Testen

Skoda Kodiaq 1.4 TSi en 2.0 TDI 150: Volksrevolutie!

In welk prijsgamma je ook actief bent, vandaag is het als autobouwer ondenkbaar om niet aanwezig te zijn in het erg populaire SUV-segment. Na een eerste, erg succesvolle ervaring met de Yeti komt Skoda nu nog eens met een model dat veel hoger mikt: de Kodiaq.

  • Piette François
  • 12 april 2017
  • Skoda
2,2
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Algemeen comfort
  • Binnenruimte op de twee eerste rijen
  • Immense koffer
  • Moderne technologie
  • Praktische eigenschappen
  • (Nog) geen hybride versie
  • Belangrijke massa
  • Erg krappe derde zitrij
  • Gewicht
  • Kleine afwerkingsdetails
  • Weinig dynamisch weggedrag

De Kodiaq is dus niet de vervanger van de Yeti, maar plaatst zich hoger in het gamma. Flink hoger zelfs, want hij is bijna 4,7 meter lang, tegenover de 4,22 meter van de Yeti. De Kodiaq mag trouwens worden gezien als de grote broer van de recente Seat Ateca en VW Tiguan, want hij staat op een verlengde wielbasis. Daardoor kan hij zelfs een derde zitrij aanbieden aan twee extra passagiers.

Bijna premium?

Skoda heeft niet bepaald voor een exotische of ongewone stijl gekozen zoals het met de Yeti heeft gedaan. In plaats daarvan gaf het er de voorkeur aan om zijn model een zekere statutaire uitstraling te geven, met sobere, rechte lijnen die hem bijna voor een braaf premiummodel zouden kunnen doen doorgaan!

Premium sfeer? Niet helemaal…

Ook in het interieur stelt de Kodiaq niet teleur: het design is degelijk, het multimediasysteem is van de jongste generatie en biedt een erg knappe interface en de materiaalkeuze is verzorgd… Of toch op het bovenste deel van het dashboard! Op de min of meer verborgen delen stootten we op nog heel wat harde plastics.

Enorme binnenruimte

Bij Skoda zijn ze nooit gierig geweest met binnenruimte. En deze Kodiaq bouwt verder op de gewoontes van de Octavia en de Superb, met een plaatsaanbod waar zelfs Amerikaanse basketbalspelers op groeihormonen tevreden mee zouden zijn, zowel voorin als op de tweede rij. Temeer omdat de achterbank verschuifbaar is en zijn rugleuning kan worden versteld voor meer comfort! De derde zitrij is daarentegen veel krapper en er geraken is op zijn zachtst gezegd ingewikkeld. Die is dus enkel geschikt voor jonge kinderen die niet opzien tegen een beetje gymnastiek!

Praktisch!

Skoda maakt zijn klanten graag het leven gemakkelijk. Dat doet het traditiegetrouw in de eerste plaats met een erg ruime koffer: van 270 tot 720 liter naargelang de derde zitrij al dan niet is neergeklapt, of zelfs 2.060 liter als ook de tweede rij wordt neergegooid! De vele bergvakken aan boord vullen dit laadruim nog mooi aan.

En dan zijn er nog al die kleine details die het dagelijkse leven zoveel aangenamer maken, zoals de rubberen strip die voor de deurranden klapt wanneer je ze opent, de zaklamp in de koffer, de vele sjormogelijkheden in die laatste, de ijskrabber in de tankklep,… Het kan allemaal bijkomstig lijken, maar we beloven u dat deze details erg praktisch blijken in het dagelijkse leven!

Motoren!

We hebben voor de gelegenheid niet één maar zelfs twee motoren getest voor u. We zijn begonnen met de 1.4 TSI met 150 pk in zijn voorwielaangedreven variant en in combinatie met de automatische DSG-bak met 6 versnellingen. Deze kleine benzinemotor is zeker niet oninteressant: hij is stil en alert en verzekert eerbare prestaties voor deze nochtans niet lichte auto. Hoop echter niet op verpletterende hernemingen bij lage toerentallen: zijn comfortzone zit tussen 2.500 en 4.000 o/m. De DSG-bak probeert dan ook constant om hem daar te houden, soms zelfs een beetje brutaal.

