Testen

Test: Renault Scénic 1.3 TCe 140, internationaal karakter

De naam “Scénic” gaat al een eeuwigheid mee. Renault gaf hem in 2016 een nieuw design om zijn monovolume te laten opboksen tegen het SUV-geweld. Nu wapent het merk hem met een nieuwe 1.3 turbobenzine, die het samen met partners Nissan en Mitsubishi én met Mercedes heeft ontwikkeld.

  • Bervoets Wim
  • 13 november 2018
  • Renault
  • 4.623 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Moduleerbaar interieur
  • Soepele en stille motor
  • Uitstekend compromis comfort/dynamiek
  • Ergonomie r-link 2
  • Rijcomfort op 20-duimsvelgen
  • Zicht schuin naar voren

Renault deed er in 2016 niet slecht aan om het design van zijn klassieke monovolume wat om te gooien. Net als het een jaar eerder bij de Espace deed, koos het Franse merk voor meer crossover- en SUV-invloeden in het ontwerp, met een lagere daklijn, hogere gordellijn en hogere bodemvrijheid. De invoering van de WLTP-cyclus en de Euro 6d-TEMP-norm zorgde er tegelijk voor dat de 1.2 TCe turbobenzine uit de catalogus verdween, en dat deze 1.3 TCe zijn plaats inneemt.

De tekentafel

Het moderne design doet gelukkig geen afbreuk aan de interieurruimte van de 4,41 meter lange Scénic. Toegegeven, de ruimte op de achterbank is wat kleiner geworden dan wat je vroeger van de Scénic gewoon was, en zijn drie afzonderlijke achterzetels hebben plaats gemaakt voor een klassieke achterbank die in een 1/3/2-3-verhouding neerklapbaar is.

Maar dat neemt niet weg dat je over 572 liter aan kofferruimte en een lage laaddrempel beschikt, en een vlakke laadvloer als je de achterbank neerklapt. En dan zijn er nog voldoende opbergvakken in het interieur, met een ruim handschoenkastje dat – nogal onhandig voor de voorste passagier – als een schuif opent, en een middenconsole die je over de lengte kunt verschuiven.

Centraal op het dashboard staat Renaults R-Link-2-infotainmentsysteem, waarmee je de rijinstellingen van de auto bedient, navigatie en infotainment. Het verticale scherm heeft een duidelijke weergave, maar de bediening en functies vragen wel wat gewenning. De afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze in deze Scénic zijn dan weer vrij van kritiek.

De testbank

Over naar de grote nieuwigheid dan: de motor. De 1.3 TCe is een drukgevoede viercilinder, die Renault samen met Nissan en Mitsubishi ontwikkelde. En met Daimler, want de TCe wordt onder de noemer A 200 en met meer vermogen ook aangeboden in de Mercedes A-Klasse. Recent reden we de motor nog in de geüpdatete Nissan Qashqai, maar in de Scénic en Grand Scénic is de 1.3 TCe er in vermogensversies van 115, 140 en 160 pk.

Wij reden hem in zijn versie van 140 pk en 240 Nm, die in 10,4 seconden naar 100 km/u sprint en doorgaat tot 195 km/u. Renault geeft er een gemiddeld verbruik voor op van 5,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 135 g/km. Wij waren met een gemiddelde van 7,1 l/100 km niet ontevreden voor een relatief kleine motor in een grotere auto.

Maar we waren vooral gecharmeerd door de rijkwaliteiten van deze nieuwe 1.3 TCe: de vierpitter is netjes gedempt, en reageert – meer dan in de Qashqai – altijd soepel wanneer je iets van hem vraagt. Ook hoger in de toeren kan hij nog vlot mee. De bedieningsorganen lopen niet over van verfijning, maar de Scénic weet wel een aangenaam levendig weggedrag voor te leggen. Op enkele stugge reacties door de standaard 20-duimsvelgen na houdt hij het comfort bovendien aardig op niveau.

De rijpolitie

Vanaf de basisversie voor deze 1.3 TCe 140, de uitvoering Intens, beschikt de Scénic over een noodremhulp met voetgangerherkenning, rijstrookhulp, een vermoeidheidsherkenning, parkeersensoren en een snelheidsregelaar. Zaken als een adaptieve snelheidsregelaar en dodehoekwaarschuwing staan op hun beurt dan weer in de optielijst.

De gadgets

Goed nieuws: in de Intens-uitvoering hoort het R-Link-2-infotainmentsysteem tot de standaarduitrusting. Het omvat dan onder meer digitale radio, navigatie en Apple CarPlay. De uitvoering Bose Edition biedt een 8,7 duim groot scherm in plaats van het 7 duim grote standaardexemplaar, en voegt een stevigere audio-installatie toe.

De rekening

De basisprijs van de Renault Scénic met 1.3 TCe bedraagt € 22.875. Dan heb je weliswaar de 115 pk-versie van deze motor. Voor de 140 pk-versie betaal je minstens € 26.975, maar daarvoor krijg je ook een uitgebreidere standaarduitrusting. De 160 pk-versie is op zijn beurt alleen verkrijgbaar op de hoogste uitvoeringen Bose Edition en Initiale Paris, en dan kost hij respectievelijk € 31.775 en € 35.475.

Het verdict

De nieuwe 1.3 TCe is een aangename en soepele benzinemotor, die deze Scénic als gegoten zit. Net als in de Nissan Qashqai heeft hij een enthousiast karakter, maar wordt zijn motorgeluid mooi gefilterd uit het interieur. De 140 pk-versie zorgt voor voldoende rijplezier voor gezinsvaders en -moeders, die in deze Scénic nog voldoende elementen vinden van een klassieke monovolume. Maar dan in een modern jasje.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

3,8 /5 Test: Peugeot 408, een praktische look!

Test: Peugeot 408, een praktische look!

Heeft deze 408, die weliswaar hoger, groter en verleidelijker is, echt een bestaansreden naast de al zeer leuke 308?

2,1 /5 Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Test: Citroën Ami Buggy, geen rijbewijs, wel fun?

Dat is een combinatie van twee begrippen die we niet meteen verwacht hadden in één voertuig! En toch is deze Citroën Ami in zijn gelimiteerde Buggy-versie te gebruiken zonder rijbewijs, en geeft hij je een instant smile!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km