Testen

Skoda Yeti: gespleten persoonlijkheid

Door zijn originele uiterlijk en gebruiksgemak kon de Skoda Yeti de afgelopen jaren op veel sympathie en succes rekenen. De compacte SUV krijgt een facelift en verschijnt voor het eerst in een stads- en een terreinvariant.

  • Van den Bogaert Robin
  • 20 november 2013
  • Skoda
Voor- en nadelen
  • Leuk weggedrag
  • Passagiers- en kofferruimte
  • Praktische eigenschappen

    De vernieuwingsoperatie is meteen zichtbaar aan de voorkant. De Yeti wisselde zijn leuke snoet met ronde koplampen voor lager ingebouwde rechthoekige exemplaren. Jammer, want de voorzijde verliest hierdoor duidelijk aan karakter en oogt anoniemer. De Yeti weet zich minder dan vroeger te onderscheiden, maar sluit nu wel beter aan bij de recente Octavia en Rapid.

    Het merklogo verhuisde van de grille naar de motorkap en de mistlampen (voortaan rechthoekig) werden lager ingebouwd in de nieuwe voorbumper. Achteraan kreeg de kofferklep de typische driehoekige vormen aan de zijkant en komt de C-vorm van de lichtblokken (eventueel met leds) nog meer tot uiting.

    Twee gezichten

    Belangrijk is dat de Yeti vanaf nu in twee varianten door het leven gaat: de Yeti en de Yeti Outdoor. Het verschil is louter cosmetisch. Zo heeft de Outdoor dikke verticale ‘ribben’ onder de nummerplaat in plaats van een honingraatrooster en zijn delen van de bumpers en zijkanten niet meegespoten met het koetswerk maar uitgevoerd in zwart plastic. Wil je die stoere Outdoor-look, dan betaal je 320 euro meer. Voor extra bescherming van het carter is er ook nog het rough road package (170,01 euro).

    Spelen in de modder

    Of de Yeti even getalenteerd door het veld crost als Sven Nys, mochten we bij deze eerste test uitproberen op een 4x4-parcours. De Yeti is nog altijd uitgerust met een Haldex-koppeling die het koppel automatisch verdeelt, maar die werd iets lichter en sneller in zijn vijfde generatie. Met de offroadknop op de middenconsole schakel je een hele reeks hulpmiddelen in waardoor de Yeti in het terrein aardig zijn plan trekt.

    Hij rijdt door water dat tot 30 cm diep mag zijn en zodra je een helling afrijdt steiler dan 10 graden hoef je zelf niet meer te remmen want de afdalingshulp vertraagt de auto vanzelf. De ASR laat in de offroadstand ook meer wielspin toe, al leek het ons soms iets te snel in te grijpen. Het ABS laat de wielen ook meer blokkeren dan normaal, zodat ze automatisch afgeremd worden door zand of gravel dat zich ophoopt. Het werkt allemaal prima, maar gezien de bodemvrijheid mag je geen mirakels verwachten.

    En op de weg

    De Yeti is dan ook in de eerste plaats bestemd voor de weg, waar hij overtuigt met zijn uitstekende rijeigenschappen. De ophanging mag dan vrij hard zijn en oneffenheden niet perfect wegfilteren, ze weet het koetswerk wel goed onder controle te houden. We reden eerst met de 2.0 TDI 4x4 met 140 pk, een gewillige krachtbron die soms wel wat moeite heeft met een iets te hoog gekozen versnelling van de DSG. Vervolgens was de 1.2 TSI met 105 pk aan de beurt. Dit basismodel mist wat koppel onderin en accelereert iets luidruchtiger dan verhoopt.

    Het gamma biedt nog heel wat andere mogelijkheden: voor- of vierwielaandrijving, een manuele zesbak of DSG 6 en 7, een zuinige Greenline-versie (119 g CO2/km), enzovoort. Die zijn echter niet altijd met elkaar te combineren. Zo moet je voor een benzine met 4x4 sowieso de 1.8 kiezen of is de 1.2 TSI niet beschikbaar met het GreenTec-pakket (start-stopfunctie, remenergierecuperatie, …). Deze kleine benzine neemt nochtans een groot deel van de verkoop voor zijn rekening, ook in België.

    Conclusie

    De SUV genoemd naar een boze sneeuwman overtuigt nog altijd met zijn rijeigenschappen, goede afwerking en functionaliteit. Nieuwe opties zoals de achteruitrijcamera, de sleutelloze toegang of het verbeterde parkeersysteem maken hem weer wat moderner, al vind je hier nog niet de laatste hightech zoals internetdiensten of apps. Zaken zoals de omkeerbare koffervloer en neerklapbare zetels maken de Yeti handig in gebruik. Ook de prijs is zeker aanvaardbaar: vanaf 18.200 euro voor de 1.2 TSI en 21.699,99 euro voor de 1.6 TDI (allebei met 105 pk). 

    Meer lezen over:

    Over de auteur: Van den Bogaert Robin
    Foto's ©: Manufacturer.

    Aanbevolen tests voor jou

    Meer tests
    3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

    3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

    3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

    3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

    Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

    Meer nieuwe auto's

    Benzine, Manueel

    € 21.500

    Benzine, Manueel

    € 23.748

    Diesel, Manueel

    € 32.584

    Benzine, Automaat

    € 27.547

    Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

    Meer tweedehands auto's
    € 52.900
    2021
    1.500 km
    € 52.990
    2019
    105.433 km

    Benzine, Automaat

    € 23.500
    2020
    30.212 km

    Benzine, Automaat

    € 28.995
    2011
    65.000 km