Testen

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

De Skoda Octavia was het moe om steeds de huisvrouw te zijn die enkel om haar praktische kwaliteiten werd geapprecieerd. Daarom heeft ze een avondkleedje aangedaan, haar ogen gemaquilleerd en haar mooiste (technologische) juwelen aangetrokken om harten te veroveren. Geslaagd?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 mei 2020
  • Skoda
  • 4.012 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam voorkomen
  • Aanzienlijk verbeterd tegenover vroeger
  • Compromis doeltreffendheid/comfort
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Aanzienlijke meerprijs
  • Beperkt motoraanbod (momenteel)
  • Soms bemoeizuchtige rijhulp

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

De Skoda Octavia Combi moet als Europa’s bestverkochte break zijn praktische kwaliteiten of zijn verhouding prijs-kwaliteit niet meer bewijzen. Maar voor zijn vierde generatie wil de Tsjech ook verleidelijker zijn, met een veel dynamischer algemeen design. Ook details, zoals standaard ledlampen die hem een intense blik geven en die als optie een matrix-bochtverlichting bieden, moeten hem helpen.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Elegant én praktisch

Het nieuwe kleedje doet gelukkig niets af aan de praktische kwaliteiten van de Octavia. Hij blijft nagenoeg even groot als zijn voorganger (+22 millimeter) en biedt nog steeds een heel ruim interieur en een recordkofferinhoud voor zijn segment. Die laatste is trouwens met 30 liter gegroeid tot 640 liter, hoewel zijn kont visueel steiler afloopt en sportiever oogt.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Om dat te bereiken plaatst deze nieuwe generatie van de Octavia Combi zijn achterste bagagescherm echter wel vrij hoog. We waren een beetje verrast toen we voor het eerst in de binnenspiegel keken, want het zicht naar achteren heeft er wat onder te lijden (al blijft het aanvaardbaar). Deze keuze maakt echter wel een mooie laadhoogte vrij onder het bagagescherm.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Simply Clever

Uiteraard bulkt ook deze nieuwe Octavia Combi van de vele kleine praktische details die het dagelijkse leven aangenamer maken. Skoda kondigt er in totaal 15 aan, zoals smartphonetasjes op de rugleuning van de voorstoelen, een grote bergtas onder het bagagescherm of een sneeuwborstel die in de voordeur weggeborgen zit.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Digitale revolutie

De Octavia treedt in de digitale voetsporen van zijn neef bij Volkswagen. Net zoals de Golf VIII heeft de Octavia IV zo een volledig digitaal instrumentenbord. Deze Virtual Cockpit van 10,25 duim biedt een verzorgde beeldscherpte.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Bij het gebruik moet je wel even wennen aan de nieuwe ergonomie van deze bestuurderspost. Er zijn weliswaar nog een paar klassieke knoppen, maar het aanraakscherm domineert. Via het scherm van het infotainment (4 versies, van 8,25 tot 10 duim) of allerlei kleinere aanraakvlakken moet je de meeste functies bedienen. Zo zit onder het scherm een schuifvlak waarmee je bijvoorbeeld het volume kan regelen. Ook stembediening is aanwezig: heb je het koud of wil je van radiozender veranderen? Vraag het aan Laura, die je met plezier helpt.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Premium uitrusting

Wanneer je in de nieuwe generatie van de Octavia instapt, springt eerst het stuurwiel met twee spaken in het oog . Heel chic, je zou bijna denken dat je in een S-Klasse stapt.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Nu alle gekheid op een stokje: de afwerking van deze nieuwe generatie is verzorgd, de materialen zijn doorgaans mooi en bepaalde uitrustingselementen verdienen een premium-etiket. Enkele van de grotere premières in de Octavia zijn het head-up display, de ergonomische stoelen met ventilatie en massage, een airco in drie zones of akoestische zijruiten. Wanneer de ‘huisvrouw’ wil verleiden, kiest ze duidelijk vooral voor veel accessoires.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Geduld…

Voor zijn marktintroductie is de Octavia Combi er met slechts twee motoren: een 1.5 TSI van 150 pk en een 2.0 TDI van 115 of 150 pk. Maar net zoals in de Golf VIII mogen we de komende weken nog flink wat extra motorversies verwachten om het aanbod rijker te maken, van een 1.0 TSI-driecilinder over een TGI op aardgas tot een sportieve plug-inhybride RS iV. Voor deze eerste kennismaking kregen wij een 1.5 TSI met 150 pk en manuele zesversnellingsbak mee. Die motor is rond en discreet of pittig tot sportief, afhankelijk van het ritme dat je hem met je rechtervoet oplegt.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Efficiënt en comfortabel

Onderweg biedt de standaard schokdemping (als optie is een adaptief systeem beschikbaar) een mooi compromis tussen comfort en werkingsdynamiek. Het wegcontact is vrij stug, maar niet overdreven. Bij een meer dynamische rijstijl toont de Octavia Combi zich mooi evenwichtig. We kiezen dan algauw de rijmodus Sport (als de optie “Driving Mode Select” aanwezig is) voor een iets zwaarder aanvoelend stuur.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

De Octavia is een fervent aanhanger van actieve veiligheid en connectiviteit en bestookt je vanuit zijn digitale cockpit vaak met commentaar (dat gelukkig kan worden uitgeschakeld): “Houd het stuur vast”, “Rijd op het midden van de rijstrook”, “Geef minder gas”, “Ontkoppel en rem pas bij minder dan 1.300 o/m” enzovoort. In haar avondkleedje wordt Octavia een beetje praatziek…

De rekening?

Als logisch gevolg van deze meer premium aanpak stijgt de prijs van de Octavia Combi. Toch blijft de verhouding kwaliteit-ruimte-prijs interessant. Maar weet dat de startprijs van de Octavia Combi vandaag boven de 30.000 euro ligt. De vele kleine opties (die elk apart betaalbaar zijn, maar vele kleintjes maken één grote) doen de rekening bovendien snel oplopen. De Octavia Combi 1.5 TSI Style die wij ter beschikking kregen en die goed maar niet overdadig uitgerust was had een prijskaartje van liefst 39.770 euro.

Test Skoda Octavia Combi: avondkleedje

Ons verdict

De Octavia Combi is nog steeds even praktisch maar wordt veel aantrekkelijker en blijft een interessante prijs-kwaliteit ratio neerzetten. Al zal je echter wel iets dieper in de buidel moeten tasten…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km