Opel
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Vergeleken met de concurrentie is SsangYong een kleine speler. Het merk produceert slechts 150.000 auto’s per jaar, wat vandaag de dag te verwaarlozen lijkt. Te verwaarlozen, maar niet oninteressant: de komst van de kleine Tivoli is een ommekeer voor het merk op onze markt en de constructeur hoopt het verkoopvolume ermee een boost te geven. En ook de toekomstige projecten lijken veelbelovend…
Hoewel SsangYong als SUV-specialist bekend staat, heeft het merk ook een grote berline voor de Aziatische en opkomende markten. Vooral in Korea is de vraag naar lange prestigeberlines enorm. De auto moet zo lang zijn als een vliegdekschip, zo comfortabel als een paleis en onder chroom bedolven zijn. Met meer dan een kwart van het kapitaal van het merk in handen van de overheid, moet SsangYong ook op deze markt aanwezig zijn. Maar die markt levert niet noodzakelijk veel op: de Koreanen verkopen slechts 2.000 Chairman W’s per jaar. Op die manier overwegen ze zelfs een SUV voor het toekomstige model…
Net als bij een jacht van miljardairs moet de Chairman W een evenwicht vinden: voldoende opvallen om zich van de grote automenigte te onderscheiden, maar ook niet té buitensporig. De zwarte Chairman met geblindeerde ruiten imponeert vooral door zijn chromen grille, het beeldje op de motorkap en… de afmetingen! Hij kan gerust aanmeren in Monaco: 5,14 meter lang, en zelfs 5,41 meter met de lange wielbasis!
Het gebeurt niet vaak dat een auto zulke uiteenlopende emoties oproept als de Chairman W Kaiser: zetels in zacht leder, ruimte zat en een dakhemel in alcantara wijzen op een prestigieuze auto. Maar een tweede blik is ontnuchterend: goedkope plastics overal en houtinleg die waarschijnlijk van een oude Zweedse kleerkast komt.
Hetzelfde geldt voor de uitrusting: er is een 360-gradenzicht via vier camera’s, luchtvering, verwarmde en gekoelde zetels, een adaptieve snelheidsregelaar en een volledig multimediasysteem… Maar het beeld daarop mist verfijning en moderne veiligheidssnufjes zijn voor het grootste deel afwezig…
SsangYong is al lang partner van Mercedes, en kan dus van die samenwerking profiteren voor de Chairman W. Die staat namelijk op het platform van de vorige Mercedes S-Klasse. De motoren komen van dezelfde bron, maar zijn niet van de nieuwste generatie: een zescilinder-in-lijn van 3,2 of 3,6 liter (225 of 250 pk) of een V8 van 5 liter (306 pk). Ze zijn allemaal gekoppeld aan een zeventrapsautomaat. Vierwielaandrijving is ook mogelijk.
We nemen plaats achter het stuur van de 3.6 met korte wielbasis. Nu ja, kort: de afmetingen van de auto zijn van binnenin even groot. Als we ons op de hyperzachte zetels installeren en de deur sluiten, sluiten we ons af van de buitenwereld. Eens in beweging lijkt rijden met een Chairman W op weinig dat we kennen in Europa!
De ophanging doet denken aan oude Amerikaanse limousines door op het wegdek te drijven en te deinen. Zeeziek? Wij ook. We verontschuldigen ons voor ons flagrant gebrek aan professionaliteit, maar de weinig overtuigende motor (die nochtans goed klinkt) en de rubberen demping deden ons niet naar de griplimieten zoeken. De twee Koreaanse ingenieurs op de achterbank waren ons dankbaar. Onze magen ook.
Bij SsangYong zijn er geen problemen, alleen oplossingen! Omdat de medewerkers van het merk geen Chairman W V8 hadden om te testen, boden ze ons zonder omwegen de sleutels aan van… de persoonlijke auto van de CEO! Je verzint het niet… De V8 met lange wielbasis is de topversie. Een bijzonder korte testrit bevestigt dat: de afwerking is beter, net als de motor, en de beenruimte voor de achterpassagiers is quasi oneindig. Maar vooral de V8 is tenminste toereikend voor dit soort auto.
Je hoeft niet naar je SsangYong-dealer te lopen: de auto wordt niet in Europa ingevoerd, dus hij kan je niet helpen. In Korea is de auto omgerekend beschikbaar vanaf ongeveer € 42.000. De topversie, de Kaiser V8 5000 “Summit” met lange wielbasis kost bijna € 85.000. Uiteindelijk nog schappelijke prijzen…
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?