Testen

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 28 december 2021
  • Ssangyong
  • 14.265 weergaven
3,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Verhouding prijs/prestaties
  • Weggedrag
  • Gebruiksgemak
  • Garantie van 7 jaar
  • Wat stevige ophanging
  • Snelladen beperkt tot 50 kW

Met minder dan 1.000 voertuigen ingeschreven vorig jaar, is Ssangyong niet echt de meest populaire autobouwer in België. Maar dat is niet omdat het geen goede producten op de markt brengt, dat bewijst het met de elektrische versie van de Korando, die e-Motion gedoopt wordt. Hij heeft alles wat hij moet hebben, en dat aan een meer dan respectabel tarief. 

Van verbrandingsmotor naar elektrisch

Wat de styling betreft, heeft het Koreaanse merk zijn werk gedaan: een afgesloten radiatorrooster, specifieke velgen en een reeks blauwe accenten. Zonder revolutionair te zijn, is het resultaat overtuigend en onderscheidt het zich van de rest van het gamma.





Deze elektrische versie staat nog altijd op dezelfde architectuur als zijn neef met verbrandingsmotor. De nieuwe aandrijving moest dus aangepast worden aan het bestaande chassis. Onder de vloer zit een batterij van 61,5 kWh die een maximaal rijbereik biedt van 339 km volgens de WLTP-norm. Hem opladen van 20 naar 80% neemt 54 minuten in beslag dankzij een gelijkstroomsysteem dat kan laden tot 50 kW. De ingebouwde lader kan tot 6,6 kW aan. Daarmee duurt het 11 uur om hem volledig op te laden via een thuislaadstation. De batterij stuurt het vermogen naar een 190pk en 360 Nm sterke motor die enekel de voorwielen aandrijft.

Ruim en goed uitgerust


Binnenin is de zitpositie aangenaam hoog, zoals je verwacht in een SUV. De bestuurder heeft een 12.3 inch groot digitaal instrumentenpaneel voor zijn neus dat naar wens kan worden aangepast! Kaart, snelheidsmeter, vereenvoudigde weergave... de keuze is ruim. Ook het dashboard stelt niet teleur. Het centrale scherm meet 9 duim, is behandeld tegen reflecties en biedt Android Auto en Apple CarPlay, ongeacht het uitrustingsniveau. Klimaatregeling in twee zones, een achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, sleutelvrije start en noodremhulp ronden de standaarduitrusting af. Je zit goed in deze Korando.

Maar toch zijn er enkele blinkende kunststoffen die te wensen overlaten en je eraan herinneren dat je niet in een premium auto zit. En hoewel de ontwerpers van Ssangyong goed werk hebben geleverd op het vlak van styling, zal ook deze Korando e-Motion waarschijnlijk niet iedereen doen omkijken.

Hoewel deze SUV niet perfect is, heeft hij toch heel wat in zijn mars, te beginnen met zijn afmetingen. Dankzij zijn wielbasis van 2,675 m biedt hij veel ruimte achterin! Kleine, grote en zelfs heel grote mensen zullen op hun gemak zitten, hoe ver ze ook moeten reizen. Er is veel ruimte in de koffer voor alle bagage die je nodig hebt. De elektrische Korando heeft hetzelfde laadvolume als zijn neefjes met verbrandingsmotor, 551 liter. Praktisch gezien kan deze Koreaanse auto ook een geremde aanhanger van 1,5 ton trekken! Een weinig voorkomende prestatie voor een elektrische SUV.

Verrassend evenwichtig

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: deze Koreaanse auto is niet echt dynamisch. Zijn topsnelheid is beperkt tot 156 km/u en Ssangyong zwijgt over de 0 tot 100 km/u tijd. Hoewel het optrekken correct is, voel je je geen piloot achter het stuur. Maar zijn wegligging is wel verbluffend. Deze Korando e-Motion is perfect in balans! Hij rijgt zonder aarzelen de ene na de andere bocht aan elkaar zonder ooit zijn bestuurder te verontrusten, zelfs bij hogere snelheden.

Hij kan ook rekenen op een goede geluidsisolatie om zich zo als aangenaam voertuig voor dagelijks gebruik te ontpoppen. Het enige jammere is dat de vering iets te stevig is, hoewel ook dit niet storend is.

Een echt goede elektrische SUV

Goed uitgerust, ruim, degelijk, comfortabel, deze SUV heeft alles om te behagen, en daarmee houdt het niet op! De ingenieurs van Ssangyong hebben ook uitstekend werk geleverd met het "elektrische" gedeelte. Het regeneratief remmen is goed afgesteld en kan met de peddels aan het stuur in 3 niveaus worden ingesteld. Er staan zelfs specifieke symbolen op de bovenkant van de peddels, wat leuk is. Het is daarentegen jammer dat 'one pedal driving' niet mogelijk is...

De motor lijkt ook behoorlijk zuinig te zijn. Ssangyong claimt een gemiddeld verbruik van 16,8 kWh/100 km. Na onze rit van iets minder dan 90 km gaf de boordcomputer 18,7 kWh/100 km aan. Daarbij zaten we ver van de stedelijke omgeving, waar het verbruik van elektrische auto's meestal lager ligt. Voor voorzichtige chauffeurs lijkt het ons mogelijk om 300 km te halen op één lading.

Financieel interessant 

De prijzen van de Korando e-Motion beginnen bij € 38.990, een zeer competitieve prijs voor een model dat al goed uitgerust is. Zelfs voor de best uitgeruste versie betaal je het nog redelijke bedrag van € 45.590. Met zo'n product doet Ssangyong het goed, heel goed! Om elders een elektrische auto met hetzelfde niveau van binnenruimte en uitrusting te krijgen, moet je ofwel je spaarvarken breken of naar Chinese fabrikanten gaan met weinig ervaring en een beperkt netwerk in België. En als je zou twijfelen aan de betrouwbaarheid van deze Korando e-Motion, weet dan dat Ssangyong een garantie geeft van 7 jaar of 150.000 km!

Ons verdict

Deze Korando e-Motion is een mooie ontdekking. Hij profileert zich niet als de beste elektrische auto van het moment, maar hij doet alles wat van hem verwacht wordt, en hij doet dat ook nog eens goed! En aan een mooie prijs. Zonder echte concurrentie op dit moment, heeft Ssangyoung zijn eerste elektrische SUV perfect gepositioneerd. Rest nog de vraag of hij genoeg ‘e-Motion’ele argumenten in huis heeft om mensen aan te zetten om hem te kopen...


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ssangyong? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ssangyong-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

Aanbevolen tests voor jou

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2016
113.244 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km