Testen

SsangYong SRX Cup: fun, Korean style

Op 5 maart wordt in het Limburgse Maasmechelen het startschot gegeven van de SRX Cup, de merkencup in het Belgisch Kampioenschap Rallycross dat volledig met SsangYongs gereden wordt. Wij namen in afwachting van de eerste wedstrijd al even plaats achter het stuur.
  • Bervoets Wim
  • 20 februari 2017
  • None
Voor- en nadelen

      Wil je de geprepareerde SsangYong Actyon Sports proberen op het rallycrosscircuit van Mettet?”, vraagt collega Piette. Even denken. De collega in kwestie waagde zich vroeger wel eens aan de occasionele rally en kan zijn rijtechnieken bijschaven op de glooiende plattelandswegen bezuiden de taalgrens. Ondergetekende? Die heeft zich in zijn korte carrière nog maar enkele keren op circuit gewaagd, en schaaft vooral zijn… filetechniek bij op de Antwerpse ring. 

      Pk-zwanger?

      Rallycross, dat is toch met pk-zwangere monsters door de modder scheuren? Die specialiteit van Scandinavische adrenalinejunks, aangevuld door bandenrokende figuren als Ken Block? Absoluut, maar de SRX Cup wil vooral toegankelijk blijven, en iedereen de kans geven om zich uit te leven op het circuit. Daarom bulkt de Actyon Sports niet van het spoilergeweld en beantwoordt hij tegelijk aan de FIA-vereisten. Zo zie je onder meer een rolkooi, kuipzetels en racestuur in het interieur, en polyester koetswerkonderdelen en ruiten uit polycarbonaat aan de buitenkant. In totaal werd er 250 kilogram bespaard tegenover het standaardmodel.

      Mechanisch maakte SsangYong dan weer gebruik van de 2.2 TDCI-viercilinder diesel, weliswaar met een lichte vermogensupgrade: 225 pk, dus 40 pk meer dan de gewone Actyon Sports. Daarnaast heb je nog een manuele zesversnellingsbak en hydraulische handrem, Proflex-dempers en een sperdifferentieel. En een sportuitlaat natuurlijk, want een racewagen die als een banale diesel klinkt…

      Instappen en rijden

      Zulke ingrepen moeten toch handenvol geld kosten? Zeker, maar “laagdrempelig” betekent voor SsangYong ook: de prijzen laag houden: € 37.500 (exclusief btw en racelicentie van de RACB) per seizoen, of € 7.000 per wedstrijd (idem). Voor dat budget prepareren, onderhouden en transporteren de Koreanen de auto, en zorgen ze voor de catering. Het enige wat de deelnemers moeten doen, is instappen en rijden. En dat doe ik dan ook maar.

      Lenig en gezwind

      Nu ja, “instappen”: mezelf dubbelplooien tussen het koetswerk en de rolkooi. En mijn bijna 33 lentes die me eraan herinneren dat ik ooit leniger ben geweest. De eerste rondjes op Mettet breng ik door op de passagierszetel, want een van de usp’s van de SRX Cup is dat je steeds met een copiloot rijdt. Mijn instructeur toont me eerst vijf ronden lang het circuit. Dat is nodig, want ik heb nog nooit op Mettet gereden.

      Volgas

      Ik ook niet”, zegt de instructeur. Waarna hij er vandoor knalt en terstond een armvol overstuur bedwingt. Het circuit ligt er door het weer van de afgelopen weken verraderlijk glad bij, en de onverharde stukken pokdalig. Gevolg: de achterkant breekt in zowat elke bocht uit, en de ophanging krijgt het bikkelhard te verduren. Maar de Actyon Sports geeft geen krimp. Wat ik vooral probeer te onthouden: de juiste racelijn is ontzettend belangrijk.

      De rollen omkeren

      Maar die racelijn is natuurlijk minder evident als er drie andere SsangYongs naast je ook als eerste de bocht willen induiken en de helling af willen. Wat dat geeft, kan ik meteen ondervinden: tijd om de rollen om te draaien. Ik neem plaats achter het stuur, zet de pook in eerste versnelling, en ga op het einde van de pitlane de 180-gradenbocht in.

      Mijn eerste indrukken? Het verrassende gemak waarmee je de Actyon Sports bestuurt. Aan de pedalen en de stuurbekrachtiging werd niet geraakt, waardoor je net zo eenvoudig vertrekt als met een stadsauto. De bekrachtiging zorgt er wel voor dat je minder contact voelt met de weg, en dat je aardig mag zwoegen als de achterkant van de pick-up nog eens kuren krijgt. Ook de versnellingsbak vergt wat gewenning, omdat de verzetten dicht bij elkaar liggen.

      Vertrouwen opbouwen

      Maar ronde na ronde stijgt mijn vertrouwen, en de regelmatige dosissen overstuur weet ik al snel netjes op tijd op te vangen. Alleen de juiste rijlijn in de bocht is nog even zoeken. Zeker op de onverharde stukken, waar de SsangYong anders reageert. Mijn initiële intimidatie ruimt dus al snel plaats voor plezier. Een snelle tijd neergezet? Hoegenaamd niet. Mooie schuivers neergezet? Wees maar zeker.

      Afspraak in Limburg

      Wie het zelf eens wil proberen – of zijn baas wil overtuigen van een unieke teambuildingactiviteit – zal zich moeten haasten: SsangYong heeft intussen al tien auto’s verhuurd. Het startschot wordt gegeven op 5 maart op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen. Daarna gaat het naar Mettet en het Duitse Buxtehude. Tijdens het weekend van 12 tot 14 mei strijkt het FIA-wereldkampioenschap Rallycross opnieuw neer in Mettet. In het voorprogramma: de derde wedstrijd van de SRX Cup. Afspraak dan?

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
      Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km