoo met verbrandingsmotor overtreft de vorige generatie van het model al aanzienlijk en is qua concept niet meer vergelijkbaar met de eerste generatie van het model, die 25 jaar geleden als zuivere afgeleide bestelwagen op de markt kwam.

Met deze nieuwe, elektrisch aangedreven E-Tech Electric legt Renault de lat voor zichzelf opnieuw hoger en wil het vooral mensen aanspreken die op zoek zijn naar een hoge mate van comfort en functionaliteit, maar minder gecharmeerd zijn van SUV's of de meer klassieke monovolumes.

Bijzonder praktische auto

Deze derde generatie Kangoo heeft een zeer verzorgd interieur dat niet onderdoet voor dat van een klassieke gezinswagen. Zo zijn er onder andere 14 rijhulpmiddelen beschikbaar. In vergelijking met de vorige generatie valt op dat de rijpositie sterk verbeterd is dankzij de mogelijkheid om zowel de stuurkolom als de bestuurderszetel (afhankelijk van het type uitvoering) volledig naar wens af te stellen. Een puntje dat we liever minder hadden gezien dan momenteel het geval is, is het veelvuldig gebruik van harde kunststoffen in het interieur.

Wat men ook absoluut goed heeft aangepakt, is het slim gebruiken van het ruime interieur om de opbergruimte te maximaliseren. Zo vinden we vooraan, boven het hoofd van de bestuurder en de passagier alvast een open opbergruimte terug. Ook is er extra bergruimte geïntegreerd in het dashboard en is het handschoenenkastje vervangen door een schuiflade. In totaal is hierdoor maar liefst 49 liter aan extra opbergruimte gecreëerd. Geen enkel gezin zal hierover klagen.



Verouderd, toch functioneel

Deze E-Tech Electric maakt gebruik van het infotainmentsysteem dat we al kennen uit de Kangoo met een verbrandingsmotor. De klassieke EV-functies, zoals het plannen van een laadsessie, het voorverwarmen van de auto en het opzoeken en navigeren naar laadpunten langs een bepaalde route, werden aan het systeem toegevoegd. Hoewel het systeem functioneel is, komt het ietwat verouderd over qua grafische vormgeving en beleving. 

Afhankelijk van de gekozen uitvoering kan de Kangoo E-Tech Electric worden uitgerust met een warmtepomp, verwarmde voorstoelen, een verwarmde voorruit en een verwarmd stuurwiel. Dit biedt niet alleen beter thermisch comfort tijdens koude wintermaanden, maar vermindert ook de invloed op de actieradius van de auto. Dit is een belangrijk aspect waar we later in dit artikel nog op terugkomen…

Royale toegang, gemiddelde interieurruimte...

Een van de meest opvallende en praktische kenmerken die we hebben opgemerkt, is dat de voorportieren zeer ruim openen, tot wel 90°, wat de toegang tot de auto vergemakkelijkt. Dit is vooral handig voor jonge gezinnen, die zo heel eenvoudig een kinderzitje op de passagiersstoel voorin kunnen plaatsen (met de voorziene Isofix-bevestigingen). Ook de brede schuifdeuren achteraan (61,5 cm) zijn een pluspunt, omdat ze een goede toegang bieden tot de achterste zitplaatsen, zelfs wanneer de ruimte rond de auto beperkt is.

De achterste zitplaatsen verliezen echter wel wat ruimte ten opzichte van de variant met een verbrandingsmotor. Renault heeft het batterijpakket van zijn elektrische Kangoo namelijk onder de achterbank geplaatst, wat ervoor zorgt dat deze achterbank lichtjes verhoogd en iets naar voren verplaatst werd. Qua hoofdruimte zullen passagiers hier geen negatieve impact van ondervinden. Waar dit echter wel een nadelige impact op heeft, is de beenruimte achterin, die aanzienlijk wordt ingeperkt. Daarnaast is het niet langer mogelijk om je voeten onder de voorstoelen te schuiven vanwege de verhoging van de vloer. Deze twee factoren komen het zitcomfort van volwassen passagiers achterin niet ten goede.

XXL kofferruimte

Wel heeft de Kangoo in deze volledig elektrische versie een nog ruimere koffer. Terwijl de versies met verbrandingsmotor een koffervolume van 700 liter (tot aan de hoedenplank) hebben, biedt deze elektrische versie 850 liter ruimte dankzij de aangepaste configuratie van de achterbank. Bovendien kan dankzij de schuifrails de achterbank bij de volledig elektrische versie nog een stukje worden verschoven, waardoor het koffervolume in de 5-persoons configuratie nog iets kan worden vergroot indien gewenst.



Met de batterij die onder de achterbank is geplaatst, is het niet langer mogelijk om de stoelen in de vloer weg te klappen, zoals bij de versie met verbrandingsmotor wel het geval is. Dit beperkt de mogelijkheid om de volledig beschikbare ruimte achterin te gebruiken als laadruimte. Maar met 2.500 liter beschikbaar laadvolume (tegenover 2.800 liter bij de versies die op zuivere brandstof rijden) is er nog steeds ruim voldoende opslagruimte beschikbaar.

