Testen

Test: SsangYong XLV CNG, economisch-exotisch alternatief

Het nog steeds weinig bekende SsangYong-gamma blijft zijn gamma uitbreiden met interessante SUV’s. Zoals de compacte Tivoli die is afgeleid van de lange versie XLV. Beide modellen kunnen in België in naverkoop worden uitgerust met een CNG-installatie. Vergroot die de aantrekkingskracht van deze exotische SUV nog?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 februari 2019
  • Ssangyong
3,3
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 5 jaar garantie
  • Beperkte prijs
  • Gebruikskosten (aardgas)
  • Ruimte en moduleerbaarheid
  • Beperkt volume koffer
  • CNG-integratie
  • Eerder bescheiden prestaties
  • Verbruik/homologatie co2

Test: SsangYong XLV CNG, economisch-exotisch alternatief

De compacte SUV Tivoli staat symbool voor de wedergeboorte van SsangYong. Nadat het Koreaanse merk met het faillissement heeft geflirt, biedt het nu twee nieuwe modellen aan met een nog steeds interessante verhouding prijs-kwaliteit. Ter herinnering: een paar maand na zijn lancering kreeg dit model van de wedergeboorte een lange versie XLV. Dat model heeft een ‘minder gemakkelijk’ uiterlijk. Maar zijn 24 centimeter langere achteroverhang gebruikt hij om… meer dan 700 liter kofferruimte vrij te maken.

2.990 euro

Of om het anders te zeggen: een enorme ruimte die perfect is aangepast om er gastanks in te bouwen. Dat is toch het idee van de Belgische invoerder van SsangYong, die een CNG-optie aanbiedt in zijn prijslijst. In tegenstelling tot andere modellen op CNG die je op de markt vindt en die doorgaans door de constructeur in de fabriek zijn aangepast aan de technologie, wordt de CNG-installatie in de XLV hier achteraf ingebouwd. De optie kost 2.990 euro.

Test: SsangYong XLV CNG, economisch-exotisch alternatief

16,2 kilo

De installatie bestaat uit 3 gastanks die samen 16,2 kilo CNG kunnen opslaan. Het theoretisch rijbereik als je enkel op gas rijdt ligt daardoor op 300 kilometer. De tanks zitten onder de koffervloer. Je verliest dus een flink deel van het laadvolume van de XLV: het hele vak onder de dubbele vloer. Maar omdat de XLV van zichzelf al een gigantische koffer heeft, blijft het volume ervan groot genoeg voor dagelijks gebruik. Bovendien wordt de moduleerbaarheid van het model niet aangetast door deze integratie en heb je nog steeds een grote vlakke laadvloer als je de rugleuning neerklapt.

Test: SsangYong XLV CNG, economisch-exotisch alternatief
Test: SsangYong XLV CNG, economisch-exotisch alternatief

47 liter

In tegenstelling tot modellen die van in de fabriek aan CNG-aandrijving zijn aangepast en die doorgaans een kleinere benzinetank krijgen, blijft de tank van de XLV nagenoeg identiek. Daardoor kan je met in totaal 16,2 kilo gas en 47 liter benzine vertrekken, goed voor 900 kilometer rijbereik: 300 kilometer op gas en nog eens 600 op benzine. Praktisch is dat de vulopening voor het gas discreet is weggewerkt achter de klassieke tankklep.

Test: SsangYong XLV CNG, economisch-exotisch alternatief

Minder 19.000 euro

De optie CNG wordt aangeboden met de atmosferische 1.6-benzinemotor van 128 pk die door SsangYong is ontwikkeld. Met de CNG-optie inbegrepen blijft de basisprijs van de XLV onder de grens van de 19.000 euro: 18.980 euro in de instapversie Crystal. Daarmee blijft hij dus interessant voor gezinnen op zoek naar een praktische auto met lage gebruikskosten.

Laag koppel

Zonder turbo biedt de 1.6-benzinemotor van SsangYong niet echt veel koppel. Onderweg drijft deze e-XGI 160 de XLV sereen aan, maar als je eens wat pittiger wil hernemen, mag je niet aarzelen om terug te schakelen en de toerenteller op te jagen.

Test: SsangYong XLV CNG, economisch-exotisch alternatief

Praktisch

Op de weg vertoont de XLV een prettig werkingscomfort, al blijft de algemene afstelling wel vrij stug. Er is veel binnenruimte op de achterste plaatsen en de instap is gemakkelijk. De XLV CNG vertoont geen enkele sportieve ambitie en we hebben geen klachten over zijn dynamisch rijgedrag. De Koreaanse SUV heeft een overtuigende wegligging en remt zijn koetswerkbewegingen voldoende af op hobbelige wegen. Onder dergelijke omstandigheden komt vooral de gebrekkige centrering van het stuur de rechtuitstabiliteit van de XLV schaden.

Test: SsangYong XLV CNG, economisch-exotisch alternatief
Test: SsangYong XLV CNG, economisch-exotisch alternatief

280 kilometer

Tijdens onze test noteerden wij een iets kleiner rijbereik dan de beloofde 300 kilometer: zo’n 280 kilometer. Maar het lijkt haalbaar om de grens van de 300 kilometer te halen voor je naar de CNG-pomp moet als je een rustige rijstijl hanteert. En dat is interessant gezien de prijs (ongeveer 16 euro) van een volle gastank…

Test: SsangYong XLV CNG, economisch-exotisch alternatief
Test: SsangYong XLV CNG, economisch-exotisch alternatief

Leds

Omdat de CNG-installatie niet van in de fabriek is ingebouwd, is er geen specifieke weergave voor de aardgasaandrijving in het instrumentenbord en vermeldt de boordcomputer ook geen gemiddeld gasverbruik. Je vindt enkel een klein kastje links van het stuurwiel dat met een paar led-lampjes bij benadering aangeeft hoeveel gas er nog over is.

Test: SsangYong XLV CNG, economisch-exotisch alternatief

Het verdict

Natuurlijk heeft de XLV een heel ‘aparte’ stijl, met zijn rugzak die misschien niet iedereen zal aanspreken… Maar die rugzak maakt het wel mogelijk om 3 gastanks in te bouwen en toch een praktisch bruikbare koffer te behouden. Voor minder dan 19.000 euro koop je dus een ruime, functionele SUV met 5 jaar garantie en lage gebruikskosten.

Test: SsangYong XLV CNG, economisch-exotisch alternatief

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km