Testen

Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive: de Spanjaarden hebben het door

We hebben er lang op moeten wachten. Seat schuimt al een kleine tien jaar regelmatig salons af met concepts van kleine SUV’s. Maar nu staat het langverwachte model eindelijk in de showrooms. Is de Ateca het wachten waard?
  • Piette François
  • 29 december 2016
  • Seat
2,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beschikbare uitrusting
  • Competitieve prijs
  • Plaats aan boord
  • Weggedrag (4drive)
  • Afwerkingsdetails
  • Beperkt dieselaanbod
  • Beperkte moduleerbaarheid
  • Levertermijnen

De krachtig en dynamisch getekende Ateca mag er wezen. Zijn geslaagde stijl doet hem veel groter lijken dan hij is: met een lengte van 4,36 meter is de Ateca namelijk kleiner dan een… Leon ST. Hij is ook 13 centimeter minder lang dan een zekere VW Tiguan.

Klein aan de buitenkant, groot aan de binnenkant

Goed nieuws: zijn interieur lijdt niet onder de compacte afmetingen. De Spaanse SUV biedt heel wat interieurruimte en biedt zonder problemen plaats aan twee volwassenen achteraan. Een kleinere derde kan zich zelfs tussen die twee achterpassagiers wringen. Maar reken niet teveel op de moduleerbaarheid van een Tiguan: de achterbank is niet verschuifbaar of volledig neerklapbaar.

Beperkte moduleerbaarheid

Het koffervolume van deze vierwielaangedreven versie bedraagt 485 liter (510 liter voor de tweewielaangedreven versie) en is uitbreidbaar tot meer dan 1.600 liter. Daar valt weinig op aan te merken, al doet een Leon ST – die weliswaar langer is – qua dagelijks gebruik beter. De moduleerbaarheid is eerder ontgoochelend: de achterbank vormt geen vlakke laadvloer als ze is neergeklapt.

Over kwaliteit…

De Ateca staat voor een interessantere prijs in de catalogus dan de Tiguan, maar hij is ook iets meer “basic” afgewerkt. Het dashboard valt in de smaak, maar de portieren bevatten goedkopere plastics. Niets onoverkomelijks, maar het is wel jammer dat de sfeer aan boord aan de sombere kant is. Zonde voor een Latijns merk.

Alles aanwezig

Ben je meer geïnteresseerd in de inhoud dan de vorm, dan ben je bij de Ateca aan het juiste adres. Het grootste deel van de uitrusting leent hij van VW, inclusief de adaptieve snelheidsregelaar, het volledige multimediasysteem, de inductielading voor je gsm, de 360-gradencamera, de elektrische sleephaak, de elektrische kofferklep (met automatische opening door een voetbeweging onder de bumper) en zelfs fileassistentie. De concurrentie doet niet snel beter…

Eenvoudig dieselgamma

Het dieselaanbod van de Ateca is momenteel bijzonder eenvoudig: een 1.6 TDI van 115 pk met voorwielaandrijving of een 2.0 TDI van 150 pk met vierwielaandrijving. De twee motoren worden alleen aangeboden met een manuele zesversnellingsbak. Wil je je linkervoet rust gunnen, moet je hogerop in het gamma kijken, naar de 2.0 TDI van 190 pk, vierwielaandrijving en de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling.

Onderweg

Met 150 pk en 340 Nm ontbreekt het de 2.0 TDI niet aan pit. Seat geeft een tijd van 9 seconden op voor 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 196 km/u. Wij vonden hem braver en minder explosief dan in andere modellen. Hij is daarom niet minder aangenaam, want hij blijft bijzonder soepel en stil. De manuele versnellingsbak schakelt aangenaam en precies.

De Seat Ateca is een echt VW-product, en beschikt dus over een veilig, efficiënt en gezond weggedrag. Hij komt zelfs levendig uit de hoek als je hem bruuskeert, maar dat is uiteraard zijn ware aard niet. De vierwielaandrijving geeft hem een vlekkeloze trekkracht, begeleid door een precies maar iets te licht stuur.

Als een grote

Qua comfort moet de Ateca niet onderdoen voor zijn prestigieuzere neven in de VW-groep. De ophanging is voor sommigen misschien wat te stevig, maar ze filtert relatief volledig. Ook goede punten voor de zetels, die goed ontworpen zijn en de rug prima ondersteunen.

Prijs

Seat geeft een interessante startprijs op van € 19.990. Maar voor dat budget heb je de 1.0 TSI driecilinder benzinemotor met voorwielaandrijving. Diesels beginnen vanaf € 22.660. De 1.6 TDI komt alleen in twee lagere uitrustingsniveaus (Reference en Style), de 2.0 TDI in twee hogere (Style en Xcellence) en met vierwielaandrijving. De prijs? € 30.890, heel wat meer dan de aantrekkelijke startprijs van daarnet. Ons advies? Ga voor de uitvoering Style en kies de opties die je aanspreken. Behalve uiteraard als je volledig voor een aankleding van een Midden-Oosters paleis wil gaan…

Aan de pomp is de 2.0 TDI zijn zuinige zelf, met een gemiddelde van minder dan 7 l/100 km. Voor een SUV van die afmetingen is dat een mooi resultaat. Ons testparcours bestond weliswaar vooral uit snellere wegen.

Besluit

Het was lang wachten, maar dat wordt gecompenseerd door een perfect geslaagd product. De Ateca verrast nergens, maar zijn homogeniteit zal de grote massa zeker kunnen overtuigen. Vergeleken met een Tiguan die het hogerop ging zoeken, is de Ateca rationeel, zonder de laatste nieuwe technologie uit het oog te verliezen. Het bewijs van zijn succes? De gigantisch lange levertermijnen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km