45 kWh / 90 kW

Om het volledige plaatje van de "bagageruimte" te schetsen, moet worden opgemerkt dat de Kangoo E-Tech Electric onder de motorkap geen "frunk" of kleine kofferruimte biedt. Onder de motorkap bevindt zich de elektromotor van de kleine zus Zoé, in een versie teruggebracht tot 90 kW (120 pk) en met 245 Nm koppel. Deze is gekoppeld aan een batterij met een capaciteit van 45 kWh. Dit stelt Renault in staat om een theoretische WLTP-autonomie van 285 km voor zijn elektrische gezinswagen te behalen.

Rijplezier...

Tijdens het rijden overtuigt de motor, wat het rijden met de elektrische variant nog comfortabeler maakt dan rijden met een versie met verbrandingsmotor. Bij gemiddelde snelheden zijn de acceleraties vrij krachtig en vloeiend (4,7 s voor 0-50 km/h). Bovendien scoort hij qua geluidsisolatie behoorlijk goed in zijn categorie. Indien gewenst, kunnen ook drie niveaus van regeneratief remmen worden gebruikt (B1, B2 en B3) in aanvulling op de standaard D-stand. Geen van de drie niveaus biedt echter de mogelijkheid van "one-pedal driving".

De ophanging van deze Kangoo E-Tech Electric is zeer stabiel. Deze is lichtjes verstevigd om het totale extra gewicht van deze elektrische versie (1.870 kg, waarvan 320 kg batterij) goed te verwerken. Zo biedt de wagen een hoog niveau van rijcomfort.

Merk echter op dat onze testrit, georganiseerd in Zeeland, geen snelwegtraject omvatte. Maar blijkbaar nemen de prestaties van de elektrische Kangoo geleidelijk af zodra de 70 km/u wordt overschreden. Renault meldt dan ook een vrij bescheiden tijd van 12,6 seconden om 100 km/u te bereiken en een topsnelheid van 135 km/u.

... maar niet lang!

Zelfs als men een vrij vlot tempo aanhoudt en snelwegen vermijdt, moet men tijdens winterse temperaturen toch rekening houden met een gemiddeld verbruik van ongeveer 20 kWh/100 km. Dit betekent dat men slechts een reikwijdte van ongeveer 200 km heeft als men het risico niet wil nemen om de batterij volledig leeg te rijden voordat men een laadpaal vindt. Dit is weinig voor een model dat in principe bedoeld is voor gezinsuitstapjes! Hoewel op dit moment de Stellantis-groep (met Peugeot, Citroën en Opel) voornamelijk de concurrentie in dit segment leidt, doet deze het qua rijbereik niet veel beter.

Snelladen komt met een meerprijs

We raden potentiële kopers dan ook aan om de extra 1.335 euro uit te geven die Renault vraagt voor de versie die compatibel is met snelladen in gelijkstroom. Standaard heeft de Kangoo E-Tech Electric namelijk een geïntegreerde lader van 11 kW. De optionele module vervangt deze door een lader die tot 22 kW wisselstroom aanneemt en die de mogelijkheid biedt om snel te laden met 80 kW gelijkstroom (terwijl de batterij is uitgerust met een thermisch regelsysteem). Dit is zeker geen "wauw"-vermogen voor snel opladen, maar het stelt je wel in staat om in 30 minuten 170 km WLTP terug te winnen op weg naar je vakantiebestemming.

Hoeveel kost hij?



Renault biedt drie uitvoeringsniveaus van zijn Kangoo E-Tech Electric aan: Authentic (€ 38.990), Equilibre (€ 40.290) en Techno (€ 42.090). De eerste twee zijn voornamelijk bedoeld om te voldoen aan de behoeften van overheids- of gemeentelijke instanties, dus gezinnen zullen eerder kiezen voor het Techno-niveau. Hiermee genieten zij van een zeer royale standaarduitrusting. Door de extra optie te nemen die nodig is om gebruik te kunnen maken van de 80 DC-lader, stijgt de prijs van het model tot bijna € 43.500 (€ 43.425 om exact te zijn). Ter vergelijking: de Kangoo Techno met verbrandingsmotor is al verkrijgbaar vanaf € 27.215…

Conclusie

Op veel gebieden verbetert de E-Tech Electric motorisering het comfort van de Kangoo voor dagelijks familiegebruik. Maar de werkelijke actieradius zal avontuurlijke gezinnen beperken in hun mogelijkheden, omdat ze regelmatig moeten stoppen bij het maken van langere uitstapjes. Bovendien zal de extra prijs ten opzichte van de verbrandingsversies voor veel mensen een twijfelpunt zijn…

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km