Testen

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

De Skoda Octavia was het moe om steeds de huisvrouw te zijn die enkel om haar praktische kwaliteiten werd geapprecieerd. Daarom heeft ze een avondkleedje aangedaan, haar ogen gemaquilleerd en haar mooiste (technologische) juwelen aangetrokken om harten te veroveren. Geslaagd?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 mei 2020
  • Skoda
  • 2.036 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam voorkomen
  • Aanzienlijk verbeterd tegenover vroeger
  • Compromis doeltreffendheid/comfort
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Aanzienlijke meerprijs
  • Beperkt motoraanbod (momenteel)
  • Soms bemoeizuchtige rijhulp

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

De Skoda Octavia Combi moet als Europa’s bestverkochte break zijn praktische kwaliteiten of zijn verhouding prijs-kwaliteit niet meer bewijzen. Maar voor zijn vierde generatie wil de Tsjech ook verleidelijker zijn, met een veel dynamischer algemeen design. Ook details, zoals standaard ledlampen die hem een intense blik geven en die als optie een matrix-bochtverlichting bieden, moeten hem helpen.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Elegant én praktisch

Het nieuwe kleedje doet gelukkig niets af aan de praktische kwaliteiten van de Octavia. Hij blijft nagenoeg even groot als zijn voorganger (+22 millimeter) en biedt nog steeds een heel ruim interieur en een recordkofferinhoud voor zijn segment. Die laatste is trouwens met 30 liter gegroeid tot 640 liter, hoewel zijn kont visueel steiler afloopt en sportiever oogt.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Om dat te bereiken plaatst deze nieuwe generatie van de Octavia Combi zijn achterste bagagescherm echter wel vrij hoog. We waren een beetje verrast toen we voor het eerst in de binnenspiegel keken, want het zicht naar achteren heeft er wat onder te lijden (al blijft het aanvaardbaar). Deze keuze maakt echter wel een mooie laadhoogte vrij onder het bagagescherm.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Simply Clever

Uiteraard bulkt ook deze nieuwe Octavia Combi van de vele kleine praktische details die het dagelijkse leven aangenamer maken. Skoda kondigt er in totaal 15 aan, zoals smartphonetasjes op de rugleuning van de voorstoelen, een grote bergtas onder het bagagescherm of een sneeuwborstel die in de voordeur weggeborgen zit.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Digitale revolutie

De Octavia treedt in de digitale voetsporen van zijn neef bij Volkswagen. Net zoals de Golf VIII heeft de Octavia IV zo een volledig digitaal instrumentenbord. Deze Virtual Cockpit van 10,25 duim biedt een verzorgde beeldscherpte.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Bij het gebruik moet je wel even wennen aan de nieuwe ergonomie van deze bestuurderspost. Er zijn weliswaar nog een paar klassieke knoppen, maar het aanraakscherm domineert. Via het scherm van het infotainment (4 versies, van 8,25 tot 10 duim) of allerlei kleinere aanraakvlakken moet je de meeste functies bedienen. Zo zit onder het scherm een schuifvlak waarmee je bijvoorbeeld het volume kan regelen. Ook stembediening is aanwezig: heb je het koud of wil je van radiozender veranderen? Vraag het aan Laura, die je met plezier helpt.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Premium uitrusting

Wanneer je in de nieuwe generatie van de Octavia instapt, springt eerst het stuurwiel met twee spaken in het oog . Heel chic, je zou bijna denken dat je in een S-Klasse stapt.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Nu alle gekheid op een stokje: de afwerking van deze nieuwe generatie is verzorgd, de materialen zijn doorgaans mooi en bepaalde uitrustingselementen verdienen een premium-etiket. Enkele van de grotere premières in de Octavia zijn het head-up display, de ergonomische stoelen met ventilatie en massage, een airco in drie zones of akoestische zijruiten. Wanneer de ‘huisvrouw’ wil verleiden, kiest ze duidelijk vooral voor veel accessoires.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Geduld…

Voor zijn marktintroductie is de Octavia Combi er met slechts twee motoren: een 1.5 TSI van 150 pk en een 2.0 TDI van 115 of 150 pk. Maar net zoals in de Golf VIII mogen we de komende weken nog flink wat extra motorversies verwachten om het aanbod rijker te maken, van een 1.0 TSI-driecilinder over een TGI op aardgas tot een sportieve plug-inhybride RS iV. Voor deze eerste kennismaking kregen wij een 1.5 TSI met 150 pk en manuele zesversnellingsbak mee. Die motor is rond en discreet of pittig tot sportief, afhankelijk van het ritme dat je hem met je rechtervoet oplegt.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Efficiënt en comfortabel

Onderweg biedt de standaard schokdemping (als optie is een adaptief systeem beschikbaar) een mooi compromis tussen comfort en werkingsdynamiek. Het wegcontact is vrij stug, maar niet overdreven. Bij een meer dynamische rijstijl toont de Octavia Combi zich mooi evenwichtig. We kiezen dan algauw de rijmodus Sport (als de optie “Driving Mode Select” aanwezig is) voor een iets zwaarder aanvoelend stuur.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

De Octavia is een fervent aanhanger van actieve veiligheid en connectiviteit en bestookt je vanuit zijn digitale cockpit vaak met commentaar (dat gelukkig kan worden uitgeschakeld): “Houd het stuur vast”, “Rijd op het midden van de rijstrook”, “Geef minder gas”, “Ontkoppel en rem pas bij minder dan 1.300 o/m” enzovoort. In haar avondkleedje wordt Octavia een beetje praatziek…

De rekening?

Als logisch gevolg van deze meer premium aanpak stijgt de prijs van de Octavia Combi. Toch blijft de verhouding kwaliteit-ruimte-prijs interessant. Maar weet dat de startprijs van de Octavia Combi vandaag boven de 30.000 euro ligt. De vele kleine opties (die elk apart betaalbaar zijn, maar vele kleintjes maken één grote) doen de rekening bovendien snel oplopen. De Octavia Combi 1.5 TSI Style die wij ter beschikking kregen en die goed maar niet overdadig uitgerust was had een prijskaartje van liefst 39.770 euro.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Ons verdict

De Octavia Combi is nog steeds even praktisch maar wordt veel aantrekkelijker en blijft een interessante prijs-kwaliteit ratio neerzetten. Al zal je echter wel iets dieper in de buidel moeten tasten…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

Het model komt al in 2023 op de markt.

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

Officieel houdt Mercedes de lippen stijf op mekaar, maar volgens Hagerty werd deze 300 SLR ‘Uhlenhaut’ per opbod verkocht.

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Vind je de luxueuze SUV van Bentley wat te klein? Weet dan dat je hem voortaan ook kan bestellen in EWB-versie, met verlengde wielbasis...

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

Een door Bertone getekende coupé die ruim genoeg is voor 4 mensen en hun bagage, en dat voor minder dan 3.000 euro? Ja dat kan, en ook als cabrio is deze Opel Astra G betaalbaar: voor minder dan 5.000 euro heb je al een mooi exemplaar.

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km
€ 11.200
2014
101.631 km