Testen

Skoda Octavia RS245: de huisvader heeft een duister kantje…

Dit is de meest losbandige en krachtigste Octavia in de geschiedenis. Met 245 pk probeert dit model te bewijzen dat de Tsjechische gezinswagen niet alleen een rationeel transportmiddel is, maar desgewenst ook scherp en sportief kan zijn.

  • Piette François
  • 15 november 2017
  • Skoda
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort behouden
  • Erg polyvalent
  • Interieur- en laadruimte
  • Performante motor
  • Dsg-bak twijfelt soms
  • Meerprijs voor deze versie
  • Te soepele demping
  • Tractie kan beter

Een klein detail maakt het verschil: door de koplampen op te splitsen verandert Skoda de persoonlijkheid van deze Octavia. Die oogt er agressiever door, vooral in deze RS-versie, die het klassieke sportieve arsenaal toevoegt: herwerkte bumpers, zijschorten, een achtervleugel, grotere uitlaten, een diffusor en specifieke 19-duimsvelgen. Het geheel vertoont een mooie samenhang en ziet er zelfs discreet uit…

Onder de motorkap

Goed nieuws: de facelift is niet alleen cosmetisch: ook het vermogen van de RS gaat naar omhoog. Dat van de TDI blijft op 184 pk, maar de benzineversies produceren voortaan 230 en 245 pk, tegenover 220 en 230 pk voordien. 245 pk is trouwens de grootste cavalerie die ooit onder de motorkap van een Octavia zat. Om alles zo goed mogelijk aan de grond te krijgen, zit er een sperdifferentieel tussen de voorwielen.

In cijfers

De tweeliter viercilinder turbobenzine produceert dus 245 pk tussen 5.000 en 6.700 tpm en 370 Nm tussen 1.600 en 4.300 tpm. Daarmee zet de Octavia stevige prestaties neer: 0-100 km/u duurt een veelbelovende 6,7 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Skoda biedt twee versnellingsbakken aan: een manuele zesversnellingsbak of een DSG-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten. In beide gevallen gaat het vermogen alleen naar de voorwielen.

Braaf…

De start valt al meteen op. De concurrenten van deze Skoda willen zich van hun meest gespierde kant laten zien, met een luide start, een stug weggedrag op kasseien en een zwaar stuur, maar deze Octavia is makkelijk, zacht en even klinisch als eender welke TDI. Ontgoochelend? Nee, eerder geruststellend. Want op je dagelijkse ochtendverplaatsing naar het kinderdagverblijf/de school/het werk wil je niet altijd een uitlaat hebben die de buurt wakker schrikt.

De 19-duimsvelgen doen het ergste vermoeden voor je rug, maar in de praktijk is de demping zo vergevingsgezind dat alles perfect beschaafd verloopt. De viercilinder klinkt suggestief maar gedempt (behalve in de sportmodus, waar hij kunstmatig versterkt wordt door de speakers), terwijl de DSG-bak zichzelf blijft: iets te brutaal bij het vertrek, maar bliksemsnel in het wisselen tussen verzetten.

Differentieel?

Rij je actiever, dan toont de Octavia zijn potentieel. Hij rijdt stabiel en geruststellend, en remt stevig genoeg om je testosteron in de kiem te smoren. De motor is geweldig lineair en staat bij 2.500 tpm even paraat als bij 5.500 tpm. De versnellingsbak is niet altijd even intelligent en soms aarzelend wanneer je van verzet wisselt, maar voor een auto met gezinsroeping is dat niet onoverkomelijk. Wie het graag wat speelser heeft, mag weten dat de Octavia gewillig reageert als je het gas lost in de bochten, en dat de reacties altijd makkelijk op te vangen zijn.

De grootste verrassing komt van de vooras. Bij het aansnijden van de bocht gaat die gewillig richting apex en reageert de Skoda snedig genoeg om sportieve huisvaders te plezieren. Maar wanneer je terug op het gas gaat, reageert het sperdifferentieel discreet. Zelfs in de sportmodus, die het differentieel beïnvloedt, verliezen de voorwielen hun grip op het asfalt. Skoda kiest wellicht voor bravere instellingen dan Volkswagen, dat hetzelfde differentieel gebruikt voor zijn Golf GTI, en Seat, dat het op de Leon Cupra monteert. Dat merk je bijvoorbeeld ook aan de demping.

Prijzen

Deze Octavia RS245 kost € 34.250 als berline en € 35.075 als Combi. Die laatste gecombineerd met de DSG betaal je € 36.875. Geen echte bodemprijs, want een Ford Focus Clipper ST met 250 pk begin vanaf € 32.150. Gelukkig zijn de opties van de Tsjech redelijk geprijsd.

Op papier verbruikt onze 245 met DSG 6,4 l/100 km en stoot hij 146 g/km aan CO2 uit. Wij noteerden een gemiddelde van 8,5 l/100 km op bij een soepele maar vlotte rijstijl. Een correct resultaat gezien het vermogen en de prestaties. De brandstoftank van 50 liter levert een rijbereik van iets meer dan 500 kilometer op.

Besluit

De brave, rationele huisvader heeft inderdaad een donker kantje. Maar hij kan het goed verbergen en wordt nooit zo manisch als zijn concurrenten. Zelfs in deze 245 pk-versie houdt de Octavia RS het beschaafd. Skoda had meer karakter kunnen toevoegen, maar de Tsjechen kozen voor een compromis voor alledag. Dat is uiteindelijk een uitstekende keuze voor de “goede huisvaders”, die niet altijd het onderste uit de kan willen halen op elk traject.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km