Testen

Seat Ateca: de grootse Spanjaard

Meer dan 8 miljoen. Dat is het aantal bezoekers op de Seat-website sinds het Spaanse merk zijn eerste SUV aankondigde. Er werd dus lang naar uitgekeken en wij hebben hem eindelijk geprobeerd voor jullie. Kan hij de verwachtingen inlossen?
  • Piette François
  • 24 juni 2016
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke basisprijs
  • Complete uitrusting
  • Plaats aan boord
  • Precies weggedrag (vooral 4wd)
  • Beperkte moduleerbaarheid
  • Somber interieur

Seat zet een groot offensief in: in anderhalf jaar worden er niet minder dan vier nieuwe modellen gelanceerd. Deze Ateca is de eerste. Daarna volgt er een kleine SUV in het B-segment, voor het merk zijn bestseller, de Ibiza, onder handen neemt. Seat ziet het dus groots en maakt de middelen vrij om in zijn ambitieuze project te slagen!

Eerder compact

Met een dynamische stijl, maar ook de sérieux van de Volkswagen-groep, verrast de Ateca door zijn afmetingen. We dachten dat hij groot was, maar hij valt eerder compact uit: 4,363 meter lang, dat is kleiner dan een… Leon ST (break)! Maar het interieur is allesbehalve compact: de passagiers vooraan en achteraan beschikken over heel wat ruimte. Ook is er ruimte genoeg voor bagage: de koffer herbergt 485 liter (vierwielaandrijving) tot 510 liter (voorwielaandrijving) aan bruikbaar volume. Als je de achterbank neerklapt, slikt de koffer zelfs 1.600 liter!

Ook eerder ernstig

Seat bouwde lange tijd een reputatie op de emoties die het Spaanse merk opriep. Toch lijkt het interieur van alle emotie ontdaan. Het dashboard is goed afgewerkt en de bedieningsorganen stralen ernst uit, maar dat doet de sfeer aan boord jammer genoeg ook.

Hoewel het koffervolume overtuigt, doet de moduleerbaarheid dat minder. De achterbank is 1/3-2/3 neerklapbaar, en er is een skiluik, en dat is alles. Vergeet een vlakke laadvloer, een verschuifbare achterbank of een verstelbare rugleuning achteraan. Optioneel biedt Seat wel een dubbele kofferbodem en een achterbank die vanaf de koffer neerklapbaar is. Grote broer Tiguan doet merkelijk beter. Maar dat is ook logisch: de Tiguan kost immers meer!

Technisch

De Ateca staat op een bekend platform binnen de Volkswagen-groep: het moduleerbare MQB-platform. Onderhuids deelt hij dus heel wat met de Seat Leon, VW Golf, Skoda Octavia, Audi A3 en vooral… de VW Tiguan! Die staat op dezelfde basis, wat de Ateca nog aantrekkelijker maakt. Seat biedt namelijk heel wat mogelijkheden: twee- of vierwielaandrijving, manuele bak of DSG-automaat, TSI benzine- of TDI dieselmotor, met vermogens tussen 115 (1.0 TSI driecilinder) en 190 pk (2.0 TDI).

Goed uitgerust

Nog een meevaller: de uitrusting leent hij van zijn Duitse neef, waardoor hij dus aan de top van zijn categorie staat. Een automatisch openende kofferklep met een voetzwaai onder de achterbumper, rijhulp in files (een stap richting autonoom rijden), adaptieve snelheidsregelaar, gsm-lader via inductie, 360 graden-camera,…

Achter het stuur

In plaats van de 1.0 TSI en 1.6 TDI te proberen, die de Ateca van de Tiguan onderscheiden, stappen we in de 2.0 TDI 150 met voorwielaandrijving en manuele bak. De oude bekende TDI blaakt van gezondheid. Hij is niet gewijzigd maar lijkt hier iets luider te klinken dan in de Tiguan, zonder echt te storen. De versnellingsbak is vlekkeloos.

Met een standvastig en licht onderstuurd rijgedrag, wind- en rolgeluiden onder controle, en aandachtige schokdemping ontgoochelt de Ateca op de weg niet. Behalve misschien wanneer je van deze Spaanse auto een meer zuiders temperament verwacht. Maar dan ben je in de minderheid…

4WD

Met vierwielaandrijving biedt de Ateca 2.0 TDI 150 4WD een evenwichtiger weggedrag, minder onderstuurd en vooral een vlekkeloze aandrijving. Hij stuurt precies en zeker, en zijn chauffeur kan bochtige wegen tegen een aardig tempo afmalen!

De Ateca is iets minder geschikt voor terreinwerk dan de Tiguan en beschikt niet over een “off-roadpack”, maar biedt wel het minimum, met onder meer een modus voor rijden op moeilijk terrein, en een afdaalhulp (Hill Descent Control).

TSI

Onze markt kiest terug voor benzine. Volgens de importeur zou de 1.4 TSI 150 in ons land een populaire keuze worden. En dat is goed nieuws, want de motor is aangenaam in gebruik: gedempt, gewillig en soepel. Hij biedt eerbare prestaties zonder te veel te verbruiken. Een keuze die je zeker moet overwegen.

Prijs

Seat biedt de Ateca aan in drie uitrustingsniveaus: Reference, Style en de nieuwe topversie Xcellence. Een sportieve FR-versie wordt nog onderzocht. In België zijn het vooral de 1.6 TDI en 1.4 TSI die het goed zullen doen. De vierwielaandrijving is beperkt tot een nichemarkt: volgens de importeur zou slechts 5% van de klanten daar voor kiezen.

De Ateca krijgt een aantrekkelijke basisprijs: € 19.990. Maar voor dat geld heb je de 1.0 TSI met voorwielaandrijving en manuele bak. Reken op ongeveer € 28.000 voor een correct uitgeruste 1.6 TDI. De topversie, de 2.0 TDI 190 DSG 4WD met Xcellence-afwerking, kost € 37.650. Veel geld, maar ook veel uitrusting!

Besluit

Natuurlijk is hij geslaagd. Meer zelfs: de Ateca is een waardig alternatief voor de Tiguan, met gelijkaardige prestaties voor een lagere prijs. Deze SUV zal dus een niet te onderschatten outsider worden op onze markt. Het enige nadeel is voor liefhebbers van auto’s met karakter: de Duitse groep heeft het zuiderse karakter getemperd. Maar is dat vandaag nog belangrijk?

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km