Testen

Skoda Superb 2.0 TDI 150: de grote gezinsvriend

Lange tijd kon je onmogelijk om de Skoda Superb Combi heen als je een grote gezinsbreak zocht met een onklopbare prijs/kwaliteitverhouding. Wij leenden de sleutels van de populairste dieselmotor om te zien of dat vandaag nog steeds geldt voor de huidige generatie.
  • Bervoets Wim
  • 20 april 2017
  • Skoda
2,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen

      Een klein weetje: de Superb is intussen aan generatie drie toe. De eerste generatie – toen nog letterlijk een langere kopie van de VW Passat – deed het evenwel zonder breakversie, omdat moederbedrijf Volkswagen vreesde dat die teveel klanten zou afsnoepen van de Passat. Vanaf generatie twee verscheen de Superb wel als break, en dat werd meteen ook de meest populaire koetswerkvariant. Niet moeilijk, als je weet dat die 630 tot 1.865 liter aan bagage kon slikken.

      Hoeveel bagage past er in deze versie?

      Veel. Hoofdletter V, hoofdletter E, hoofdletter E, hoofdletter L. Wij trokken er met vier passagiers en bijbehorende bagage een weekje mee richting Oostenrijkse Alpen, een heen-en-weertje van bijna 2.000 kilometer. De koffer zat afgeladen vol, maar op de achterbank klaagden onze passagiers geen seconde over een gebrek aan ruimte. Concrete cijfers? 660 liter met de achterbank rechtop, 1.950 liter als je de achterbank neerklapt. Zelfs dat andere klassieke ruimtewonder, de Mercedes E-Klasse break, moet voor die cijfers deemoedig het hoofd buigen.

      Hoe is de sfeer aan boord?

      Zoals je van een modern Skoda-product mag verwachten: comfortabel, goed geassembleerd, en… helaas ook een beetje streng. De Duitse invloed, ongetwijfeld. De bedieningsorganen, knoppen en materialen ogen kwalitatief en voelen ook zo aan. Waarin hij dan van de Passat verschilt? De VW heeft hier en daar een iets chiquer ogend inzetstuk of een bekleding met meer uitstraling, en werkt enkele details mooier weg, zoals de startknop voor de motor. Maar dat zie je deze Superb graag door de vingers.

      Wat biedt deze Superb Combi praktisch verder nog?

      Heel wat: Skoda noemt de verzameling kleinere en grotere gadgets die het leven aan boord aangenamer moeten maken niet voor niets “Simply Clever”: een paraplu in elke deuropening vooraan, opbergnetten en opbergvakken voor grotere flessen, een variabele laadvloer voor de koffer, een houder voor een tablet achteraan, een verplaatsbaar vuilbakje voor in de opbergvakken, enzovoort. De kofferklep kan trouwens automatisch openen en sluiten via de afstandsbediening of met een voetzwaai onder de achterbumper.

      Wat zit er onder de motorkap?

      De 2.0 TDI viercilinder dieselmotor, gekoppeld aan de DSG6-zestrapsautomaat met dubbele koppeling. De zelfontbrander produceert 150 pk (tussen 3.500 en 4.000 tpm) en 340 Nm (tussen 1.750 en 3.000 tpm). In combinatie met de DSG6 levert dat een sprint van 0-100 km/u op in 9 seconden rond en een topsnelheid van 216 km/u. Belangrijker: Skoda geeft een gemiddeld verbruik op van 4,5 liter en een CO2-uitstoot van 118 g/km. Wij klokten na onze testweek af op een gemiddelde van 6 liter. Een sterke prestatie, met vier passagiers, bagage en enkele stukken onbegrensde Duitse snelweg.

      Hoe doet de motor het in de praktijk?

      De 2.0 TDI is goed gedempt, en vormt samen met de DSG6 een uitstekende combinatie. Uitstekend, maar niet helemaal perfect: bij een sportievere rijstijl betrap je de DSG-automaat wel eens op een lichte aarzeling, die je weliswaar eventueel kunt omzeilen met de schakelpeddels. Maar rij je als een goede huisvader, dan valt er op het samenspel tussen motor en versnellingsbak nauwelijks wat aan te merken. Hij reageert soepel, en zodra het maximumkoppel wordt vrijgegeven ook krachtig genoeg.

      Hoe zit het met het rijcomfort?

      Dat is eveneens meer dan op peil. De Skoda Superb kan optioneel worden uitgerust met een elektronisch gestuurde ophanging, maar onze testwagen was daar niet van voorzien. Toch viel de Superb zelfs zwaar beladen op geen foutje te betrappen, met een standaardophanging die duidelijk de voorkeur geeft aan comfort.

      En de veiligheid?

      Ook volledig up-to-date, of wat had je gedacht? Een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, fileassistentie, dodehoekwaarschuwing, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, vermoeidheidsherkenning, verkeersbordherkenning, enzovoort. Alles om de reis met je gezin veilig te laten verlopen.

      Hoeveel kost hij?

      € 33.465. Daarvoor heb je een Superb Combi 2.0 TDI met 150 pk en manuele zesversnellingsbak. Voor de versie met DSG6 betaal je € 35.100. Het standaard uitrustingsniveau is Ambition, en omvat onder meer automatische klimaatregeling met twee zones, een snelheidsregelaar, regen- en lichtsensor en parkeersensoren achteraan. De goedkoopste Superb Combi met dieselmotor is echter de 1.6 TDI in het uitrustingsniveau Active, die voor € 28.665 de showroom verlaat.

      Ons testexemplaar kwam in het uitrustingsniveau Style, dat er onder meer xenonlichten, een elektrisch verstelbare chauffeurszetel en zetelverwarming bovenop doet. Een 2.0 TDI met 150 pk met DSG6 kost zo standaard € 36.645. En daarmee komt hij op hetzelfde niveau als de VW Passat Variant, die in het gelijkaardige uitrustingsniveau Comfortline met gelijkaardige 2.0 TDI van 150 pk en DSG-automaat € 36.080 op de factuur zet…

      Besluit?

      Het hogere kwaliteitsniveau van de Skoda Superb Combi bracht ook een duurder prijskaartje met zich mee. Toch is het bijzonder moeilijk om gezinsbreaks te vinden die zulke zee aan ruimte bieden voor deze prijs. Dat maakt meteen ook de keuze tussen de Skoda en de VW makkelijk: de Passat Variant straalt wat meer prestige uit, maar op vlak van ruimte gaat er niets boven deze Superb Combi. En dat maakt van deze Tsjech de perfecte wagen voor gezinsvakanties.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
      Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
      Foto's ©: Wim Bervoets.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km