Op diesel konden we de hand leggen op de 2.0 TDI met 150 pk, vierwielaandrijving en de DSG-versnellingsbak die hier 7 verhoudingen telt. Het prestatieverschil is eerlijk gezegd niet echt voelbaar, maar de diesel biedt wel meer reserves bij lage toerentallen, wat het rijden iets aangenamer maakt. De veel minder prettige klank is gelukkig goed gedempt.

Meer comfortabel dan dynamisch

Verwacht echter niet de levendigheid van zijn kleine neefjes Ateca en Tiguan: de Kodiaq is geen pluimgewicht en dat voel je al snel. Zijn rijgedrag blijft onder alle omstandigheden gezond en veilig, maar hij mist levendigheid en dynamiek. Neen, hij is niet voor autosport gemaakt, maar daar had u ongetwijfeld ook niet op gerekend. De relatieve brutaliteit van de DSG-bak kan soms wat trekkrachtverlies veroorzaken wanneer je met een 4x2-versies vertrekt. De vierwielaandrijving garandeert uiteraard optimale trekkracht onder alle omstandigheden.

Bij een meer soepele rijstijl biedt de Kodiaq een eerbaar comfort. Als we dat allemaal in rekening nemen, is het dus geldverspilling om te kiezen voor de adaptieve schokdemping aangezien de auto toch is gemaakt voor een verantwoord rijgedrag en de basisafstelling daarvoor voldoet. De geluiddemping ten slotte verdient enkel lof!

Uitrusting

Skoda is niet langer het zwarte schaap van de VW-familie en heeft dus recht op dezelfde behandeling als de grote namen van de groep. Lees daarin dat hij zich uitrust met de meest recente zaken op het vlak van multimedia: draadloos laden voor smartphone, compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto, navigatie via Google Earth, WiFi-hotspot,…

Hetzelfde geldt voor de rijhulpsystemen: adaptieve snelheidsregelaar, spoorassistent, dodehoekwaarschuwing, herkenning van snelheidsborden, filehulp en zelfs een aanhangwagenassistent! Een ware volksrevolutie!

Budget

Met een kwaliteitsniveau, prestaties en uitrusting die op Volkswagen-peil komen is het niet meer dan logisch dat ook de prijzen die richting uitgaan. Zo heeft de Kodiaq 1.4 TSI 125 een basisprijs van 26.490 euro, of 500 euro minder dan de VW Tiguan en… 6.400 euro meer dan de Seat Ateca. Natuurlijk heeft hij zijn veel grotere formaat mee, maar nooit eerder was een Skoda zo duur.

Laat ons eerlijk zijn: gezien het gebodene blijven de prijzen eerlijk. Reken op zo’n 35.000 euro voor een 1.4 TSI 150 4x2 met een correcte uitrusting en 50.000 euro voor een 2.0 TDI 4x4 die is aangekleed zoals een Oosters paleis.

Qua verbruik heeft de TSI te lijden onder het hoge gewicht waardoor hij maar moeilijk onder de grens van de 8 l/100 km geraakt. De 2.0 TDI 150 4x4 is logischerwijze zuiniger, met een gemiddelde van 6,7 l/100 km. In beide gevallen testten we de auto’s vooral op open wegen en snelwegen bij een vlotte maar soepele rijstijl.

Conclusie

Skoda heeft zijn doel niet gemist: met de Kodiaq biedt het een erg ruime en competente SUV die van de jongste technologie profiteert. Zijn kwaliteiten worden natuurlijk weerspiegeld in de factuur, maar die blijft ondanks alles gerechtvaardigd. Dan blijft alleen nog de vraag of hij echt 6.400 euro meer waard is dan zijn kleine broer Seat Ateca, maar die kan alleen u zelf beantwoorden…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km