Testen

Subaru BRZ: in oude potten…

In een tijdperk van klinische, turbogevoede en geconnecteerde sportwagens lijkt de Subaru BRZ wel een van de laatsten der Mohikanen. Hij lijkt wel uit een andere tijd te komen maar heeft maar één doel: de autopassie bewaren. Opdracht geslaagd?
  • Piette François
  • 22 mei 2017
  • SUBARU
2,1
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen

      De Toyota GT86 en Subaru BRZ lenen zich perfect tot een spelletje “zoek de verschillen”. De twee modellen werden tegelijk ontwikkeld, en de technische, stilistische en uitrustingsverschillen zijn bijzonder beperkt. Na wat schuivers op het ijs met de Toyota willen we wel eens weten wat zijn tweelingbroer op het Belgische asfalt kan.

      Opfriscursus

      Het Japanse duo werd in 2012 voorgesteld. De coupés kozen verrassend voor eenvoudige en beproefde technieken, met een oerklassieke opstelling (motor voorin en achterwielaandrijving). De motor is een atmosferische viercilinder, en is naar goede Subaru-gewoonte een boxermotor, twee liter groot. Vergeleken met de duurdere turbomotoren die de markt domineren lijkt het een vreemde keuze. Maar wacht maar…

      Bijgesteld

      Voor deze facelift nam Subaru de motor onder handen. De wijzigingen aan de cilinderkop, de inlaat en de uitlaat zorgen niet voor wereldschokkende veranderingen: vijf pk extra. Dat brengt het totaal op 205 pk en 211 Nm. Die cijfers lijken maar bleek uit te slaan vergeleken met de huidige pk-bommetjes, temeer omdat het vermogen helemaal bovenin de toeren wordt vrijgegeven.

      Scherper?

      Qua stijl zijn er evenmin aardverschuivende wijzigingen: nieuwe bumpers, een nieuwe achtervleugel, hertekende lichten en… dat is het zowat. Het maakt van deze Subaru geen nieuwe auto, maar de agressievere blik doet de Japanner wel moderner ogen. Het interieur krijgt eveneens een verjongingskuur, met een multimediatouchscreen, een smartphoneverbinding en zelfs ingebouwde telemetrie.

      Sportiviteit verzekerd

      De Subaru BRZ wil vooral rijplezier bieden achter het stuur. Ondanks inspanningen op vlak van afwerking en uitrusting zijn die aspecten niet zijn sterkste kanten. Harde plastics springen in het oog, terwijl het – nochtans vernieuwde – multimediasysteem gedateerd oogt en een twijfelachtige logica heeft. Het “Starlink”-systeem voor je smartphone kan ook niet overtuigen vergeleken met Apple Car Play en Android Auto.

      Ook van de praktische aspecten worden we niet wild: de opbergruimtes zijn beperkt, de achterste plaatsen alleen bedoeld voor jonge kinderen en de kofferopening is beperkt. Een Subaru BRZ koop je dus niet voor zijn functionele eigenschappen. Hoewel het rijcomfort op hoog niveau staat.

      Ouderwets rijden

      De lage rijpositie geeft een mooi zicht op de welvingen van de motorkap, en voelt al veelbelovend aan. Bij het starten roept de “flat four” nochtans niet veel emoties op. Zijn gedempte klank – ondanks gigantische uitlaatpijpen – doet eerder denken aan een brave berline dan aan een wilde coupé. Onderweg zullen turborijders ontgoocheld zijn door het gebrek aan koppel in lage toeren. Vertrekken is dus al weinig opwindend…

      Op jacht naar de rode zone

      Deze Subaru rijd je dus op de ouderwetse manier. Blijf onder 4.500 tpm en de eerste de beste compacte turbodiesel komt je voorbijgesneld. Terug naar de oude gewoontes dus: handen uit de mouwen, de toerenteller in het vizier en de motor doen zingen. Vanaf 5.000 tpm vindt de motor zijn tweede adem, en hij duwt door tot 7.500 tpm met een opzwepend ruwe klank. Deze Subaru is dus voor een specifiek soort puristen bedoeld.

      Voor de puristen dus

      Ook over het weggedrag zullen de puristen in de wolken zijn. Modeljaar 2017 kreeg enkele welgekomen updates, zoals een dikkere antirolstang achteraan. Het resultaat is niet fundamenteel anders dan voordien: de auto reageert nog steeds bijzonder precies en garandeert steeds een bijna perfecte balans. Heerlijk om bochten mee aan elkaar te rijgen en de capaciteiten van het chassis te ontdekken. De reacties zijn steeds gezond.

      Liefhebbers van levendige achterwielaandrijvers zullen blij zijn te lezen dat de BRZ “vrolijker” lijkt dan voordien. Het ESP krijgt een duidelijk tolerantere “Sport”-modus, waarmee je enkele mooie schuivers kunt neerzetten. Het lage koppel onderin de toeren en het sperdifferentieel maken van deze Subaru geen driftmachine op droog wegdek, maar de levendigheid van het geheel is wel entertainend. En dankzij de ergonomie kan je je oude technieken terug opfrissen, zoals tiphielen voor tussengas.

      Prijs

      De BRZ kost… € 410 minder dan de Toyota GT86: e 32.990. De versie met automaat kost € 1.500 extra. Maar deze puristische auto koppelen aan een automaat is net als de wifi-code vragen tijdens een bergbeklimming: ongepast. De relatief goed geprijsde Subaru blijkt ook zuinig aan de pomp: wij verbruikten gemiddeld 8,5 l/100 km.

      Besluit

      De Subaru BRZ is samen met de Toyota GT86 een van de puurste sportwagens op de markt. Om het onderste uit de kan te halen, moet je de mouwen opstropen en weer zoals vroeger rijden: op zoek naar de rode zone en je rem- en instuurpunten verzorgen. Deze auto is mijlenver verwijderd van de sportwagens met immense prestaties zodra je op het gaspedaal duwt en waar je geen moeite voor moet doen. Minder opschepperig dan de meest recente verschijningen op de sportwagenmarkt, maar hij geeft wel meer voldoening voor de ingewijden. Kers op de taart: hij wordt nooit oncomfortabel.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François

      Aanbevolen nieuws voor jou

      Meer nieuws
      Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

      Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

      De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

      Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

      Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

      Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

      Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

      Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

      De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

      Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

      Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

      De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

      Aanbevolen tests voor jou

      3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

      Test: Cupra Born, gepeperde ID

      Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

      3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

      Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

      Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

      3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

      Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

      De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

      Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

      Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

      De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

      Aanbevolen advies voor jou

      Meer adviezen
      Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

      Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

      Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

      5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

      5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

      Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

      Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

      Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

      Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

      Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

      Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

      Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Hybride - Benzine, Manueel

      € 15.950
      2021

      Elektrisch, Automaat

      € 26.750
      2021

      Benzine, Automaat

      € 23.303

      Diesel, Manueel

      € 33.494
      2 km

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Manueel

      € 17.500
      2018
      23.156 km

      Benzine, Manueel

      € 20.699
      2019
      23.476 km

      Diesel, Automaat

      € 18.900
      2018
      67.210 km

      Diesel, Manueel

      € 16.600
      2020
      10.914 km