Testen

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

Om te kunnen blijven verleiden werkt de Seat Arona zijn blik bij ter gelegenheid van deze facelift halverwege zijn carrière. De Spanjaard beperkt zich echter niet tot deze zwoele blik, want hij frist meteen ook zijn uitrusting op.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 augustus 2021
  • SEAT
  • 268 weergaven
3,4
VROOM-score
  • 3,25
    Prestatie
  • 3,25
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,25
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Doeltreffend en veilig weggedrag
  • Meer connectiemogelijkheden
  • Verhouding afmetingen/interieur/koffer
  • Beperkte moduleerbaarheid
  • Discrete facelift
  • Motoraanbod te beperkt
  • Wat droge ophanging

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

De in 2017 gelanceerde compacte SUV Arona werd al snel een pijler van het Seat-gamma. De Spaanse autobouwer heeft er al bijna 400.000 van verkocht, en dat succes bevestigt zich in België: op zijn eentje is de Arona goed voor 27 procent van de Seat-verkoopcijfers op onze markt. Dat is meer dan zijn broer ‘met de voeten op de grond’, de Ibiza (13 procent) waar hij technisch aan verwant is. Die laatste heeft deze zomer van 2021 trouwens net dezelfde update ondergaan.

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

Uiterlijk heeft de Arona bij deze facelift echter recht op een wat meer uitgesproken evolutie dan zijn kleine broer, met hertekende bumpers en daarin nieuwe, ronde mistlampen. Dat moderniseert zijn front. Temeer omdat de Arona ook van deze opfrisbeurt gebruik maakt om ledkoplampen standaard te maken op alle versies.

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

Handgeschreven signatuur

Achterop zullen de meest oplettenden onder jullie een nieuwe diffuser zien en een hertekende spoiler. Net zoals de jongste creaties van Seat krijgt de Arona voortaan zijn naam in handschrift onderaan zijn kofferklep. Ook het Seat-logo zou vernieuwd zijn, maar dat is ons eerlijke gezegd niet opgevallen.

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

Voor de volledigheid vermelden we nog de nieuwe velgen, een nieuwe uitrustingslijn (Xperience) en nieuwe kleuren in de catalogus (koetswerk en dak) met nieuwe combinaties, zoals het sympathieke duo Dark Camouflage en een dak in Candy White van onze testwagen.

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

De meest opvallende evoluties zie je echter wanneer je aan het stuur gaat zitten. In het algemeen is het kwaliteitsgevoel erop vooruitgegaan aan boord van de Arona dankzij een schuimmateriaal bovenop het dashboard, nieuwe, verlichte ventilatiemonden en een nieuw en mooier stuur. Hier en daar stuit je wel nog op een paar harde en goedkope plastics. Maar in grote lijnen evolueert het kwaliteitsgevoel in de Arona in de goede richting.

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

Digitale Cockpit

De kleine Spanjaard wordt ook moderner door nieuwe schermen. De bestuurder vindt voor zijn ogen voortaan een grote digitale cockpit van 10,25 duim. Die kan worden geconfigureerd met de duimen via de knoppen op het nieuwe stuurwiel en laat je wisselen tussen de verschillende duidelijke en leesbare weergaves.

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

Deze digitale cockpit wordt aangevuld met een tweede centrale scherm, dat groter is dan voordien: standaard 8,5 duim, als optie 9,2 duim. Het zweeft voor het midden van het dashboard en ligt perfect in je blikveld. Het grote scherm van onze testwagen onderscheidde zich ook door de mooie reactiesnelheid voor dit budgetniveau. Maar in het gebruik zijn we vooral blij dat de Arona de hendel naar ‘geen knoppen’ niet zo ver doorduwt als zijn broer Leon door nog een paar fysieke schakelaars te behouden. Zo heeft hij er nog voor de klimaatregeling of om van rijmodus te wisselen. In de praktijk vinden we dat praktischer dan alles via het scherm te moeten regelen.

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

Hola Hola

De meest geconnecteerde lezers zullen blij zijn met de geïntegreerde eSIM die toegang geeft tot de onlinediensten van het Seat Connect. Tegelijk kan je dankzij de nieuwe Full Link-functie je smartphone draadloos verbinden dankzij Android Auto of Apple CarPlay zonder dat je het toestel fysiek moet aansluiten. We hebben er niet aan gedacht om met de Arona te ‘kletsen’ om de functie te testen, maar weet dat de compacte SUV voortaan ook beschikt over een zogenaamde ‘natuurlijke’ spraaksturing die naar je luistert nadat je “Hola Hola” hebt gezegd. Tot slot gebruikt de Arona zijn facelift nog om zijn uitrusting te moderniseren, en dan vooral de rijhulpmiddelen. Voortaan kan de Arona bijvoorbeeld aanspraak maken op een semizelfstandige rijhulp door de combinatie van Travel Assist en Lane Assist. Dat konden we op de snelweg uitproberen en het werk zeer goed.

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

Op technisch vlak verandert er echter niets. De dieselmotoren die verkrijgbaar waren toen het model in 2017 op de markt kwam, waren recent al geschrapt zodat je vandaag enkel nog motoren op benzine of aardgas in de neus van de Arona vindt. Klanten die een microhybride variant hopen te kunnen bestellen, komen van een kale reis thuis: die zit nog steeds niet in het aanbod, of toch niet op dit moment. Vandaag is de ‘nieuwe’ Arona er met de 1.0 TSI driecilinder van 90 pk (manuele vijfversnellingsbak) of 110 pk (6 versnellingen of DSG-7), of met de meer gespierde viercilinder 1.5 TSI van 150 pk (enkel met DSG-7). De 1.0 TGI op aardgas met 90 pk (manuele 6-bak) is er ook nog steeds voor liefhebbers. De prijsvork ligt tussen de 18.800 euro voor de vrij kale basisversie (1.0 TSI 95 Reference) en 28.340 euro voor de topversie (1.5 TSI 150 DSG Xperience).

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

Onderweg rijdt deze ‘gemoderniseerde’ Arona niet geheel verrassend als een… Arona. Of anders gezegd: hij biedt een overtuigend compromis tussen comfort (ondanks een wat stuggere filtering, behalve met de optionele actieve schokdemping) en dynamiek (zonder daarom uitzonderlijk levendig te zijn). Bij dagelijks gebruik blijkt ook de goede verhouding tussen zijn formaat (4,15 meter) en zijn binnenruimte fijn, net zoals de genereuze bagageruimte van 400 liter (behalve in de TGI, waar slechts 282 liter overblijft).

Ons verdict

De ‘technologische’ facelift van de Arona duwt zijn prijskaartje een beetje omhoog. Maar het hart van het gamma (1.0 TSI 110 pk Move) blijft rond de 23.500 euro hangen zodat de kleine Spanjaard competitief blijft, terwijl hij een gemoderniseerd interieur biedt dat de concurrentie nog een paar jaar langer het hoofd kan bieden. Een vrij rationele keuze voor een klein gezin dat houdt van ‘geconnecteerde’ technologie.

Test: Seat Arona 2021, zwoele blik

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Seat Arona ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Seat Arona zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen
Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

De Japanners hebben aan alles gedacht.

22/09/2021 Meer lezen
Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

22/09/2021 Meer lezen
Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Er worden er slechts 125 van gemaakt.

22/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km